• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färgnummerkonvertering

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag vill som exempel konvertera ett nummer på en färg från Alcro till ett nummer på en färg från Nordströms.
Någon som vet hur?
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Jag hittade inget om någon översättningstabell eftersom det verkar handla om brytfärg
//Conny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Betvivlar att det finns någon översättningstabell. En förutsättning för att en sådan ska fungera är ju, att de båda tillverkarna har EXAKT samma nyans i sitt sortiment.

Nej, enda säkra metoden är nog scanningsmetoden.

Pålle
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Vid kontakter med en målare och två återförsäljare av Nordsjö färg så har de senare receptet på min Alcrofärg i sina "blandningsdatorer". Men Nordsjö har en något glansigare bas som gör att det inte är lämpligt att måla med färg från de olika tillverkarna bred varandra.
//Conny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hej,
Vid kontakter med en målare och två återförsäljare av Nordsjö färg så har de senare receptet på min Alcrofärg i sina "blandningsdatorer". Men Nordsjö har en något glansigare bas som gör att det inte är lämpligt att måla med färg från de olika tillverkarna bred varandra.
//Conny
Inte ens de hade således en översättningstabell i egentlig mening...

Pålle
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Jo, recepten är uppställda i en tabell. Men jag kan be branschen att inte använda ordet tabell längre om du vill.:)
//Conny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Detta är vad jag (och tydligen även Clas Ohlson) menar med "översättningstabell", och det var något liknande (fast för färgnummer) som jag trodde att du efterfrågade.

Pålle
 

Bilagor

  • Översättningstabell batterier.pdf
    28 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
Toppen