• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fäste av markisens ben.

Misse

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Skara
HBK-Nr
8751
Medlemskap
2024
Markis

Nytt
Fästa markisens stödben i sugpropp/glaslyft på bilen sida. Någon som prövat och vet hur det funkar.
Ser så väldans praktiskt ut.... men hur blir det om vinden tar i?
 
F

Fd.47585

Guest
Risken måste ju vara ganska stor att den tunna plåten ytterst slits loss från isoleringen under, vilket väl vore så nära katastrof man kan tänka sig. Nej sätt benen i marken med lämplig förankring är nog smartare. Kan bli väldigt dyrt annars tror jag.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag skulle nog använda stormsäkringsband & förankra i marken. Men om det skulle börja eller förväntas blåsa starka vindar dra in markisen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Skulle limningen släppa, ja då har man fått ett stort problem på halsen. Att åtgärda detta blir kostsamt för man får väl plocka ner ytskiktet & limma om. Att inte göra detta skapar kondens på det lösa stället.
Stormlinor är att föredra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Avhengig av kjerneni sandwich vegger så kan selve kjernen spalte og da er det bytte av veggen som er løsningen. Men de mange har en kjerne av EPS og da skal det en feil i limingen til før det blir en separasjon. Har sett en test hos N+B hvor en veggplate ble testet med kraftige stålkjever holdt i aluplatene på både inn og utsiden og de strekte til aluplaten røk tvers av men limingen holdt og EPS platen holdt. Denne stikkprøve kontrollen ble innført etter et parti med dårlig lim som førte til noen få biler med buler og bytte av hele plater.

Jeg er mer skeptisk til sandwicher som er laget med ekspansjons skum i en stor presse.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dom fästen som kommer med bilen skall skruvas fast i ytterskicktet, då får man belastning på väldigt liten yta, att använda sugfästen ökar fästytan betydligt, jag ser risken som liten.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Naturligtvis gör dom inte det & det spelar väl ingen roll om man står på en ställplats eftersom det inte är tillåtet att använda markisen där. Om man däremot står på en camping så brukar det i allmähet finnas gräs eller grus på platserna.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Det varierar från ställplats till ställplats vad som är tillåtet gällande markis. Det är om du använder en parkering som den generella etiketten om markisförbud gäller. Jag har själv glasbärare som jag fäst originalfästet i som följer med markisen. Normalt fäster jag markisbenen med stormsäkrare i marken, är det hårt underlag eller om hunden är fastsatt i lina så änvänder jag glasbärarna. Har gjort det i två år och många andra längre än så. Som vanligt bör du ta in markisen om det friskar i och det oavsett hur du fäst den. Har sett flera olykor med markis med sönderslagna väggar och tak på bilar och vagnar.
Var inte orolig. Är väggen folierad på htan vet jag dock inte hur lämpligt det är.
Så här har jag gjort.
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Naturligtvis gör dom inte det & det spelar väl ingen roll om man står på en ställplats eftersom det inte är tillåtet att använda markisen där. Om man däremot står på en camping så brukar det i allmähet finnas gräs eller grus på platserna.
Vem har sagt att man inta får använda markisen på en ställplats; om plats finns.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Har du inte varit ute någonstans? Ute i Europa är det för det mesta inte tillåtet att fälla ut markisen & plocka ut möbler mm. (jag har själv blivit påpekad detta) & här hemma är det ungefär samma krav. Speciellt här hemma där HB-livet inte är så känt klagar folk över att man "campar på HB-parkerngar". Vad som gäller har "stötts & blötts" några gånger så det finns en del att läsa. Sök på forumet om detta så får du veta lite mera. Det som i mina ögon är viktigt är att vi HB-åkare inte stöter oss med allmänheten för det slutar alltid med förbud & diverse förordningar.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi har I stället 2st. mindre väskor (30x30x15cm) fyllda med cement och med handtag som vi fäster med ett spännband i toppen av markisbenen. Med denna lösning spelar det ingen roll vilket underlag vi står på. Jag star ofta I en bandepå på någon motorbana = asfalt. Medan under semestern står vi ibland på ställplatser och ibland på campingplatser. Nackdelen är vikten = ca. 15kg/st.

// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej

Det går utmärkt med en vattendunk. Då kan du fylla den när det behövs och slipper släpa runt på onödig vikt.

Sant men volymen är större på en plastdunkt och tyvärr är lastvolym också en begränsning, inte bara vikt. Sedan tillkommer bekvämlighet, plastdunkarna skall fyllas, transporteras & tömmas medan väskorna med cement är klara att användas utan nämvärd transport (annat än från lastutrymmet till markisen) omedelbart och lasting kräver ingen annan åtgärd än att koppla loss och därefter lasta.
 
Senast ändrad:
Toppen