• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färja mellan Ita-cro

F

F.d. 14933

Guest
Hej!
Jag söker efter en lämplig färje förbindelse mellan Italien och kroatsien. Vi ska ner genom europa och italien för att sedan ta färja över till kroatsien och upp genom europa via polen.
Är de någon som gjort liknande trip och har ide på en bra färje förbindelse :eek:

Mvh/
Mattias
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Färja mellan Ita-cro

Hakar på - vi ska också den vägen augusti - oktober i år och har planerat att ta Jadrolinija färja mellan Ancona - Split.
Dessförinnan kommer vi att fortsätta utforska sjöområdet norr om Milano. 2006 hamnade
vi av en slump i Orta (campingcheck) men kunde inta stanna mer än över natten då vi kommit överens med goda vänner om att träffas nästa dag längre västerut i Biella.
På kvällen gjorde vi vår vanliga promenad och gick då runt halvön som sticker ut i Lago di Orta och hamnade i den mest bedårande medeltidsstad som vi någonsin sett - utan vare sig kamera eller pengar!! Vi bara konstaterade att hit måste vi tillbaka. Sedan fick vi höra att Lago di Majore ska vara ännu mera fantastisk.
Innan vi kom dit hade vi åkt över Fussen - Landeck - Bolzano och besökt Grado, Verona, Gardasjön m m.
I år tänker vi också ta vägen över Fussen (skall vara tyskt y men det funkar inte) -Landeck och sedan ta till höger före Nauders och ta Inn-dalen förbi St Moritz ner mot Lago di Como. Vägen genom Österrike över Landeck är mycket bra och avgiftsfri.
Jag har en instinktiv motvillja mot storstäder och hade inte tänkt besöka Milano men nu har jag läst "Nattvardens hemlighet" av Javier Sierra (rekomenderas å det varmaste - det är en annan variant av Da Vincikoden) så nu är ju kyrkan Santa Maria della Grazie i Milano ett måste, det är ju där Leonardos "Nattvarden" är målad på norra väggen i Refektoriet. Efter en dag i Milano blir det några dagars utforskande av Valpolicella öster om Gardasjön innan vi drar ner till Ancona.

Vehere Necesse Est!
Max
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Färja mellan Ita-cro

Vi reste med färjan från Dubrovnik till Bari 1 oktober 2006. Resan tog 7,5 timmar. Vi betalade ca 1500:- för en husbil som är 7,0 m samt två vuxna.
Jadrolinijafärgorna är ganska enkla, men vi hade riktigt bra väder och vistades på däck större delen av överfarten.
 
Toppen