• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvattentank???

F

F.d. 28640

Guest
Håller på att fixa o dona inför stundande resa,,,nybörjare,,,har köpt pura tank för att göra rent tank o slangar,,,,hur gör jag sen för att kunna använda vattnet utan att bli dålig? Har sett att det finns tabletter och även ett medel som heter Aqua clean ,, ngn som har ergarenhet?? Tips någon? Eller köper man vatten hela tiden i flaskor?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Färskvattentank???

Det beror helt på vart du skall resa, så länge du håller dej norr om alperna behövs inga kemikalier, normalt omsätts vattnet ganska ofta så inget hinner hända om tanken är ren från början. Töm tanken efter varje resa, och fyll på nytt när du skall ut igen! :)
 
F

F.d. 28640

Guest
Sv: Färskvattentank???

Det låter ju fantastiskt,,,ja Tyskland och ev Österrike var tanken:),, är orolig över att bli sjuk av dåligt vatten,,,men det verkar vara onödigt,, en rejäl rengöring och sedan fyller vi vatten,,,

Tusen tack:spinny:
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Färskvattentank???

Det vattnet du har i tanken är väl inget man dricker(inte vi iallafall).Om du använder det att koka kaffe så kokar du ju vattnet och sen använder vi det till disk dusch och att tvätta sig.Dricksvatten köper vi på flaska.
Anders
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Färskvattentank???

Ser till att fylla på vatten där det är kommunalt, inga problem att dricka det vattnet. Omsättningen är så hög så det hinner aldrig bli gammalt för oss.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Färskvattentank???

Intressant frågeställning som tas upp här. Vi dricker normalt alltid vattnet ifrån tanken om den har fyllts från det kommunala nätet. Detta gäller även i andra delar av norra Europa. Jag läste förresten en artikel om att flaskvattnet, som vi köper i våra butiker, innehåller många gånger högre halter av bakterier, än just detta kommunala tappvatten. (Dessvärre kommer jag inte ihåg var jag läste detta, så jag kan källhänvisa). Vid tillgång på vatten av sämre, eller tvivelaktig kvalitet, kan man använda reningsmedel som till exempel Aquacare från företaget Aquafix (10% rabatt för HBK-medlemmar). För att gardera oss i sydligare länder eller i andra situationer med tvivelaktigt vatten, så som längre perioder med hög värme (lär väl inte hända i Sverige!?) har jag köpt en UV-desinfektionslampa att montera i vattentanken.

Johan K.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Färskvatten-"påse"

Kan inte låta bli att tänka på bag-in-box lösning där kartongen = "tanken" och plastpåsen = "hermetisk & syre-omsättningsfri" vätskebehållare.
Tänk om det fanns en plastpåse av säsongstyp som man bara stoppade i tanken innan man ska ut och resa. Påsen i sin tur är försluten till slangen så att inget syre kommer in mer än det som redan finns i vattnet. Hur skulle detta fungera?
När säsongsresan väl är över, eller om man tycker att det är dags för rengöring, då byter man påsen eller tar ut den (av miljöskäl), viker ut och in och rengör noggrant. Någon som haft liknande idé?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Färskvattentank???

Det vi har varit noga med är att på campingar och liknande ställen inte ta vatten i närheten av där lösa toa- och spillvattentankar tömms. De träs ofta upp på kranen eller slangen när de spolas. Jag vill inte gärna dricka sådant vatten, ja inte tvätta mig i heller för den delen. Jag ser ofta folk som fyller vattendunkar från dessa kranar. Framför allt på campingar. Dricker ofta från tankens vatten om det inte har varit i för länge utan att tömmas helt och fyllts på med nytt. Söder om Alperna är det flaskvatten som gäller om det inte är läge för en öl.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Färskvattentank???

Salle, din ide om syrefri miljö har en svaghet. Anaeroba bakterier! Anaeroba bakterier - Wikipedia
// Göte J
Tack Göte, det var intressant läsning. Jag snubblade en gång över en artikel om vatten-blåsor anpassade för trånga båt-utrymmen och då tänkte jag på en enklare variant, billig att byta ut istället för rengöring med kemikalier. Läste idag en annan artikel i husbilstidningen som beskriver "Floe" rengöringssystem (med tryckluft) där bilden (glas med vatten före och efter rengöringen) talar sitt tydliga språk. Ska läsa mer om Floe... & tack för återkoppling : )
 

Pellan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3081
Medlemskap
2024
Sv: Färskvattentank???

Hej Salle,
onekligen en intressant tanke du har med "bag in box" -idèn. Tyvärr är ämnet fullt med fallgropar. Miljöbakterier o humanbakterier med olika tillväxtkrav, som tex temp( 20 eller 37grader), eller som nämnts aerob resp anaerobisitet. Får man väl in en besvärlig bakterie kan det ibland vara svårt att få bort den. Din tanke är genial. Har själv hållit på med bakteriologisk odling större delen av mitt yrkesverksamma liv. Utveckla ide`n.
MVH
Pellan
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Färskvattentank???

Hej. Tror att många skjuter över målet. Har haft husvagn/husbil i ca 40 år och alltid druckit vattnet från tanken. Kört över hela Europa under dessa år. Dock använder jag alltid egen slang när jag fyller och har tillverkat ett eget lock till tanken med slangkoppling så jag slipper att stoppa ner slangen i tanken. Tömmer tanken när jag kommer hem och fyller den när jag åker och under resan.

// Stig
 
Toppen