• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Färskvatten

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Är lite oerfaren…
När man har varit ute på en tripp, ska man tömma färskvattentanken och låta topplocket och dräneringen vara öppen för att ”torka” ut tanken till nästa gång för att det inte ska bli några beläggningar till nästa gång? Eller har ni några tips för att färskvattentanken ska hålla sig så fräsch som möjligt?
/Claes

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Hej frågan är ju hur länge bilen står mellan resorna, åker ni exempel varje helg så tror jag att fungerar att fylla den full så att det är så lite syre som möjligt i tanken, men ska ni stå längre så töm tanken, att torka ur den kanske är lite överkurs, om ni gör det tänk på att använda en så mjuk trasa som möjligt när ni torkar ur den för att inte repa, jag har själv testat att ha kvar vattnet i ca en månad sådär och nu växer det lite konstiga saker i tanken, vi har blivit rekommenderade att använda klorin för att åtgärda problemet.
Ha det
Anders P

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Om foråret tjekker jeg tanken med lidt rengøring med en blød klud
Så får stavene på vandmåleren samme tur. Derefter fylder tanken inden sæsonstart. Når jeg kommer hjem fra tur lader jeg den stå.med det vand der nu er.
Før næste tur fylder jeg tanken op.
Og så fremdeles til det bliver efterår, hvor jeg tømmer tanken før vinter og frost. Jeg har altid tanklåget lukket.
Vi anvender vandet til alt, dusj, disk, madlavning og drikkevand og det har vi gjort siden 2011 uden problemer.
Hudk at tanken altid befinder sig i mørke og på det køligste sted i husbilen. Det mindsker risiloen for problemer.
På tur er jeg altid nøje med renlighed når jeg tanker med egen slange og fittings

Toppen