• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får ej värme när vi kör på el

F

F.d. 53258

Guest
Vi har en Adria husbil 08, får ej någon värme när vi ska använda el, men på gasol funkar det. Någon som vet vad vi gör för fel?

Tacksam för svar
//Lotta
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Får ej värme när vi kör på el

Värmer Truman vatten på el så finns elpatronen. Sen har jag skrivit tidigare här på forumet att värmaren för att värma luften är ett skämt. Alla håller inte med.
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Sv: Får ej värme när vi kör på el

Var på husbilsmässan i Jönköping i år och kollade i Trumas monter frågade om man fick någon värme med elpatronen och svaret var från tillverkaren av Truma att elpatronen endast värmer varmvattnet men vid gynnsamma förhållanden så får man ut lite spillvärme också men den kan inte enbart ge värme i husbilen. Truma 4 /4000kw, Truma 6 /6000kw
 

SEASON

HBK revisor
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Sv: Får ej värme när vi kör på el

Min erfarenhet är att elpatronen (2x900 watt) räcker till för några graders plustemperatur utomhus, men då har man inga marginaler om man behöver öppna ytterdörren....
Jag brukar ställa elpatronen på halv effekt och dra upp rumstermostatet högt, för att försäkra mig om att den alltid är igång, så att jag alltid har lite värme i garage och dubbelgolv. Sen har jag en termostatstyrd elfläkt på 1000 watt placerad i bodelning, och den klarar resten. Blir det riktigt kallt, är det nog bara gasol som gäller.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.628
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Får ej värme när vi kör på el

Så här har vi svarat ett antal gånger tidigare när liknande problem dykt upp här på forumet, och vi gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare

Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare

Alltså: Elpatronen räcker inte långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Får ej värme när vi kör på el

Det sitter en säkring på pannan för el patron, man måste montera ut hela pannan (ca 2-3 timmar jobb) mycket konstig placering men så var det på min sons Frankia -02 bytte säkringen sen funkade värmen på 220.Häls Leif
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Får ej värme när vi kör på el

Orkar ni läsa detta?
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/345909

Man kan göra en del åt detta men man måste tyvärr stänga utblåset lite så att luften inte kommer ut lika lätt för med det ökade motståndet så blir känselkroppen i pannan lite varmare och ökar då fläkthastigheten.
Är det något ställe ni tycker blir lite för kallt så titta över slangdragningen och dra en separat till det stället.
Även ni har väl 4st utblås på pannan.

Kika även lite högre upp i inlägget.
 
Toppen