• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färjepriser

F

F.d. 10115

Guest
Pratade nyss med en kille som åkte rödby-puttgarden med sin husbil som är 7 meter.Eftersom den är mer än 6meter fick han ju betala för upp till 10 meter vilket är nästa längdgräns.Men när färjegubbarna vinkade fram honom på färjan stannade han med tre meters mellanrum till nästa bil vilket gjorde färjegubben skitförbannad men eftersom hade hade betalt för 10meter var det okej.
 
Sv: Färjepriser

Åkte med TT-line till Tyskland och åter. De hade ett grundpris för bilar upp till sex meter och ett tillägg på 100 kronor och resa för varje påbörjad meter därutöver. Vettig prissättning tycker jag.
Roadglider
 
Sv: Färjepriser

Små människor är roade av enkla nöjen, det leder ju bara till längre färjeköer om alla gör så. Och vi husbilsåkare blir inte poppulärare hos andra människor.

Han är inte så liten,men ganska knäpp:) Hur kan man bara komma på att visa sitt missnöje på det sättet...tur att inte alla gör så.
 
Sv: Färjepriser

Boxer....är det barn du syftar på i tidigare inlägg?
 
Sv: Färjepriser

Med små människor menade jag inte rent fysiskt utan mentalt.
 
Sv: Färjepriser

Ett utmärkt sätt att visa sitt missnöje med en dålig prispolitik, för inte nöjer ni väl er med en nyinköpt 6-metersbil om ni har betalat för en 7-meters? TT-line har en betydligt bättre uppfattning om hur det skall skötas. Tråkigt bara att de inte har "roligare" båtar. Maten i buffén är definitivt inte prisvärd.
Leffe
 
Sv: Färjepriser

Det är besättningen och medresenärerna som drabbas inte de som beslutat om avgifterna. Om alla gör så här blir resultatet bara att färjorna tar med färre husbilar.
Kommer det sen ut till tidningarna att husbilåkarna är ett folk som gör som dom vill så kan vi bara vänta på fler förbudsskyltar. Vi har tillräckligt många motståndare ändå.
Det finns många i klubben som jobbar hårt för att husbilen ska accepteras så sätt inte krokben för dom.
 
Sv: Färjepriser

Det han menade var ju att han hade köpt 10 meter och ville inte ge bort 3 meter som dom alltså kan sälja igen,på en hel färja blir det ganska många meter dom kan sälja igen på samma resa och alltså få dubbelt betalt.På hans sätt drabbas ju rederierna till slut och då kanske det skulle kunna bli en annan prissättning.
 
Sv: Färjepriser

Myntet har nog tvaa sidor. Den ena ar att genomfora en stilla protest mot en till synes orattvis prissattning. Den andra ar att riskera att forstora ryktet for husbilstrafikanterna.

Det ar val sa att en protest som ovan angivna bara fungerar om aaskaadarna forstaar vad det hela ror sig om. Vet inte Kalle Person i sin personbil att prissattningen ar som den ar saa lar han knappast bli annat an arg, mojligen konfunderad. Det gallar alltsaa att upplysa aaskaadarna om vad protesten ror sig och bakgrunden till denna for att skapa forstaaelse. Utan dessa klargoranden skapar det antagligen bara daaligt rykte for oss, kanske till och med motprotester fraan den som inte kom med farjan for att det fattades tre meter.

I forlaangningen kan man undra varfor vederborande aakte med det aktuella rederiet. Det finns uppenbarligen alternativ med andra prissattningssatt som kanske kan ses som mera rattvisa. Undrar om inte det skulle lona sig mer for "saken" att aaka med detta rederi och samtidigt skriva ett brev till det rederi som man vill protestera mot med en forklaring varfor man valde ett annat. Blir det tillrackligt maanga saadana brev saa kanske det leder till andrade tariffer for husbilar och andra bilister slipper reta sig paa oss med husbil.

(Skrivet fraan ett internetcafe saa darfor inga svenska tecken.)
 
Sv: Färjepriser

På den strekningen skal det mye til at de merker noen forskjell, det er ikke ofte at noen må vente over en ferje. Så i løpet av dagen kommer alle med, og svært få ser en ferje komme og gå mens de står på kaien.

Hvis jeg husker rett så skjedde prisendringene over Femaren ved at 7 til 10m lengde ble slått sammen og prisen ble som inntil 7 m lengde og høyde over 2,8 m. I de gamle prislistene var det forskjell på inntil 6 m for de som var lave nok til øvre dekk og de som måtte ned på lastebildekket.

Uansett så slipper betjeneingen på billett-kontrollen en masse diskusjon om cm for sykkelstativer - det er svært få husbiler under 6 m, og de er ofte anskaffet for å kjøre på billigste billett på norske ferjer :)
 
Sv: Färjepriser

Saa sant! Aakte sjalv den vagen for en dryg vecka sedan och fick inte ens stanna till paa kajen efter att ha betalt i luckan. Det var bara att kora ombord direkt och farjan gick innan vi hunnit knalla upp fraan bildack. Detta trots att det var fredag eftermiddag.
 
Sv: Färjepriser

Pratade nyss med en kille som åkte rödby-puttgarden med sin husbil som är 7 meter.Eftersom den är mer än 6meter fick han ju betala för upp till 10 meter vilket är nästa längdgräns.Men när färjegubbarna vinkade fram honom på färjan stannade han med tre meters mellanrum till nästa bil vilket gjorde färjegubben skitförbannad men eftersom hade hade betalt för 10meter var det okej.
Var ligger TT:s färgeterminal i Rödby respektive Putgarden
Henry
 
Sv: Färjepriser

Hej,
Tror TT-line trafikerar Trelleborg - Travemunde och Rostock. Vi åkte dessa rutter.
Roadglider
 
Sv: Färjepriser

Med min personbil som är 4,5 m får jag betala för 6 m bör jag då stanna 1,5 från bilen framför?
 
Sv: Färjepriser

Gör han samma sak om han åker på Öresundsbron ? Ligger med lite längre avstånd till framförvarande ;) :)
Tycker du att det är logisk prissättning på Öresundsbron??:confused: På färjor kan man förstå att man betalar för det utrymmet man behöver men det resonemanget håller ju inte när det gäller en bro.
 
Sv: Färjepriser

Prissettingen på Øresundsbroen er politisk, de skulle bruke samme type priser som ferjene - dvs. ut i fra lengde. Så vidt jeg vet er dette det eneste sted med slik prissetting på en bro. Vel med et tvilsomt unntak motorveiene i Frankrike som har 4 klasser hovedsaklig på størrelser.'
 
Tillbaka
Toppen