• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Färdskrivare, vad gäller?

Huotari

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
43863
Medlemskap
2026
Har en Coachmen-05, Den saknade färdskrivare vilket vi blev informerade om att den måste ha då totalvikten ligger på 12 ton (har för mig att lägsta vikten är 3.5 ton tågvikt) av norska vägväsendet, blev en småroligt resa hem då kärran hade blivit klampad och bärgad till gräns om man hade blivit stoppad.

Den rackaren blev en dyr sak att installera, men måste man så måste man ha den.
Det jag funderar är vad för lagar som gäller för detta? Är en lag från 2014 som ligger i botten, men den täcker endast yrkesfordon, ej husbilar

Så här står det på Transportstyrelsens hemsida:

Om du kör privat eller i en hobbyverksamhet, så är den transporten icke-kommersiell. För att du ska vara undantagen från kör- och vilotiderna och kravet på att använda färdskrivare när du kör icke-kommersiellt får fordonet eller fordonskombinationen inte väga mer än 7,5 ton. Om det är ett fordon för persontransport, får det inte ha mer än 17 sittplatser. Det finns även undantag från kravet om fordonet är 30 år eller äldre och då får fordonet också väga mer än 7,5 ton.

Om din husbil har en totalvikt på 12 ton, omfattas du inte av undantaget. Detta betyder bl.a. att du måste följa reglerna för kör- och vilotider vilket bl.a. innebär att du inte kan tillbringa en hel helg i din husbil:

En normal veckovila eller en veckovila som överstiger 45 timmar får inte tas i fordonet. Om du ska ta den vilan på en annan plats än ditt hem, ska transportföretaget stå för kostnaden för inkvarteringen.

En reducerad veckovila får tas i fordonet, förutsatt att du inte kompenserar en annan veckovila tillsammans med den så att den sammanlagda vilotiden blir över 45 timmar.

Mer information om kör- och vilotider hittar du på www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/yrkestrafik/kor-och-vilotider/fragor-och-svar-om-kor--och-vilotider/fragor-och-svar-om-kor--och-vilotider---forare/.

Pålle

Reglerna är gemensamma inom EU/EES.

Pålle
Ja, så är det.
Frågan är dock vad som gäller, det finns olika åsikter om detta.

I Tyskland är tolkningen (den allmänna) att det är OK utan färdskrivare om man inte transporterar gods.
Det har blåst upp en debatt vad som gäller om man har släp, är det godstransport, för i så fall skall färdskrivare skall användas. Säger en del.

Detta skriver Reinhard Löhner.
Fahrtschreiber?

Hallo Liebe Morelo Besitzer und die es werden wollen.

Wie halt bedauerlicherweise so oft im Netz schreibt jeder, meist anonym, seinen Kommentar zu vielen Themen. Das Thema Fahrtschreiber hatte uns Reisemobilfahrer genauso wenig interessiert wie uns Hersteller, bis ein gewissenhafter Polizeibeamter von der Autobahnpolizei Kirchheim wohl ein Handlungsfeld vermutete.

Dass wir Hersteller uns bisher bedeckt halten, liegt ausschließlich daran, dass unser Verband sich hier um rechtsverbindliche Klärung bemüht, was in dem politischen Umfeld wohl gerade etwas länger dauert.

Morelo vertritt die Auffassung, dass diese Vorschriften nur den gewerblichen Güterverkehr betreffen. Ich selbst fahre einen 12-Tonner ohne Fahrtschreiber!

Sollte ein Morelofahrer ein Ticket erhalten, möge er uns das bitte unverzüglich mitteilen und Einspruch erheben. Gerne beteiligen wir uns am Rechtsstreit.

Also bitte lasst das doch einfach mit den Kommentaren und Recherchen. Das hilft Niemandem und macht alle verrückt.

Genießt lieber den Stress vor Weihnachten im Kreise der Familie.

Liebe Grüße Reinhard Löhner
Översatt:
Färdskrivare?
Hej Morelo-ägare och alla som strävar efter att bli det.
Som tyvärr så ofta är fallet online, publicerar alla, mestadels anonymt, sina åsikter om en mängd olika ämnen. Frågan om färdskrivare var inte av intresse för oss husbilsförare, inte heller för oss tillverkare, tills en samvetsgrann polis från Kirchheims vägpatrull tydligen misstänkte ett område för åtgärder.

Anledningen till att vi tillverkare har varit tysta hittills är enbart att vår förening arbetar mot ett rättsligt bindande förtydligande, vilket tar lite längre tid än vanligt i det rådande politiska klimatet.

Morelo hävdar att dessa regler endast gäller kommersiella godstransporter. Jag kör själv en 12-tons lastbil utan färdskrivare!

Skulle någon Morelo-förare få en bot, vänligen informera oss omedelbart och överklaga. Vi deltar gärna i det rättsliga förfarandet.

Så snälla, sluta bara med kommentarer och research. Det hjälper ingen och gör alla galna.

Njut av stressen före jul med era familjer istället.

Ännu viktigare, njut av förjulsstresset med era familjer. Med vänliga hälsningar, Reinhard Löhner
30 sidor av debatt utan att någon blir klokare: Wie, Was ... Mit PKW an Bord wird man zum Güterverkehr und muss künftig Fahrtenschreiber, Sonn- und Feiertagsfahrverbot etc ???? - LinerTreff.com - Die markenunabhängige Plattform für Freunde großer Reisemobile.

Svaren jag fick från Transportstyren var vaga och jag fick inte ett klart svar på min fråga:
Vad gäller angående färdskrivare för persontransport, med fordon som väger över 7,5 ton och har plats för färre än 10 personer?

Denna fråga ställde jag med anledning av det som står i EU förordningen, artikel 2:
(texten redogör för när färdskrivare behövs i EU. )
1768395518385.webp

Det finns ett rättsfall från Sverige där en husbilist åkte fast för att inte ha färdskrivare.
Domstolen konstaterade att det var frågan om godstransport. Det rörde sig om en snöskoterbuss/ombyggd landsvägsbuss* med mekar-garage*, 18 ton med mer än en snöskoter lastad. (* min tolkning av det som stod i domen/åtalet)
Jag har läst domen.

Min egen uppfattning är samma som Herr Löhner.

Så här står det på Transportstyrelsens hemsida:

Om du kör privat eller i en hobbyverksamhet, så är den transporten icke-kommersiell. För att du ska vara undantagen från kör- och vilotiderna och kravet på att använda färdskrivare när du kör icke-kommersiellt får fordonet eller fordonskombinationen inte väga mer än 7,5 ton. Om det är ett fordon för persontransport, får det inte ha mer än 17 sittplatser. Det finns även undantag från kravet om fordonet är 30 år eller äldre och då får fordonet också väga mer än 7,5 ton.

Om din husbil har en totalvikt på 12 ton, omfattas du inte av undantaget. Detta betyder bl.a. att du måste följa reglerna för kör- och vilotider vilket bl.a. innebär att du inte kan tillbringa en hel helg i din husbil:

En normal veckovila eller en veckovila som överstiger 45 timmar får inte tas i fordonet. Om du ska ta den vilan på en annan plats än ditt hem, ska transportföretaget stå för kostnaden för inkvarteringen.

En reducerad veckovila får tas i fordonet, förutsatt att du inte kompenserar en annan veckovila tillsammans med den så att den sammanlagda vilotiden blir över 45 timmar.

Mer information om kör- och vilotider hittar du på www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/yrkestrafik/kor-och-vilotider/fragor-och-svar-om-kor--och-vilotider/fragor-och-svar-om-kor--och-vilotider---forare/.

Pålle
Som väl är har vår husbil bara totalvikten 4250kg för om jag nu fattar rätt, så får man inte bo i husbil med en totalvikt på mer än 7,5 ton mer än 5 dagar (eller en vecka) åt gången. Veckovilan får ju inte göras i husbilen! Jag har säkert fattat fel - annars är ju allt över 7,5 ton i praktiken oanvändbart.

Vad jag fått lära mig så gäller kravet på färdskrivare endast för fordon i yrkesmässig trafik. Har detta ändrats och i så fall när?

Transportstyrelsen tror/tolkar, utan att veta.
Dom tolkar det även efter en fråga om detta, som att jag kan strunta i alla bestämmelser som har med inlämning, uppföljning osv, för jag kör inte kommersiellt.
Jag har inte hittat lagstöd för att säga detta.

Det som är aktuellt i normalfallet för husbilister är persontransport i icke kommersiellt syfte med ett fordon i detta fall över 7,5 ton, konstruerat för persontransport av upp till 10 personer.
Vad jag vet finns inget rättsfall i för persontransport i husbil, förutom den om godstransport med husbil som jag refererade till i tråden.

Man kan se i mitt klipp från #6 från EU förordningen som styr arbetstider för transport att bestämmelserna gäller:
Transport av passagerare med fordon konstruerade för transport av mer än nio personer.
Med andra ord, om husbilen är reggad för 10 personer = arbetstidsregler gäller/färdskrivare.

Min och många andras tolkning.
Det som inte är utrett är, vad är godstransport, är det att ha med sig en cykel, moped, MC eller en fet GoldWing, en häst osv.

Min åsikt.

Det som inte är utrett är, vad är godstransport, är det att ha med sig en cykel, moped, MC eller en fet GoldWing, en häst osv.

Min åsikt.
En luring. Om föraren hämtat en häst till sig själv och någon gång hävdat ett avdrag i deklarationen för sina kostnader för hästhantering, då kan det gå långt upp i domstolar. Likaså om hästtransportören driver en djurbutik med fiskar, marsvin och liknande. Spännande.

Likaså om hästtransportören driver en djurbutik med fiskar, marsvin och liknande. Spännande.
Hmm Lite of kanske men driver man djurbutik så krävs div utbildning o licenser. Vidare måste man ha godkänt fordon av länsstyrelsen för transport av levande djur oavsett storlek, vidare skall fordonet vara skyltat med skyltar (transport av levande djur) samt krav att chauffören har transport tillstånd ( jordbruksverket) med medföljande krav. Men som sagt har man djurbutik är det kommersiellt.

Jag envisas med att tro att den som vet bäst i denna fråga är Transportstyrelsen – se inlägg 2 och 3.

Pålle
OMG, är du igång igen Pålle. Med att skapa osäkerhet bland medlemmarna på detta forum.
Helt otroligt, om du frågar mig.
Lägg ner, och lägg av.
Det är precis som Michael skriver, Transportstyrelsen tolkar det på sitt sätt, men är livrädda att skriva något som stämmer med verkligheten. Därför är deras svar för det mesta väldigt kryptiska.
Man får själv läsa paragraferna och tolka vad som är rätt, eller anlita en jurist för att bringa klarhet vad som gäller.

Mvh Per

OMG, är du igång igen Pålle.
Så länge jag anser mig kunna bidraga med saklig information om vad lagar och förordningar stipulerar, kommer jag fortsatt att "vara igång".

Om du inte uppskattar att få information om det jag anser vara fakta, är det ju enkelt för dig att blockera mig.

Pålle

Senast ändrad:
OMG, är du igång igen Pålle. Med att skapa osäkerhet bland medlemmarna på detta forum.
Helt otroligt, om du frågar mig.
Lägg ner, och lägg av.
Det är precis som Michael skriver, Transportstyrelsen tolkar det på sitt sätt, men är livrädda att skriva något som stämmer med verkligheten. Därför är deras svar för det mesta väldigt kryptiska.
Man får själv läsa paragraferna och tolka vad som är rätt, eller anlita en jurist för att bringa klarhet vad som gäller.

Mvh Per

Fast att anställa en egen jurist också... jag tycker att det räcker långt med det tjänstefolk jag redan har, en del jobbar heltid och vissa bara halvtid åt mig. Städare, kock, trädgårdsmästare, vaktmästare och chaufför. Ja och så en före detta styrman som manövrera båten på sommaren...men då tar ofta de andra ut sin semester.

PS det tycks finnas jurister på transportstyrelsen..fast förmodligen jobbar de väl hemifrån.

PS 2 en sån här färdskrivare? Är det ytterligare en anställd som sitter och för in i en bok hur långt man kört? Men då kostar ju han också pengar! För det är väl en han?

Screenshot_20260117-012706_Google.webp

Senast ändrad:
Vi hade en liknande diskussion här på forumet för några år sedan och då gällande "farfarsrättigheter" för framförandet av husbil med en totalvikt över 3,5 ton. Även då var det några som hävdade att Transportstyrelsen hade fel. Jag uppmanade då den som mest förfäktade denna ide om att TS hade fel, att svänga förbi en polisstation och gå in och anmäla sig själv för att starta en brottsutredning så att svenska domstolar kan pröva frågan och fastställa ett prejudikat. Vad jag vet gjordes detta aldrig.

Jag kan väl uppmana att någon av de som i denna tråd på samma vis förfäktar iden om att TS har fel, och har förutsättningarna, att svänga förbi en polisstation med sin husbil med en totalvikt över 7,5 ton utan färdskrivare och anmäla sig...

Vi hade en liknande diskussion här på forumet för några år sedan och då gällande "farfarsrättigheter" för framförandet av husbil med en totalvikt över 3,5 ton. Även då var det några som hävdade att Transportstyrelsen hade fel. Jag uppmanade då den som mest förfäktade denna ide om att TS hade fel, att svänga förbi en polisstation och gå in och anmäla sig själv för att starta en brottsutredning så att svenska domstolar kan pröva frågan och fastställa ett prejudikat. Vad jag vet gjordes detta aldrig.

Jag kan väl uppmana att någon av de som i denna tråd på samma vis förfäktar iden om att TS har fel, och har förutsättningarna, att svänga förbi en polisstation med sin husbil med en totalvikt över 7,5 ton utan färdskrivare och anmäla sig...

Du har alldeles rätt I allt det du skriver.... det finns bara ett litet men, som är ett ganska stort men !
Man liksom " svänger" inte bara förbi en polisstation längre....I mycket stora delar av landet. Antingen är de nedlagda, eller har öppet en förmiddag i veckan...eller endast öppet om man bokat tid. Så man får nog jobba rätt hårt för att kunna anmäla sig själv.

image000000.webp

Senast ändrad:
Du har alldeles rätt I allt det du skriver.... det finns bara ett litet men, som är ett ganska stort men !
Man liksom " svänger" inte bara förbi en polisstation längre....I mycket stora delar av landet. Antingen är de nedlagda, eller har öppet en förmiddag i veckan...eller endast öppet om man bokat tid. Så man får nog jobba rätt hårt för att kunna anmäla sig själv.
Jo, detta fanns med i tankarna när jag skrev inlägget, men avstod att nämna det då jag inte tror att det påverkar utfallet av min uppmaning.

Polisanmälning ar görs väl sedan lång tid på nätet, så nästan alla har polisen i fickan/mobilen :cool:

Tillbaka
Toppen