• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Får inte ordning på Alde 3010

Eymano

HBK Intresserad
Kommun
Mjölby
Hej.

Är helt novis på Alde och hur värmesystemet ska fungera så vänder mig hit och hoppas på hjälp.

Har ett värmesystem, vattenburen/klykol. Pannan är en Alde 3010. Kombinerad värmare för elementen och varmvattenbredning.
Har den Ej digitala versionen av manöverpanelen.

Problemet: Får ej värmesystemet att fungera som det ska på. Detta är förutsättningarna:

1. Slår jag på steg 1 värme, bara elpatron samt har reglarratten uppdragen händer inget. Steg 2 på elpatronen ingen skillnad. Tillför jag och slår på gasolen, ingen förändring.

2. Slår jag på steg 1 eller steg 2 på elpatron + steg 1 för värmevatten/vattenbredning så startar cirkulationspumpen, och det syns på glykolen i behållaren att det åker runt. Värmen på elementen kommer igång etc etc.

3. Dock om jag väljer steg 2 på värmevatten/vattenbredning dvs 60-70 grader så händer inget. Cirkulationspump stannar, Lika dött som om innan. Men som sagt, väljer man läge 1 så drar allt igång.

Hör inga reläer drar när jag startar steg 1 eller 2 för elpannan. Glykolen är påfylld och det blir ju varmt när man drar igång steg 1 på värmevatten.

Men jag förstår inte varför man inte kan kicka igång värmen på elementen utan att ha igång vattenbredning. + att det låter ju helt fel att inget fungerar om man väljer steg på varmvattenbredning.

Ska kolla säkringar inom kort, men hittar bara en 10A säkring från pluspol på 12v batteri. Men den går inte till aldepannan utan åt andra hållet.

Ser inte heller ut som att jag har 100% tryck på 12v batteriet. Kan detta påverka driften av aldrpannan (om 12v spökar)?. OBS 230v är inkopplat i vagnens givetvis.

Önskar tips vad jag missar. Eller om det uppenbart är nått som är fel?

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Förslaget som larsemil kom med är utmärkt. Dock kan jag svara på fråga 3. Om du sätter varmavatten på forcerad så ska cirkulationspumpen stanna, då går all värme till att värma vatten. Där fick du även svar på din fråga om att du inte kan ha bara vv beredning. Du kan iofs bara ha på VV beredning genom att ställa ner termostaten till under den förväntade temperaturen, tex 15 grader, oftast så vill man ju ha varmare än så.

Sedan så kan jag rekommendera att läsa manualen, där står de flesta förklaringarna om hur systemet fungerar.

Toppen