• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fågel eller fisk

F

F.d. 58573

Guest
Sv: Fågel eller fisk

Hirundo abyssinica?
Mycket fina bilder på alla djuren!

aake

F

F.d. 58573

Guest

Visserligen fotar jag mest fåglar för de biologiska bildgåtetävlingar som jag till del även lagt ut här i forum, men en och annan fisk har förekommit.

Här en ung harr här hemma i älven, vilken precis skall ta en liten insekt:
Gåta 16, art, 1½p (Large).jpg

Och här en bildgåta med både fisk och fågel. Fågeln med avsikt underexponerad och beskuren på 3-poängsnivån, men man fick i tävlingen som ledtråd att den aktuella fågelsjön inte var mer än ca 50 cm djup:
Gåta 15, art, 3p (Large).jpg
Här på 2 poängsnivån lite lättare att gissa fågelart:
Gåta 15, art, 2p (Large).jpg
Och nu blir fågeln lätt:
Facit 15, Svarthakedopping2058, facitbild (Large).jpg
Och här även fisken. Ruda är den enda fiskart som kan överleva i ern sjö som bottenfryser (nedgrävd i bottenslammet):
Gåta 20, art, 1p (Large).jpg

aake

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

VAr ornitolog i mitt förra liv aake men sedan barnen kom blev det mer fisk igen. Dock är det svårt att ha med sig dessa i husbilen så fågel intresset har börjat ta större plats igen. :)
Men en del fisk har jag kvar här är en lite dvärgciklid från Sydamerika för övigt en av få som fått namn efter en svensk Torbjörn Hongslo Fisken heter Apistogramma hongsloi. Fågeln är väl en svarthalsad dopping.

Bilagor

• Apistogramma-hongsloi.jpg
    Apistogramma-hongsloi.jpg
    155,3 KB · Visningar: 0
F

F.d. 58573

Guest

Svarthakedopping faktiskt. Den svarthalsade har vi inte här hemma.
Här ett ytterligare ett par bilder på arten. Bilder där fåglar putsar sig brukar ofta bli lagom gåtfulla:
Gåta 28, Jämtländskt djur, art, 3p (Large).jpg

Lättare nu när svarthaken sträcker på sig något:
Gåta 28, facit, bild 1 (Large).jpg

aake

Toppen