• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Få GPS-kordinater från adress

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Hej!
Finns det några kartprogram på webben där man kan skriva in adressen och få GPS-kordinaterna, t.ex Google Maps, Michelin ?? ( gäller hela Europa)
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Få GPS-kordinater från adress

Jovisst!
Själv tycker jag att hitta.se har väldigt bra karta över Sverige.
Klicka på Fler kartfunktioner till höger strax ovanför kartan. Där kan du väljer du Visa koordinater.
Sedan kan du välja Decimal så blir det mer lämpligt om du vill göra en egen POI-fil.
Under Fler kartfunktioner finns dessutom en del färdiga Intressepunkter (POI).
Håkan
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Få GPS-kordinater från adress

Såg att du ville kunna göra detta i hela Europa.
I Google Maps så högerklickar du bara med musen och väljer Vägbeskrivning hit så får du koordinaterna i rutan för Måladress övanför kartan.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Få GPS-kordinater från adress

Hej,

Försöker i Google Maps Estland. Jag får inte fram koordinater... De kanske inte finns för Estland eller gör jag fel? Förstår inte direkt "Måladress", är det den lilla rutan som kommer fram när man klickar på pin?

hälsning
jyrki
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Få GPS-kordinater från adress

Hej!
Tänk på att GPS-fabrikaten har olika format på sina POI-angivelser och filer. Titta exempelvis på ARCHIESCAMPINGS. Det finns ett konverteringsprogram på PoiEdit - Main.
Archies hemsida kommer för övrigt snart på svenska med min översättning.
//Conny
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Få GPS-kordinater från adress

Kanske har fel men tror Ing-Lis & Håkans tips bara går på företag, Jyrki. Själv har jag inte lyckats med att få fram det på andra adresser. Kanske någon annan som vet?

Mvh Marita
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Få GPS-kordinater från adress

Hej!
Finns det några kartprogram på webben där man kan skriva in adressen och få GPS-kordinaterna, t.ex Google Maps, Michelin ?? ( gäller hela Europa)


Enkelt gå in här : Karta över Sverige - hitta.se# och ställ dej där du vill vara och gå upp till höger och klicka på flera kartfunktioner och då har du "visa kordinater" där .
 
Senast ändrad:
Toppen