• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvatten

lindegren

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Ale
HBK-Nr
5452
Medlemskap
2024
Vad har ni för erfarenhet av att få tag på färskvatten under vintercamping i ex Tyskland? Vi var där förra veckan och det var problem för oss. Vattnet var avstängt både på ställplatser och bensinstationer. Är det vanligt eller hade vi bara otur?
Hälsningar Agneta o Morgan
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Det är ingen skillnad vattnet fryser lika i Tyskland som i Sverige när det är vinter och minusgrader. Otur för Er att det var kallt när Ni var i Tyskland, men detta är inte särskilt ovanligt enligt vår erfarenhet Det kan bli riktigt kalla vintrar där åxå. Mvh.Lasse
 

lindegren

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Ale
HBK-Nr
5452
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Att vattnet fryser i Tyskland lika väl som i Sverige kan jag räkna ut trots att jag är ovan vintercampare. Jag trodde dock att det gick att fylla vatten på bensinstationer här i Sverige men det kanske inte är så självklart det heller..? Hur löser ni andra frågan med färskvatten rent praktiskt då det är vinterklimat?
Agneta
 
Senast ändrad:

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Hej många talar om elförbrukning när man fricampar, men jag tycker att vattnet har en förmåga att ta slut först. Kanske vi slösar. Vi har ingen erfarenhet av att tanka vatten i Tyskland när det är minusgrader.
Här i Sverige har vi tankat vatten i vinter vissa bensinstationer har lite värme på vattnet t.ex Statoil vid svampen i Örebro, då har vi åkt vidare jag tycker det är lurigt med vatten inte helt lätt hitta friskt vatten särskilt inte på vintern.
hälsningar thomas
 
Senast ändrad:

lindegren

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Ale
HBK-Nr
5452
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Hej
Tack för svar. Börjar förstå att det är en del nya utmaningar att ta ställning till då man ger sig ut på vintern.... Känns bra att ha detta forum och få ta del av andras erfarenheter.
Agneta
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Jag har också med en vattenkanna för att fylla på med i nödfall från bensinmackar och rastställen.Har man tankat och kommer in med kannan så säger dom troligtsvis inte nej. Man kan också köpa flaskvatten (Stilles Wasser)på Supermarknaderna för € 0,19 / 1,5 liter för tandborstning och matlagning
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Färskvatten

I mer än 30 år har vi använt husbil vintertid och aldrig märkt något problem. En 10 l vattenkanna i bagaget! Bensinstationerna brukar alltid ha ett uppvärmt skåp för vatten.

aake
 
Toppen