• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fästa markis i fälgarna?

bassebirgersson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2024
Hej,

Min svärfar har i många år fäst markisen till stödbenen på deras husvagn, och det låser markisen enormt bra. Han använder spännband med lastspännare och den rör sig inte ur fläcken. Konstigt att inte husvagns- och husbilstillvernare tänkt på detta?

Skulle man kunna göra samma sak med plåtis och fästa i fälgarna (med lite skydd mot skav) tror ni?
 

Bilagor

  • IMG_4554.jpeg
    IMG_4554.jpeg
    3,1 MB · Visningar: 113
  • IMG_4553.jpeg
    IMG_4553.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 113

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej,

Min svärfar har i många år fäst markisen till stödbenen på deras husvagn, och det låser markisen enormt bra. Han använder spännband med lastspännare och den rör sig inte ur fläcken. Konstigt att inte husvagns- och husbilstillvernare tänkt på detta?

Skulle man kunna göra samma sak med plåtis och fästa i fälgarna (med lite skydd mot skav) tror ni?
Så klart. Stabilare fäste får man nog leta efter. Problemet som jag ser det är att gavlarna blir svårare att använda för passering ut och in. Hade inte passat oss!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om vinden tar tag ordentligt och man använder spännband utan fjäder som tillåter rörelse så kommer antingen markistyget att gå sönder eller markisen lossna från fästena i bilen. Det ger med sig på den svagaste punkten och det kan bli dyra reparationer av husbilsväggen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sen strävar ju dessa fästen att dra in den. Man vill ju sträva efter att sträcka ut markisen så det inte fladdrar
Njae. Markisens sträckning bestäms av armarna. De sträcker ut väven. Linorna ska sedan förhindra att markisen lyfter vid stark vind. Men problemet med fälgarna, förutom begränsning vid in- och utgång vid gavlarna, är ganska långa linor snett ner, bakåt. Stabilt, men kanske för långa för att förhindra att markisen lyfter.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Om vinden tar tag ordentligt och man använder spännband utan fjäder som tillåter rörelse så kommer antingen markistyget att gå sönder eller markisen lossna från fästena i bilen. Det ger med sig på den svagaste punkten och det kan bli dyra reparationer av husbilsväggen.

Då ska markisen in. Det finns inget hjälpmedel som fixar så hård vind! Jag är lite skeptisk till de här s k stormbanden med fjäder.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Njae. Markisens sträckning bestäms av armarna. De sträcker ut väven. Linorna ska sedan förhindra att markisen lyfter vid stark vind. Men problemet med fälgarna, förutom begränsning vid in- och utgång vid gavlarna, är ganska långa linor snett ner, bakåt. Stabilt, men kanske för långa för att förhindra att markisen lyfter.
jodå men linorna kommer att sträva inåt neråt. Man vill sträva ner och ut
 

bassebirgersson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2024
Flera gamla campare här på campingen har kommit fram och sagt att lösningen är genialisk. Har blåst rätt mycket i Båstad idag och inga problem alls.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Flera gamla campare här på campingen har kommit fram och sagt att lösningen är genialisk. Har blåst rätt mycket i Båstad idag och inga problem alls.
Så klart. Markisen kan ju inte lyfta husbilen! Det gäller bara att hålla koll om det blir riktig storm. För som Håkan skrev ovan blir det skador på antingen väven eller infästningen i bilen. Det är förödande. Då måste markisen in!
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag har testat svärfars lösning och det finns ingen chans att den åker nedåt. Armen ut i kombination med benet ner omöjliggör det
Nää det vill jag inte heller att den åker ner. Lite förtydligande. Man vill ju att den står kvar å inte åker upp, Alltså strävar man att den ska neråt. Sen har armarna är inte mycket kraft i att hålla den ute. Jag sätter alltid dit en rafter för att spänna upp markis tyget
 
Toppen