• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färskvatten.

F

F.d. 55471

Guest
Hej.

Hur ska ja göra med färskvattnet om ja inte använder husbilen på någta dagar/veckor, hur gör ni, tömmer ni tanken och fyller på nytt när ni ska använda bilen? mvh H&S:confused:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Färskvatten.

Ett bra sätt att alltid ha friskt vatten i tanken; använd om möjligt kommunalt vatten.

Töm tanken när bilen skall stå oanvänd några dagar och fyll på med nytt friskt vatten precis innan ni skall använda den igen.

Själv dricker jag vattnet från tanken och använder inga tillsatser, det har fungerat bra under mer än tioårs tid, även utomlands.

F

F.d. 7502

Guest

jag brukar fylla några petflaskor och ha i kylen, så fyller jag dessa under resan vid behov, tanken blir mest till kaffe dusch och matlagning

CYA RW

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

bruker samme strategi som Gunnar, men med et par små tillegg de siste 12 årene - en filtersats like etter pumpen med først et mikropore filter og deretter et aktivt kullfilter. Bytter innsatsene en gang i året. Fordelen er at kullfilteret fjerner klorsmaken fra vatnet slik at vi alltid har godt drikkevatn.
De siste 3 årene har vi i tillegg hatt en UV lampe i tanken som vi benytter hvis vi ikke er 100% sikre på vatnkilden. (Campingplasser som ikke er på komunale vatnforsyninger). En time om dagen og evt. bakterier og virus er drept.

F

F.d. 9142

Guest

Hej Knut.
Har försökt att finna en uv-lampa men har inte hittat någon. Till ett rimligt pris.
Min fråga är var har ni köpt den ? och hur många liter vatten har ni i färskvattentanken.? Vi har 90 liter och den senaste uv-lampan som jag hittade var i göteborg och räkte bara till 45 liter så då skulle jag behööva tv till ett pris av 10000 kr.
Ha det gott
Tödde o Mödde

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kjøpte den for 3 år siden fra Fritz Berger - den er produsert av Osram og spec sier hvor lenge den skal stå på pr. døgn for et antall liter. Har en 150 liter tank og slår på lampen før vi kjøreer slik at det blir sirkulasjon. 1 time pr. døgn var det tallet jeg kom frem til ut i fra de data som fulgte lampen som henger i skrulokket på tanken. Eneste problemet jeg har hatt er at det kommer litt vatn opp langs kabelen om jeg fyller tanken til det renner over i påfyllingen - har gått over til å stoppe fylling litt etter 90% full.

Toppen