• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

färgbyte på fordon.

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
hej
är det någon som vet hur bilprovningen ställer sej till byte av färg på husbilen?
jag har ju för mej att det står på reg.papper vilken färg den har.

My love III har fått en ny fin vit sommarklänning istället för den gamla
Pilote beige/brun/orange färgen :yes:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: färgbyte på fordon.

"Beige, brun, orange"; då lär det stå flerfärgad på reg.beviset.I vilket fall tror jag inte bilprovningen bryr sig. Min första husbil lät jag måla om från helvit till tvåfärgad utan att få någon kommentar (och min hustrus distinkt gröna personbil står som "röd").
aake
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: färgbyte på fordon.

Bilprovningen bryr sig inte om det men vill man så fixar dom det så det syns på reg beviset
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: färgbyte på fordon.

hej
är det någon som vet hur bilprovningen ställer sej till byte av färg på husbilen?
jag har ju för mej att det står på reg.papper vilken färg den har.

My love III har fått en ny fin vit sommarklänning istället för den gamla
Pilote beige/brun/orange färgen :yes:

Nu blev jag nyfiken. Vill du ta en bild på skapelsen och visa oss hur fin den blev.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: färgbyte på fordon.

Hej,
ser kanonfint ut. Har du tänkt att göra någon sorts dekorer-linjer eller?............
Hälsningar Bror
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: färgbyte på fordon.

jag skulle vilja... men eftersom det är kulhamrad plåt låter det sej inte maskeras så lätt...

jag måste öva mej i att göra nåt på frihand.
en fundering är att sno något snyggt på blocket, skriva ut, skära ut, och med en
blyertspenna göra konturerna som man sen fyller i med väl valda färger.

det vore häftigt att på något vis få in både de skånska, danska och svenska färgerna,
då de representerar hela mitt underbara husbils-liv.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: färgbyte på fordon.

Härligt Leif,
du kan maskera den kulhamrade plåten om du köper blå maskeringstape typ den som motivlackerare använder. Kolla med någon billack. Då börjar man med en 5-6 mm bred tape och formar ytterlinjerna och sedan använder man en bredare blå tape och maskeringspapper.
Kul att se färgsättningen sedan.
Lycka till
Hälsningar

Bror
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: färgbyte på fordon.

bror, tack för tipset, jag ska genast se om jag kan få tag i sådan tape.
lite problematiskt kan vara att "kulhamringen" inte är lika grov som på din bil, kan
bli lite svårt att få tätt, men skam den som ger sig.
funkar det inte så är det bara att måla över och försöka igen.



inge, din bil ser inte så dum ut heller, tyvärr kunde jag inte göra som du, att lämna
hytten i orginalfärg.
eftersom jag kör året runt, så är ju hytten den som tar mest stryk, och det var den
som var i störst behov av lite make up.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: färgbyte på fordon.

Hej Leif,
vet hur din plåt ser ut det är av samma utförande som det var orginal på min Pilote innan jag bytte till den "grövre" vilket gjordes främst för att det var omöjligt att hitta denna pressning. Orginalpressningen är kanske snyggare faktiskt.
Har kvar en del plåt och jag har tapen så jag skall prova och se hur det fungerar
Återkommer om detta
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 721

Guest
Sv: färgbyte på fordon.

Den blåa tejpen är suverän.


Här är den använd och det är bara maskerat med en tejpremsa. Det går alltå att svänga rätt rejält med den om du förstår hur jag menar.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: färgbyte på fordon.

jag skulle vilja... men eftersom det är kulhamrad plåt låter det sej inte maskeras så lätt...

jag måste öva mej i att göra nåt på frihand.
en fundering är att sno något snyggt på blocket, skriva ut, skära ut, och med en
blyertspenna göra konturerna som man sen fyller i med väl valda färger.

det vore häftigt att på något vis få in både de skånska, danska och svenska färgerna,
då de representerar hela mitt underbara husbils-liv.



Här kan du få vad du vill när det gäller dekor Dekaler till bilar, båtar och mc och du kan "filma" över hela sidan om du vill .

ex: Dekaler till bilar, båtar och mc
 
Toppen