• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Vi har en inglasad altan och med jämna mellanrum så brukar det smälla till i rutorna för att fåglar flyger in i rutorna och dom knäcker väl nacken i många fall , rutorna klarar sig ju .

Idag small det till rejält och då låg det en uggla på marken nedanför och den klarade sig visserligen men den kan ju inte mått så bra för det tog nog 10 min innan den flög iväg .

Vad kan man göra åt detta ? hänga upp en massa "grejer" i fönstrena eller ?

Tips mottages för det kan ju knappast bara vara vi som har råkat ut för detta .
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Sätt upp någon gardin eller annat som stör genomsikten. Det är när de ser genom exempelvis en inglasad altan som de tror att de kan flyga genom. Vi har haft samma problem men nu kan man inte se rakt igenom.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

En lösning som jag vet fungerar är att hänga CD-skivor på fönstrens utsida.
Vinden får CD-skivorna att röra sig och skapar reflexer så att fåglarna undviker att flyga i närheten. (Dansbandsmusik skall visst vara bra..... hehehe)

/Roy
 
F

F.d. 5480

Guest
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Vi har en inglasad altan och med jämna mellanrum så brukar det smälla till i rutorna för att fåglar flyger in i rutorna och dom knäcker väl nacken i många fall , rutorna klarar sig ju .

Idag small det till rejält och då låg det en uggla på marken nedanför och den klarade sig visserligen men den kan ju inte mått så bra för det tog nog 10 min innan den flög iväg .

Vad kan man göra åt detta ? hänga upp en massa "grejer" i fönstrena eller ?

Tips mottages för det kan ju knappast bara vara vi som har råkat ut för detta .

Gör som Lotta! Klipp ut fåglar i enfärgade kontaktpapper och klistra oregelbundet. det räcker med ett par st. på varje ruta. Vi fick plocka upp olika fåglar innan men efter detta her det inte hänt nångång. Lycka till
 

vitaby

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
2521
Medlemskap
2021
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Vi har en inglasad altan och med jämna mellanrum så brukar det smälla till i rutorna för att fåglar flyger in i rutorna och dom knäcker väl nacken i många fall , rutorna klarar sig ju .

Idag small det till rejält och då låg det en uggla på marken nedanför och den klarade sig visserligen men den kan ju inte mått så bra för det tog nog 10 min innan den flög iväg .

Vad kan man göra åt detta ? hänga upp en massa "grejer" i fönstrena eller ?

Tips mottages för det kan ju knappast bara vara vi som har råkat ut för detta .

Hej!
Vi har en terass med 2 väggar som avslutas med glasrutor. Vi fick samma problem.
Vi tog kontakt med en fiskare, som ordnade ett ganska tätt , tjockt fiskenät. Det hängde vi upp framför glasen, fäste det både uppe och nere så det inte skulle blåsa undan. Det hade en väldig effekt! Efter det har inte en enda fågel krockat med glasen! Innan vi kom på vad vi skulle göra, krockade massvis med fåglar och bröt nacken. Det var otäckt.
Karin o Rolf
Vitaby
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Om det ändå händer:
Fåglarna bryter oftast inte nacken utan slår sig endast medvetslösa ("hjärnskakning"), men ssk småfåglar dukar raskt under om de blir liggande medvetslösa i minusgrader.
Om du är i närheten när olyckan händer ta då och lägg fågeln i en mörk pappkartong inne i värmen. Om du sedan öppnar kartongen (utomhus) efter en halvtimme så får du i många fall se en pigg och frisk fågel flyga sin väg.
aake
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Det tråkiga är om de inte bara tuppar av en kort stund utan också skadar en vinge och inte kan flyga OK sedan. Även om man har haft dem inne och det ser ut att vara hyfsat så klarar de sig inte från attacker ute om de inte kan flyga normalt.

Tills jag kommer på vad jag ska göra för att visa att det är en fönsterruta och inte ett hål i väggen kommer jag inte att tvätta det stora köksfönstret. Det har åtminstone på så sätt klarat sig från fågelkollissioner den här hösten och vintern.

I mitten av mars kommer våren!

Agneta W :eek:
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Som sagt. Småfåglar är livrädda för rovfågelsiluetter. Min altan är glasad på två motsatta sidor så fåglarna kan se rakt igenom och därmed tror att det går att flyga rakt igenom. Jag hade flera fågelhaverier innan jag köpte de självhäftande siluetterna på Naturbokhandeln i Stenåsa på Öland. Sen dess inga som helst tillbud. En siluett på varje sida räcker.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Nu 1½ års erfarenhet av dessa rovfågelsiluetter. Två stycken siluetter (en sparvhök och en lärkfalk) på varje ruta på glasverandan, på köksfönstret och på det stora fönstret i "salen".
Lite nytta möjligen, men det flyger ändå fåglar mot rutorna flera gånger per vecka. Enstaka slår ihjäl sig (däremot ingen som brutit vingar) men de flesta blir helt återställda efter 15 - 30 min vila i en mörk låda i rumsvärme.
Så länge det är någorlunda varmt ute så lär väl fåglarna vakna till även utan omvårdnad, men småfåglar är mycket känsliga för nedkylning (och dessutom är både katter och skator på jakt omkring vårt hus).

aake
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Det tråkiga är om de inte bara tuppar av en kort stund utan också skadar en vinge och inte kan flyga OK sedan. Även om man har haft dem inne och det ser ut att vara hyfsat så klarar de sig inte från attacker ute om de inte kan flyga normalt.

Tills jag kommer på vad jag ska göra för att visa att det är en fönsterruta och inte ett hål i väggen kommer jag inte att tvätta det stora köksfönstret. Det har åtminstone på så sätt klarat sig från fågelkollissioner den här hösten och vintern.

I mitten av mars kommer våren!

Agneta W :eek:

Hej Agneta! Vi har haft samma problem sedan vi köpte huset och jag fick tipset av min "visa" mor, putsa inte fönstren åtminstone inte utsidan, döm om min förvåning...inte ett enda "pippi"haveri sedan dess.
Kram Mia
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

En lösning som jag vet fungerar är att hänga CD-skivor på fönstrens utsida.
Vinden får CD-skivorna att röra sig och skapar reflexer så att fåglarna undviker att flyga i närheten. (Dansbandsmusik skall visst vara bra..... hehehe)

/Roy

Fungerar jättebra, även för att hålla fåglarna borta i jordgubbslandet.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Tror också att CD skivor är effektiva, men tillräckligt många sådana hängandes ger en viss "touch" och man kanske får besök av kulturnämnden?
Fiskenät av passande sort skulle jag bli lockad av, för jag tror att även om det primärt handlar om fåglarnas väl, så vill man inte "trädgårdstomta" fastigheten heller...
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Hej Agneta! Vi har haft samma problem sedan vi köpte huset och jag fick tipset av min "visa" mor, putsa inte fönstren åtminstone inte utsidan, döm om min förvåning...inte ett enda "pippi"haveri sedan dess.
Kram Mia
Kan jag hänvisa till din mamma när det ska putsas fönster här?
Calle
 

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Jag har gjort långa "trådar" med hjälp av fiskelina, där jag har klistrat fast små speglar, pärlor och snäckskal, som sedan snurrar runt av vinden eller värmen. Har satt upp det i fönstrena i vårat uterum o det ser fint ut och fyller även en bra funktion, med tanke på att vi inte får några fåglar längre på rutorna. Tyvärr blev skärpan på bakgrunden men det går nog att se vad jag menar hoppas jag.
 

Bilagor

  • höst mot vinter 2011 003.JPG
    höst mot vinter 2011 003.JPG
    1,1 MB · Visningar: 1
Senast ändrad:
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Vi har en inglasad altan och med jämna mellanrum så brukar det smälla till i rutorna för att fåglar flyger in i rutorna och dom knäcker väl nacken i många fall , rutorna klarar sig ju .

Idag small det till rejält och då låg det en uggla på marken nedanför och den klarade sig visserligen men den kan ju inte mått så bra för det tog nog 10 min innan den flög iväg .

Vad kan man göra åt detta ? hänga upp en massa "grejer" i fönstrena eller ?

Tips mottages för det kan ju knappast bara vara vi som har råkat ut för detta .

Bästa botemedlet borde vara att ta bort rutorna , men det ger vissa andra biefekter :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Fåglar som flyger in i våra fönster ,tips ....

Rita två ögon, en stor ca 3-4 cm ring med en 5-10mm svart pupill i den större cirkeln, på en post it lapp. Sätt denna postit med "ögonen" synliga utifrån, problemet löst.
 
Toppen