• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fästa lastöglor i vägg?

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2026
Har en Carthago o ska fästa lastöglor inne i garaget mot baksidan(tänkte sätta stolar o bord med spännband där), hur ska jag fästa dom gör man det med en spaxskruv o lite pl400? Räcker det med en skruv som e 10-15mm(väggtjockleken e 38mm),finns det någon som gjort det,skulle vara bra med lite tips,tack på förhand/Staffan

Sv: Fästa lastöglor i vägg?

Hej Staffan

Jag skulle nog akta mig för att fästa något tungt i ytterväggar på en husbil de har ingen större hållfasthet bara tunna skivor för att spara vikt.

Väggen består nog mest av isolering så det är inte mycket att fästa i.
Kan du inte sätta grejorna mot främre väggen i garaget? Med tanke på att allt ju vill åka framåt när du bromsar är det bättre alternativ, om det går.

Använder man skena där man fäster sina öglor så har du större möjlighet att hitta något att fästa i. T.ex. Kama fritids T03-47A finns även andra modeller på byggvaruhus eller skeppshandel.

Hej
Har inte du skena för att fästa öglor nere och upptill i lastutrymmet?
Använd dessa för att bygga säkring med.

Nisse

Jeg såg at det var en Carthago - det vil si aluplate også på innsiden.
Det er begrenset hvor mye drag du kan bruke, men litt drag er mulig.
Det finnes ikke noe annet enn alu og isolasjon å skru i, samme har vi på ytterveggene i N+B, Concorde og Phoenix. Det jeg har gjort der jeg trenger å skru noe fast i ytterveggen er å bruke skruvanker for 1 mm plate fra ett sett jeg kjøpte på biltema Biltema Sverige - dette fungerer bra for sideveis belastning, men begrenset ved strekk ut fra platen.

Har fått ett bra förslag av claes105 , man skaffar en träskiva plywood eller ngn annan träskiva,fäster med vinkeljärn uppåt(sänggolvet) o neråt i golvet. Sen kan man fäste beslag o öglor i skivan utan att göra märke i aluminiumet där bak:)

Du kan göra som jag gjorde i min förra bil.

Satte en stång mellan golv o tak ca. 10cm från bakväggen. I den svetsade jag fast en mutter som jag satte en gjängstång med vev på.
Sedan kunde jag spänna (veva) fast det jag ville ha där.

Tillbaka
Toppen