• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fåglar o fåglar

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Fåglar o fåglar

Brukar med stor beundran titta på dina bilder, roligt att du delar med dig, vill passa på att dela med mig, inte av en bild som jag tagit själv tyvärr, men jag har den som skrivbords bild och tycker den också är jätte fin, blir glad när man startar datorn,

FJELLFOTOGRAFEN Bildbyrå: Bilder Flygfoton - Månadens bild

Lennart
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Fåglar o fåglar

Brukar med stor beundran titta på dina bilder, roligt att du delar med dig, vill passa på att dela med mig, inte av en bild som jag tagit själv tyvärr, men jag har den som skrivbords bild och tycker den också är jätte fin, blir glad när man startar datorn,

FJELLFOTOGRAFEN Bildbyrå: Bilder Flygfoton - Månadens bild

Lennart
Var inne en snabbis o tittade på fåglar o nu vet jag som inte är ngn fågelexpert vad det är för fågel jag har undrat över vit/svart and det var en knipa:)
Fina bilder skall titta in där igen.
Men nu blir det inte mer plåtat på ett par veckor med systemkameran som skall lämnas in o lagas.
Hur skall jag härda ut.
Fina bilder har nu kollat igenom lite mer, nu ser man att man fortfarande är nybörjare, ja inte på alla foton men många:twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fåglar o fåglar

Yes. En stenknäck är det. Inte så vanlig här hos oss men om man matar med mycket solrosfrö så händer det att den kommer. Vi har den någon gång om året.
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Fåglar o fåglar

Fåglarna hos oss hoppas nog på att vi ska bygga nytt, renovera eller i alla fall bygga ut...

Hacke sitter och funderar hur han ska komma åt solrosfröna...

27 maj 2011 046.JPG

Det blir till att krypa ihop å försöka komma åt några frön..

27 maj 2011 045.JPG
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fåglar o fåglar

Hej
Jeg har konstrueret en fuglebog med fuglefløjt', billeder og Danske beskrivelse.
Den har jeg med i mobiltelefonen, lomme Pc'en og laptopperne i husbilen.
Altid i nærheden nå man holder i skoven og hører fuglefløjt foroven.
der er omtrent 300 fugle og 800 filer ialt - i et mappe - sæt.
omtrent 12 MB .

Jeg kan uploade den til download i zipfil om nogen har interesse ?.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fåglar o fåglar

Jag vill åter lyfta fram den fantastiska appen Kviddevitt som på ett föredömligt sätt visar visar våra fåglar med beskrivning, ljud och fantastiskt foto.
Kopplingen till Wiki gör inte saken sämre.

För mig som amatör är den en guldgruva!

mzl.ygdguetp.320x480-75.jpg
mzl.xgwkikel.320x480-75.jpg
mzl.szweishv.320x480-75.jpg
mzl.amrebrve.320x480-75.jpg
mzl.ihcxwvvs.320x480-75.jpg
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Fåglar o fåglar

Hej Knarrevik !
Vanligtvis övervintrar gråhägern i medelhavsområdet men en rätt stor koloni håller till i Stockholmstrakten. Min bild är från Råstasjön som ligger i Solna bara några hundra meter från bygget av den nya "Nationalarenan". Kommunen matar hägrarna varje dag och ibland är vi fler fotografer än hägrar på platsen.
Hälsningar
Harry Hymer :msn_photo:

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -DSC_6300.JPG

DSC_6303.JPG

PS Det är fascinerande att se dessa stora fåglar landa i träden DS
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fåglar o fåglar

Nåja, gråhägern är en härdig fågel och flyttar vanligen inte längre än att den håller sig undan isen. Övervintring i Västeuropa alltså, eller kring häckningsorten om denna är belägen i SV Sverige eller i SV Norge. Ytterligt få torde flytta så långt som till Medelhavet.

Men visst finns det Gråhäger även vid Medelhavet. Här några bilder från franska Medelhavskusten på gråhäger tillsammans med silkeshäger och på kohäger. Dessutom en flygande gråhäger här hemifrån Jämtland. Det har hänt några gånger det senaste decenniet att gråhägern övervintrat här hemma i anslutning till fiskodlingar där man håller vattnet öppet med strömbildare.

IMG_5709-01 (Large).jpg

IMG_5664-01 (Large).jpg

Gåta 5, 1p.jpg


aake
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Fåglar o fåglar

Hade sex steglitsar vid fågelautomaten innan snön kom varav fyra hamnade på bild.
Nu ha vi 4 dm snö i Oskarshamn och det kryllar av fåglar om man bara ser till att mata hela tiden.
 

Bilagor

  • steglits.JPG
    steglits.JPG
    1,4 MB · Visningar: 4
  • P1070908.JPG
    P1070908.JPG
    4,6 MB · Visningar: 3
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Fåglar o fåglar

Gick i förmiddags ner till ån som flyter ett par hundra meter hemifrån. På vintern när de flesta vattendrag är frusna kan man får se någon andfågel eller kanske en strömstare. Om den inte isen ligger förstås men när elpriset är högt så brukar kraftstationen vara igång. En fiskande storskrake blev fångsten i dag. Man ser vattnet forsa upp en bit på huvudet när den kikar ner i vattnet.

DSC_3212ccc.jpgDSC_3227bb.jpg

Birger

Klicka på bilden för större bild.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fåglar o fåglar

Jag har inte fått till mina fågelbilder riktigt trots att jag har "slöfotograferat" vid fågelbordet. Det borde väl kunna bli lite "vassare" bilder när jag har fått igång min 18-mijonerpixlare!

1.jpg
Nötväcka

2.jpg
Blåmes

Barlejonet Conny.jpg
Hoppsan, en främmande fågel smög visst in här! Han fyllde 70 häromdan! Här syns en bild från förra året när han fortfarande var "i sin krafts dagar" i Santa Pola! :D

Jappe
 
Toppen