• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får inte upp den.....(tempen alltså)

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Har en Detleffs A7014 (alkov)
Vi har skamligt nog inte använt husbilen ännu i VINTER,men nu börjar det bli dags-
Var därför ute igår i husbilsgaraget (plasttält ) o körde igång Aldepannan ( 3010) med elpatronen
Inuti platttältet/(Utetemp) ca +1 grader,temp inuti husbilen vid start +7.(har haft värmefläkt på)
Muusto täcke på runt bildelen, radiatorerna luftade,pannnan inställd på att "leverera" + 23,5 grader.(luckor o dörrar stängda)
Efter 2 tim (! )hade teperaturen stigit till 17 grader o efter 6 tim var den uppe på 20 och sen kom vi inte högre!Cirkulationspumpen snurrar (känns i slangarna vid pannan o markerar även vid displayen.
I ex pansionskärlet bubblar det ( ser nästan ut som att det kokar) men blir inte så varmt(?),man kan sticka ner fingrarna utan att man bränner sig.
Slangarna/konvekyorena längst bak vid dubbelsängen känns bara ljumna-medan d:eek: i alkoven o vid förar-passagerarfötterna känns lite hetare.(kanske 50 grader ca)
Man kan höra att vätska cirkulerar i systemet-dock ej periodvisa vattenfall som innan jag luftade...
Jag tror inte att det här kommer att fungera när vi "kommer ut i kylan" !?
Kan man kolla/vad skall det vara för temp vid utgående resp returledn i pannan?
Ja jag vet ----men ALDE har inte öppet idag(söndag)
Men jag kastar ut frågorna för att höra om detta kanske är normalt , dvs man kanske måste "ställa upp" tempen på displayen lite högre än vad termometern visar osv
Oj vad långt det här blev -hoppas ngn orkar läsa och kanske svara oxå
Mvh
Lasse W
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Får inte upp den.....(tempen alltså)

Om det bubblar och hörs ljud i systemet är det nästan säkert att det finns luft i det. Det ska i princip inte höras något från ett cirkulerade system. I expansionskärlet ska det definitivt inte bubbla, expansionskärlets enda funktion är att ge plats för vattnet när det ökar i volym vid uppvärmning.
Ove.g
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Får inte upp den.....(tempen alltså)

Det verkar nog vara luft i systemet. Det finns många nipplar att lufta på min Dethleff har jag konstaterat när jag krupit omkring och letat säkringar och huvudbrytare för bodelsbatterierna.

Kör du pannan enbart på el? Vilken effekt använder du, 1, 2 eller 3Kw?

På min vagn finns det också värmeväxlare för att nyttja motorns värme till att få värme i systemet för bodelsvärme. Har du lika så kanske den kranen är öppen och ev. pumpen på. Då kanske du värmer motorn också med pannan.

Lycka till med felsökning och berätta gärna hur det går.


Sven-Åke
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.713
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Får inte upp den.....(tempen alltså)

Lasse Det är luft, kanske du har värmerör i alkoven det är oftast högsta punkten du måste ha luftnippel där, annars får ut o köra så får ut luften glöm inte att fylla på vatten också HADE Per
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Får inte upp den.....(tempen alltså)

Lasse W

Det som "bubblar" i expansionsbehållaren kan nog vara cirkulationspumpen som vispar runt vattnet. Har du rätt nivå där?

Tror som alla andra att det med största säkerhet är ett "luftlås" i systemet.
Prova att fylla upp rätt nivå, samt lufta både med pumpen på och pumpen av.

Kåre
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Får inte upp den.....(tempen alltså)

Kolla om inte luftnipplarnas placering är visade i instruktionsboken.
det har jag i min instruktionsbok som visserligen inte är en Dethleff men ändå.
Finns det inte där så måste väl återförsäljarens verkstad kunna upplysa om var dom sitter. Kan också hjälpa att ställa bilen uppför och nerför i en backe
och att köra med den.
Det kan ju nästan inte vara annat än luft i systemet som är problemet.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Får inte upp den.....(tempen alltså)

Vi har också en 3010 och det där med 1, 2 eller 3kW är viktigt. Om utetempen är runt 0 så tycker inte jag att det räcker med 2 kW, svårt att få upp värmen ordentligt utan den vill gärna stanna strax under 20 gr. Om inte säkringen tillåter 3 kW så brukar jag hjälpa till med gasolen och då höjs värmen snabbt :)

//Kicki
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Får inte upp den.....(tempen alltså)

Vilken temperatur man kan få i bilen med 2 kw på Aldes 3010 beror ju inte bara på pannan utan väldigt mycket på hur bilen är byggd. Tjocklek och framförallt typ av isolering, eventuella köldbryggor, om där är värme i golvet. Har man fuskat med konvektorer på grund av platsbrist och bara fört rör på långa bitar. Bakom köksdelen är en klassiker.
Förs friskluften in så att den passerar konvenktorer och blir uppvärmd. Är ventilationen fullständig i bilen eller finns det avsnitt i bilen där luften inte kan cirkulera längs ytterväggarna etc etc.
Yttre förhållande spelar också in, blåser det mycket, har man parkerat mitt i ett vindhål osv.

Vi har i alla fall normalt inga problem med bara 2 Kw ner till - 7/8.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Får inte upp den.....(tempen alltså)

Jag har luftat systemet ett otal ggr både med o utan cirk-pump o panna igång,men jag har hittills bara använt läget 1 KW- av Era svar att döma kanske det är därför som tempen inte stiger tillräckligt. Det är ju en ganska stor bil ( 7,3m ) Har dessutom haft värmeväxlaren till motorn öppen och då har det blivit lite värmeförlust där.
Jag skall fortsätta i morgon....
Lasse W
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Får inte upp den.....(tempen alltså)

Ja, använder du bara 1 kW så går det nog inte, sätt upp den på 2 kW. har du en 10 Amp säkring går det ju bra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Får inte upp den.....(tempen alltså)

Boblelyden fra ekspansjonskaret kommer når det suges luft frem til propellen som leker pumpe. Det jeg gjør når dette skjer er at jeg slår av sirkulasjonen i noen sekunder slik at luften får evakuere forbi pumpen - du hører boblene stige opp og sprekker. Deretter når du starter sirkulasjonen igjen så skal det være stille.

Jakten på luftlommer kan være et problem, noen har løst det ved å sette bilen i en bratt bakke slik at luftingen kommer høyest - men ikke over nivået i ekspansjonskaret.

Det finnes fra Alde en ekstra 220V sirkulasjonspumpe som normalt sender all luft i systemet til ekspansjonskaret. Så denne i bruk under oppkjøring etter montering - all luften som kom inn i systemet mens det var tømt for veske blåste bort like raskt som vi klarte å fylle på veske. Ingen behov for lufting.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Får inte upp den.....(tempen alltså)

Ja 50/50 gir minus 30 til 35 graders frostsikring. Men ut i fra hva tyskerene ofte har i så kan den første literen etterfylling godt være ren frostveske.
Der er ikke dumt å få målt den vesken som er på fra før, orginalt holdt min bil ikke mer enn minus 25 - selvfølgelig ble dette ikke oppdaget før den hadde stått ute i minus 35 og hadde sprengt løs et par slanger med dertil følgende fukt i gulvet. Det tok ett år å få tørket helt ut all fuktigheten!
 
Toppen