• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

får ingen signal från Thor 11421 (SVT1 och TV2)

Raslin

HBK Medlem
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
7654
Medlemskap
2026
Hej
Har en helautomatisk Oyster parabol med uppdaterad mjukvara.

Jag har Canal Digitals deposit kort, och jag får in TV4, SVT24 samt fler öppna kanaler. dessa ligger på en transponder med fekvens 11216 V

Problemet är att jag inte får in SVT1 eller TV2 som ligger på en annan transponder 11421 H och här får jag bara ingen signal!

Någon vet vad som är fel?

Mvh
Raslin

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: får ingen signal från Thor 11421 (SVT1 och TV2)

Hvilken kanalliste bruker du, info om versjon ligger som kanal 2500 eller 3500.
Det har vært endel endringer på kanalenes plassering så kanallister er "ferskvare".
Last ned den nyeste som finnes bruk oppskriften fra http://www.ten-haaft.de/downloads/pdf/SE/doku/Satellitupdate foer anvaendare.pdf om det er en som har oppdaterings mulighet. Er det ikke en tuner av nyeste serie så er det noe mer "plundrete" og oppskriften finnes på ten Haaft GmbH - Download - Receiver Update men krever seriekabel og pc.

F

F.d. 29925

Guest

Bifogar en fil med samtliga kanaler.
Såg att den är svår att läsa, men SVT-1 börjar på 1732 och sedan är det bara att ta en kanal i taget. (pröva med att skriva ut listan för att få det hela mera överskådligt)

Bilagor

• Kanallista.txt
    185,6 KB · Visningar: 172
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ser av listen at det er en Oyster av ny modell, kanallisten er fra juli 2010 - denne info finnes på kanal 3500 for tunere produsert etter 2006, og på 2500 for de eldre.

Jeg ville forsøkt å laste ned oppdatering av firmware og kanalliste. Har samme utgave som deg og dagens kanalliste ser STV1 - selv om jeg ikke kan se programmene (mangler svensk kort).

F

F.d. 29925

Guest

Även utan programkort kan man se om man har fått in rätt sändare när väl parabolen har låst på rätt satellit. Välj önskad kanal och vänta några sekunder tryck sedan "text" och du kan troligen se kanalens textsändningar.

F

F.d. 52951

Guest

Tack till Knut för en förnämlig information. Tyvärr har vi en krånglande box som är äldre än 2007. Har tagit del av informationen på tyska som nog blir problem för oss, men var köper man en seriekabel?

Mvh
Bubbisen

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den beste seriekabelen for dette bruk er en 9-pin D-kontakt skjøtekabel, han i ene enden og hunn i andre. Før hadde de slike på Biltema og Clas O. selv har jeg en bunt fra endel routere som er kassert. Om du også trenger en USB-Serial adapter så kan den ofte plugges rett inn på Oyster kontakten - i dette tilfelle trengs det en USB-forlenger.

Et lite tips - prøv å oppdatere kanallisten først om det ikke er en av de aller tidligste, dvs. de som har ekstra trinn i oppdateringen av firmware. Regn med minst en time på full oppdatering, selv om jeg har klart jobben på ca. 15 min (masse trening og mye flaks!)

Raslin

HBK Medlem
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
7654
Medlemskap
2026

Har nu roddat vidare med detta, har uppdaterat medvsenaste kanallista samt firmware, får inte bild på svt1,2 men epg fungerar, nästa steg är nog att prova attt byta 'läshuvudet' på parabolen.

mega-liner

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2025

Hej du måste programera om transpondern svt 1 - 2 ligger på 11421 horisontal 24,500
när du gjort det så sök på den så kommer den med! ett tips ladda ner Kingofsat så får du ner listor på alla kanaler o satteliter! Gör en manuellsökning när du ställt i den rätta transponder!Lycka till!

mega-liner

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2025

Hej igen glömde svt-1 hd och svt 2- hd ligger på transponder 10934 horisontal 25,000
Gå in på manuell kanalsökning o lägg till dessa transpondrar o tryck ok sedan sök! så ska dom komma med längst bak i kanallistan!

Raslin

HBK Medlem
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
7654
Medlemskap
2026

hej kan bara säga att problemet var lnb bytte den och får nu in svt1 o 2.

Senast ändrad:
A

Argos9595

Guest

HEJ.
Jag har också problem att få in THOR. Har försökt med de flesta frekvenser men den hittar inte. Den hittar däremot andra satelliter men inte Thor. Ja har en ALDEN satellitanläggning som är motorstyrd.

har även satt i ca-modul och programkort från CANAL DIGITAL men hjälper inte. Är det någon som har en idé?

Ja bor i Skåne, utanför Kristianstad.

//Magnus

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Alden kontrolleren må inneholde oppdatert firmware som kjenner til Thor - dette er det mange som ikke er blitt oppdatert etter at Thor stengte av en eldre satellitt som hadde den transducer som ble brukt av nesten alle automatiske paraboler tidligere.

Tobben

HBK Medlem
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
2034
Medlemskap
2025

Hej!
Löser det inte ditt problem med alla förslag du fått så ring killarna på JR-Larm
dom löser ditt problem det är jag säker på :msn_sun:
/Tobben

A

Argos9595

Guest

Hej.
Jag fick ordning på parabolen till slut. Jag kunde inte hitta Thor. Men jag lämnade iväg bilen till en audiovideo-verkstad där det konstaterades att mitt LNB-huvud var kass.
De bytte huvudet och nu hittar den Thor direkt + alla frekvenser, kör på 11216V/24500.

Så ett tips till de som inte hittar Thor: Kolla erat LNB-huvud till att börja med.

Ha de gött...
//Magnus

Toppen