• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvattentank läcker

Vasseman

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Mark
HBK-Nr
27911
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en Detleff model 1989.
När jag fyller på vatten rinner det ut 10-15 liter. Ibland direkt. Ibland när jag börjar köra. Det sitter ett lock med elkabel till pump, vattenslang och ytterligare en slang som går ut under bilen. Det är ur denna slang som det rinner ut vatten.
Varför?
Vad kan jag göra åt detta problem?
Tacksam för svar!
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en Detleff model 1989.
När jag fyller på vatten rinner det ut 10-15 liter. Ibland direkt. Ibland när jag börjar köra. Det sitter ett lock med elkabel till pump, vattenslang och ytterligare en slang som går ut under bilen. Det är ur denna slang som det rinner ut vatten.
Varför?
Vad kan jag göra åt detta problem?
Tacksam för svar!
låter konstigt ,men kan det vara övvrfyllnadsdränering ,om bilen lutar kan det kanske tömma en del-,,åkte efter en som det skvätta vatten ur vid kraftiga svängar i hög fart,
 
F

F.d. 22252

Guest
Om du följer slangen upp så sitter det antaglingen en backventil i plast, den är till för att släppa in luft när man tömmer. Min var trasig och så fort det blev tryck på vattnet rann det ut via slangen, det gick bakvägen genom backventilen. Slangen kommer upp vid värmaren.
 

Vasseman

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Mark
HBK-Nr
27911
Medlemskap
2024
Hej
Har inte hittat någon backventil eller frostvakt. Men jag märkte att det blev en hävert-verkan från locket där pumpsladden, tryckvattenledningen och slangen där det rinner ut.
Jag satte in en T-koppling och drog upp slangen som jag "T-ade" in 20 cm över högsta punkten på tanken.
Det verkar fungera!!
Stort tack för alla råd och tips.
Ha en fin sommar med era husbilar.
 

Bilagor

  • 334B052B-1882-4123-9B1E-9CD2095439C0.jpeg
    334B052B-1882-4123-9B1E-9CD2095439C0.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 12
Senast ändrad:
Toppen