• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Få behaglig temperatur i H-bilen utan ström

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.180
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Välkommer till Husbilsklubbens kurs


Hur skyddar jag min husbil mot att bli för varm eller för kall …


Efter förra kursen om hur vi bygger ett solsystem för varmt vatten, så har jag fått flera frågor om jag inte kan hålla andra kurser, så därför har jag i samråd med min H-bil bestämt oss för att ha ett par kurser till framöver….

Ni som har sovit över i en H-bil under sommartiden har kanske märkt att värmen också kan bli trött… för när man skall gå och lägga sig på kvällen så har värmen trängt ihop sig inne i din H-bil.. och det känns som om att den är svår att bli av med….men du behöver inte vara orolig för jag har flera tipps på hur du lurar ut värmen ur din H-bil
Ett tipps som många kanske inte tänker på…. Och som man bör genomföra med tillstånd av H-bils ägaren…Är… Oftast på högra sidan av H-bils bodelen brukar det finnas en dörr… Om man öppnar den försiktigt så kommer ni att se hur den varma luften snabbt går ut genom dörröppningen… Nu är det så fiffigt att yttertemperaturen höjs lite när värmen går ut ur din H-bil…. så om det inte var varmt nog ute så har denna metod fått yttertemperaturen till att stiga lite…. Och om det finns personer ute i ens omgivning så kan man tydligt se hur skönt de tycker värmen är som man just har släppt ut ur H-bilen…. Och av andra sidan så har man ju inte så mycket glädje själv av utomhusvärmen förrän man har stannat H-bilen och går själv ut… Jag vill ge er ett liten varning innan vi går vidare… när du öppnar dörren….. håll då allt vad du kan i dörrhandtaget för den kanske går ganska fort upp…. Skulle olyckan vara framme och man sugs med ut med luften då är det viktigt att man uppmärksamma föraren på detta… och du som förare har då bara en sak att göra…. Kör då så långt in till högersidan av vägbanan….här gäller det att skynda sig så inte dörren slits av för då får man väldigt stora problem….När du sen är så långt ute på högersidan du kan komma… Ja.. då kan du vara ganska lugn….för med lite tur så löser problemet nu sig själv….Då det är väldigt många kraftiga stolpar längs våra vägar… Och snart märker du att tyngden på dörren är borta…
I min H-bil trycker jag på en knapp och så blåser det in kall luft… och så får jag en behaglig skön luft inne i H-bilen…Men det är ju inte alla H-bilsägare som har samma knapp som jag har i min H-bil
Väl framme vid målet…. Finns det ofta nya värmeproblem som besvärar en…. Och det är just detta som jag vill ta upp i denna kurs… Jag skall berätta hur du gör ett effektivt solskydd för din H-bil…… Leta först upp en yta som är ganska plan… för oftast är det lättare om man har översikt på materialet och man ser också tydligare hur solskyddet tar form… Ett tipps är att man har planerat allt i god tid och gjort sina inköp tidigt ifall Clas Olsson inte har tillräklig med solskydd i lager… Att jag nämner Clas Olsson beror på att jag hittade en typ aluminium ”värmefilt” i deras hyllor…. En varm dag när jag inte orkade göra så mycket i värmen tog jag fram förpackningen….Vred och vände på den… Konstigt tänkte jag… en filt.??…. Hur har de fått in en filt i en sådan här liten förpackning började jag fundera över… svaret hittade jag ganska snabbt… fan.!!.. jag har blivit lurad….. och så slet jag upp förpackningen för jag trodde att ”filten” inte skulle vara större än en näsduk… men jag började veckla upp näsduken… jag vecklade och vecklade… och till slut så märkte jag att jag var helt överhöljad av ett mörkt svalt prasslande plasttält… snart började jag frysa och fick väldigt brottom att hitta vägen ut ur tältet…. Det var i sita minut och jag var väldigt nära att få köldskador över hela kroppen… Väl ute satte jag mig huttrande ner…. då kom ett stort ljus på himlen ner till mig…. Och jag kände tydligt hur varm jag blev i hela kroppen när ljuset planterade in en ide i mitt huvud…. Fan.! tänkte jag…. denna värmefilt är ju också kanon bra för att skydda mig mot värme… och så föddes min idé… som vi skall gå igenom i denna kurs…
När du väl har hittat din öppna plats kan du börja lägga ut ”värmefilten” sen anpassar man den efter hur stort område man vill ha att den skall skydda en mot värme… tänk bara på att ju längre bort man håller skyddet från det objekt som man vill skydda ju större bör skyddet vara..... När du väl är färdigt med klippa och klistra… då kan man gå till steg två… Jag mins att jag hade problem med en elev… hade han blev aldrig färdig med att klippa och klistra…han höll på i flera år och om jag inte mins fel så hete han vist Marjasin eller något liknande och han jobbade då vist som länshövding eller något liknande Amu-arbete… Han kom senare till kumla och jag hade också honom där i kursen hur man gör varmt vatten från solen…. Men han klippte sönder allt så vi var tvungna att ”frysa” ut honom…. När du väl är klart med solskyddet så kan vi gå till steg två…. Här dök plötsligt min fru upp (hon som öppnade dörren) Hon är gipsad från tårna upp över huvudet…. Och det säger jag er alla…att våt kylig gips är väldigt skönt en värm sommarkväll… så hon har ju inga problem så jag lät hennes stå kvar där och njuta av kylan… och gick till nästa steg

Steg två…
Vik ihop solskyddet så att det blir lätt att transportera…. Det får ju inte vara värre än att du kan handskas med det… Jag hoppar över transporten då var och en brukar ju göra som det passar han/hon… När man sen sitter ner och studerar solen och tänker på effektivt ens solskydd är…. Kan man känna sig väldigt stolt över sitt arbete… Nu är det bra att ha några kompisar med som hjälper en…. och är man fler så tar det ju inte så lång tid att veckla ut solskyddet… när allt är klart och solskyddet är på plats… då kan man än en gång känna sig stolt och duktigt…. Sätta sig ner i lugn och ro med kompisarna och ta en kall öl… och tänka på hur skönt svalt det blir när vi kommer ner… trycka på den röda knappen och ta det lugnt…. Tydligen något elfel tänker jag och provade igen….men inget hände…. Då är det jätteviktigt att man tar det lugnt och verkligen tänker igenom om man har missat något.….och det har man ju inte…. Trycker sen på den andra knappen och skriker allt man kan… HOUSTON WE HAVE A PROBLEM…. I mikrofonen…

Bild 1… Här ser man hur fint solskyddet täcker solen
20090316.jpg
Bild 2… Här ser ni hur effektivt solskyddet är runt H-bilen
P1000592.JPG
Bild 3… Här ser du hur effektivt solskyddet är och hur kylan sprider sig snabbt över hela jorden
Kylan.jpg
Bild 4… Här ser ni hur vi eldar allt vad vi kan för att hålla uppe värmen
bild.jpg
Bild 5…Här ser du mig när jag är på mitt varma rum
img_5e0480c807bd5601-236.jpg

Efter mitt första försök så har jag haft mycket tid att tänka ut en enklare metod… mätt fönstret du skall täcka… och klipp ut i värmefolien efter dina mått… använd dubbelhäftad tejp och sätt fast folien på utsidan av fönstret… när allt är klart behöver jag inte oroa mig för att jag skall få en fönstergaller solbränna…. Har du frågor så har vi besökstid varje lördag här på kumla…. När jag väl kommer ut skall jag berätta om min ide hur man håller kylan borta från H-bilen… vi ses om 967 år

OBS bilderna är nog inte i rätt ordning... Men Knut kanske kan ordna med detta.... Tack.!
Du kunne ha litt mer hjelpsomme namn på bildene :D:D Knut

Kram Muskatten & Wovi
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.180
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Få behaglig temperatur i H-bilen utan ström

Tyvärr så fick jag inte med två bilder.... fickdessa meddelande..nnnn.bmp:
Din fil på 168,8 KB byte överskrider forumets gräns på 19,5 KB för denna typ av fil.
untitled.bmp:
Din fil på 144,0 KB byte överskrider forumets gräns på 19,5 KB för denna typ av fil.


Så är det någon som vet hur jag får in de två bilderna för ni gärna höra av er
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Få behaglig temperatur i H-bilen utan ström

Men det väl alla människor att man måste behandla sina bilder i något fotoprogram som kostar skjortan, ofta mer än vad kameran kostar! I ditt fall gäller att förminska bilden så att den kan accepteras av HBK, Kanske räcker det med att ändra formatet till jpg eller jpeg som gillas mer av HBK. Samtidigt som du håller på med detta digra arbete kan du ändra färgmättnaden i bilden, för att få mera stuns i bilden, liksom kontrast och ljushet m.m.

När du är färdig så kommer du inte att känna igen din bild! Den har blivit så mycket "bättre"!

Jappe

PS. Bättre förklaring kommer nog snart!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Få behaglig temperatur i H-bilen utan ström

Du kan åpne bildene i paint og lagre som jpg - bildet tar mindre plass og vi har mye større granse for disse filene. BMP egner seg egentlig bare for helt små bilder.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.180
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Få behaglig temperatur i H-bilen utan ström

Tack för tippset..... Kanske Knut nu kan sortera dem.... Tack på förhand.!

Du kan åpne bildene i paint og lagre som jpg - bildet tar mindre plass og vi har mye større granse for disse filene. BMP egner seg egentlig bare for helt små bilder.
 
Toppen