• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fågelgåtor

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fågelgåtor

Svårt att säga då appen Kviddevitt inte visar nykläckt gråtrut.
Det får ändå bli mitt svar.

image.jpg
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Fågelgåtor

Visst är det en måsfågel. Skall du gissa på art redan nu? Det blir lite väl lätt när jag lägger ut bild på föräldrafågeln.
Ingen poäng förrän man svarat på frågan, vilken var: "Art?".

aake

Ok ett nytt försök. Hade ju fel innan utan o få minus poäng :) Men jag gissar igen och på vanlig Fiskmås. :p:

O sedan Dvärgmås. I min fågelbok (från 1967) fanns den inte ens i Skandinavien förutom på Öland o Gotland.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Nej, några minuspoäng delas inte ut (inte ens i de fall där tävlingsledningen önskar sig sådana vapen till sin arsenal) och "måsfågel" var ju rätt även om det inte var en artbestämning.
Nu får du ett poäng för det korrekta svaret "fiskmås".

Det är dags att inköpa ny fågelbok, Lars Svensson "Fågelguiden". Dvärgmås är fortfarande sällsynt men häckar på några ställen i inlandet. Här i Jämtland sedan flera år en koloni vid Tysjöarna och dit är det inte många km fågelvägen till vårt hus vid Indalsälven. Ses ofta jaga insekter över älven.

Här bild på fiskmåsen med den första ungen kläckt. Häckar sedan åtskilliga år på vår gäststugas skorsten. Nåja, måsarna anser att det är deras hus och tillåter oss inte att komma nära under häckningsperioden.
Gåta 33, art, 1p (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Här gåta 4:
Fågel från centrala Jämtland. Art? Lättare bild innan natten, men det bör nog gå gissa redan nu.
Gåta 4, art, 3p (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Smålom
Jan Evert

Visst är det en smålom, +1 poäng. Och Sacce, "lom" är ingen artbestämning och ger ingen utdelning.
Här lättare bilder på smålommen. Bakifrån känner man lättast igen den på den längsrandiga nacken och framifrån på den roströda teckningen på halsen:
Gåta 4, art, 1p (Large).jpg

Gåta 4, facit (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Gåta 5. Fågel från centrala Jämtland. Art? (Och gärna även könsbestämning).
Gåta 5, art, 3p (Large).jpg

aake

PS. Fler, men kanske inte så mkt lättare, bilder på denna fågel före natten.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Ytterligare en bild på denna i Jämtland (men inte i södra delen av landet) sällsynta fågel, alltså även detta gåta 5. Art (och gärna även kön)?
Gåta 5, art och kön.jpg

Fortsättning i morgon. God natt!

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Brun Kärrhök hane

Lysande! 1 poäng + guldstjärna för könsbestämning.
Här ytterligare bilder på den bruna kärrhöken. Detta ex häckande i Ändsjön på Frösön. Ett annat par häckade vid Tysjöarna, även detta nära Östersund.
Gåta 5, art o kön, 1 p (Large).jpg

Gåta 5, facit (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Gåta 6
Här en adult and från stranden här hemma i Nyvik i centrala Jämtland. Andhonor kan vara svåra att artbestämma på håll, men här har ni den nära och kan ta tid på er. Art?
Om ni går bet så kommer en bild på hanen innan kvällen och då blir det lättare.
Gåta 6, art, 3p (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

En bläsand kanske?
Ulf
Inte dåligt! Du sällar dig till skaran av poängprydda deltagare. Visst är det en bläsand. Skickar bild på hanen som facit.
Och sedan gäller det att ta en gåta till för att komma upp i delad ledning i denna tävling.

Här andhonans make. Han simmade ut i solblänket så att det blev lite störande motljus.
Gåta 6, art, 1p (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Gåta 7
Fågel från centrala Jämtland. Art? Tydligare bild innan kvällen, men denna tar ni nog redan nu?
Gåta 7, art, 1p (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Fågelgåtor

Vet inte om det ens finns , men jag skulle döpt den till snöripa :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Måste jag lägga in en lättare bild innan någon törs gissa på gåta 7? Det finns faktiskt inte så många så brokiga arter som promenerar i vattnet.

aake
 
Toppen