• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fäste för TV - Hur modifiera

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Egentligen borde jag ha bilder. Men det har jag inte så jag hoppas det går att förklara det hela.

Jag har ett litet överskåp som är avsett för TV. Där sitter ett par glidskenor monterade så att man kan dra ut TVn. I utdraget läge kan man även vinkla TVn mot dinetten alternativt sängen.
En bild på en glidskena bifogas. Själva fästet är något mer komplicerat.

Egentligen är väl arrangemanget avsett för 17", men jag mätte och såg att en 19" skulle få plats.

Jag kan dra ut TVn hela vägen så att den går fri från skåpet när jag vinklar den åt önskat håll (dinett eller säng). Även om det är må millimetern.
Jag kan även skjuta in TVn och stänga skåpsluckan. Men luckans insida skaver emot TVn.

Resutatet av att luckan skaver mot TVn är att den glasskiva som utgör framsidan av TVn lossnar efter någon månad. Den verkar vara fäst med någon slags tejp runt kanterna.

Jag kan justera placeringen av glidskenorna in, eller ut. Men det hjälper inte. Flyttar jag in skenorna så går inte luckan mot längre men jag kan då inte få ut TVn så långt att jag kan vinkla den. Att förflytta skenorna utåt gör det enklare att vinkla men omöjligt att stänga skåpet.

Funderade på att köpa längre skenor. Men det är 2 par skenor och de kostar knappa 1000-lappen per par. Sedan finns de inte bara någon cm längre, utan jag får då ta ett par alldeles för långa skenor. Jag är inte helt säker på att det kommer att fungera i alla fall.

Ett annat alternativ är att montera någon enkel konstruktion mellan TV och fäste. (Fästet är en sådan där fyrkantig platta med 4 häl. Vesa-standard??).
Antingen något som möjliggör en förskjutning i utdragsriktningen eller något som kan vinklas. Men konstruktionen får inte vara för tjock och inte heller så lös att TVn åker ikring i skåpet.

Álla idéer är välkomna.
 

Bilagor

  • post-68-1276237446.jpg
    post-68-1276237446.jpg
    7,7 KB · Visningar: 874
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fäste för TV - Hur modifiera

Knepig fråga.
Pröva att flytta ut förrarna genom att lägga något mellan gångled
och skåpvägg. naturligtvis näste du "blocka ut" den andra änden
på skåpdörrarna med en träbit och möbelfilttass.

Om det bara skilljer någon cm så är detta en lösning.

Lycka till!
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Fäste för TV - Hur modifiera

Hmm, ett alternativ som jag inte funderat på. Ska fundera på hur det skulle se ut.

Hade en tanke annars att inte stänga dörren alls.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.667
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fäste för TV - Hur modifiera

Jag tänker på tjockleken på glidskenorna. Har månne Clas tunnare som går att använda?
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Fäste för TV - Hur modifiera

Jag tänker på tjockleken på glidskenorna. Har månne Clas tunnare som går att använda?

På din uppmaning kollade jag ClasOhlson och kunde inte hitta några glidskenor. Vet du om de har sådana? Om du har sett dem på deras websida, har du länk, artikelnummer eller något? Möjligen har de inte hela sortimentet på webben, kanske får ta en sväng dit och kolla.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Fäste för TV - Hur modifiera

På förfrågan har jag ordnat med lite bilder av hur min TV är monterad.

Mitt problem var att jag köpte en 19" och det hade nog gått bra med en 17" tror jag. Jag kunde inte dra ut TVn ur skåpet så pass långt att det gick att vrida mellan säng och dinett. Den tog i ytterväggen på TV-skåpet.
Jag flyttade fästet lite hit och dit men det hjälpte inte. Då den gick att vrida så gick istället inte skåpsdörren stänga.
Jag lyckades fixa till det så att man kunde pressa igen dörren. Men då lossnade glasskivan på TV-fronten efter några veckor. Den klarade inte ett lätt men konstant tryck i längden.

Jag flyttade till slut fästet till den motsatta väggen i skåpet. Den väggen är dessvärre av lättviktsmodell (ihålig?). Men nu är det enklare att vrida ut den då mittväggen, där fästet satt tidigare, inte sticker ut ända till luckan. Den slutar ett par cm tidigare än ytterväggen.
En nackdel är att fästet nu sitter uppochned vilket den inte är designad för. Den slackar lite grann.

Jag har funderingar på att byta ut expansionsbeslagen (glidskenorna) till några längre. Men har inte gjärt det ännu.

Önskas mer detaljerade bilder så säg bara till så ska jag försöka fota enligt önskemål.

Här hittar du bilderna med lite komentarer: TV montage

Den sorten jag har är: Side Mount LH Television Holder - Caravan TV
(OBS På förekommen anledning vill jag påpeka att detta är inte en annons eller reklam utan ett sett att visa den aktuella typen av fäste jag har)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Fäste för TV - Hur modifiera

Hade ett liknande problem...

Hade inte din lilla glidskena men ett stativ (Bürstner Argos -09) med liknande funktion. Min lösning blev att ta bort ett bar spärrar som stoppade skenan. Då kunde jag få in TV:n den där extra centimetern som saknades. Att spärren är borta spelade ju ingen roll då väggen längst in stoppar TV:n.

Det var små marginaler bara några millimeter. Hoppas du har samma tur med din.

Lycka till Torbjörn
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.317
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Fäste för TV - Hur modifiera

På förfrågan har jag ordnat med lite bilder av hur min TV är monterad.

Mitt problem var att jag köpte en 19" och det hade nog gått bra med en 17" tror jag. Jag kunde inte dra ut TVn ur skåpet så pass långt att det gick att vrida mellan säng och dinett. Den tog i ytterväggen på TV-skåpet.
Jag flyttade fästet lite hit och dit men det hjälpte inte. Då den gick att vrida så gick istället inte skåpsdörren stänga.
Jag lyckades fixa till det så att man kunde pressa igen dörren. Men då lossnade glasskivan på TV-fronten efter några veckor. Den klarade inte ett lätt men konstant tryck i längden.

Jag flyttade till slut fästet till den motsatta väggen i skåpet. Den väggen är dessvärre av lättviktsmodell (ihålig?). Men nu är det enklare att vrida ut den då mittväggen, där fästet satt tidigare, inte sticker ut ända till luckan. Den slutar ett par cm tidigare än ytterväggen.
En nackdel är att fästet nu sitter uppochned vilket den inte är designad för. Den slackar lite grann.

Jag har funderingar på att byta ut expansionsbeslagen (glidskenorna) till några längre. Men har inte gjärt det ännu.

Önskas mer detaljerade bilder så säg bara till så ska jag försöka fota enligt önskemål.

Här hittar du bilderna med lite komentarer: TV montage

Den sorten jag har är: Side Mount LH Television Holder - Caravan TV
(OBS På förekommen anledning vill jag påpeka att detta är inte en annons eller reklam utan ett sett att visa den aktuella typen av fäste jag har)

Tack Jangus :)

Det var jag som ringde och undrade över din montering. Bra lösning du gjort

Hälsn//Lennart
 
Toppen