• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Regelsamlingen kör- och vilotider 2011

Enligt 561 artikel 3 undantag från användandet av arbetstidregel och därmed föreskrivare

h) fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke- kommersiell transport av gods.

Tolkning.
Detta innebär att fordon över 7,5 ton skall ha färdskrivare oavsett behörighet
eller vilket fordon, lagtexten ovan talar enbart om fordon. Tidigare har det funnits undantag för fordon i privat körning oavsett vikt, men gör det inte längre.

Hälsningar Brittan

http://www.transportstyrelsen.se/Gl...ch vilotider/PM_gallande_fran_7_juni_2011.pdf
Här finns ett undantag för uppkörning...
 
F

F.d. 24053

Guest
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

brittan var hittade du denna info
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Jag startade tråden då jag inte förstod varför det krävs Färdskrivare vid KÖRPROV/UPPKÖRNING för C1 behörighet.

Att jag inte behöver färdskrivare i min PB2 vid körning, varken före eller efter körprov/uppkörning är solklart och finns reglerat.

Leif Edström, Krulle och Stig.a har fått mig att förstå att det jobbas på detta "problem" och då är jag lugn och nöjd ... för tillfället ... :wink:
 
Senast ändrad:

brittan

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2025
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Den information som jag har lagt finns i boken regelsamlingen Kör- och vilotider 2011. Den är utgiven av Transport styrelsen.
Min man arbetar inom detta området.
Hälsningar Brittan:wub:
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Brittan,
Jag vet vad som står i det regelverket, tyvärr har den regelsamlingen inget att göra med kraven på färdskrivare vid uppkörning/körprov.

Tråden handlar om dessa föreskrifter:Transportstyrelsens föreskrifter
om förarprov, behörighet C1 och C; // Pirkko
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Detta mail fick jag från transportstyrelsen idag:


C1 behörigheten är inte i första hand en körkortsbehörighet för husbilar, utan en körkortsbehörighet för lastbilar och andra tunga fordon med en totalvikt upp till 7,5 ton.

Den som inte uppfyller villkoren i övergångsregeln, att ha tagit sitt körkort före 1 juli 1996 och inte fått det återkallat därefter, har inga andra möjligheter än att skaffa sig körkortsbehörighet C eller C1 för att köra en husbil med en totalvikt över 3 500 kg.

Kraven på provfordonet, är beslutade och fastställda i Europaparlamentets och Rådets direktiv 2006/126/EG. Kraven är dessutom minimikrav enligt Bilaga 2 punkt 5.2 om provfordon för C1 behörighet.

- Totalvikt minst 4 000 kg
- Längd minst 5 meter
- Utrustad med antilåsningssystem för bromsar (ABS)
- Utrustad med färdskrivare
- Kunna köras i minst 80 km/tim
- Kaross i form av en sluten lådkonstruktion
- Lastad till minst halva maxlasten med förankringsbar last av styckegodskaraktär


I och med att beslutet om regelverket inte ligger hos vare sig Transportstyrelsen eller den svenska regeringen, utan hos EU, som infört regler vilka är tvingande för Sverige som medlemsstat i EU, finns inte mycket annat att göra än att acceptera detta.

även om möjligheten finns att överklaga Transportstyrelsens föreskrifter, så är utsikterna att få ett undantag i stort sett noll, i och med att EU Kommissionen då ska gå med på att Sverige beviljar ett undantag från minimireglerna som EU beslutat om.

Med vänliga hälsningar
Cassepierre Hans TRrfo

Supportenheten
Transportstyrelsen
 
F

F.d. 17717

Guest
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Hittade detta idag.

http://www.regelradet.se/wp-content/files_mf/13678297272013_160_C_forarprov.pdf

Föreskrifter

om ändring iTransportstyrelsens föreskrifter

(TSFS 2012:46) om förarprov, behörighet C1 och C

"
9 §Bilen ska ha en sådan installerad färdskrivare som avses i kapitel 1,artikel 1, rådets förordning (EEG) nr 3821/85 av den 20 december 1985 om färdskrivare vid vägtransporter2 om provet inte avser körkort med behörighet C1 med villkor om begränsning till fordon utan färdskrivare"

Som om detta beslutas kan man alltså köra up i sin egen bil utan färdskrivare någon gång nästa år.
 
F

F.d. 24921

Guest
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

På körkorten finns det en punkt "Villkor" där det kan stå `glasögon´, `automat´, `alkolås´mm. Det kommer alltså till en villkorskod under C1 med innebörden typ `ej yrkestrafik´, något som blev klart med ett direktiv i eu före jul. De länder som inte har villkoret sedan tidigare har 2013 på sig att införa det i sina länders lagar och författningar, däribland Sverige.

Fordon mellan 3,5t och 7,5t finns i en uppsjö av olika varianter, byggnationer och brukande.
Vilka fordon skall höra till yrkestrafik eller ej yrkestrafik?
Skall fordonet vara registrerat på ett företag eller vara registrerat på en fysisk person?
mm.

Det är lite att ordna innan talmannen i riksdagen kan dunka klubban.;)

Jag förstår inte riktigt den tanken.
Jag har nytaget C-kort och får ju inte köra yrkesmässig trafik.
Då behöver jag ju även en YKB utbildning (Yrkes kompetens Bevis)
140 timmars utbildning, nytt teori och körprov.

Undrar för övrigt hur det ser ut med användandet av färdskrivare i de stora husbussarna (över 7,5Ton)...
 
F

F.d. 55350

Guest
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Det skall inte vara någon färdskrivare om den är registrerad som husbil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Er dt ikke en 12 tonns grense? Eller hvorfor blir 14 - 15 tonns biler nedregistret til 11 950 kg totalvikt i Tyskland. Jeg har ikke funnet noen klare regler for om husbiler over 12 tonn totalvekt er fritatt fra ferdskriver.
 
F

F.d. 21597

Guest
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Hej allihop!
I morgon ska jag och min man skriva teorirovet för C1-kortet. Vi letar självklart också möjligheter att slippa färdskrivaren och jag har nu hittat en EG förordning som jag tror kan hjälpa oss, det är samma som varit uppe tidigare i tråden (kör- och vilotider) men en annan punkt.
Enligt EG 561/2006, kap IV, artikel 13, punkt 1g:
"Fordon som används för övningskörning och förarprov för erhållande av körkort eller yrkeskompetensbevis, förutsatt att fordonet inte används för kommersiell transport av gods eller passagerare."
Borde inte detta även reglera C1 förarprovet? Vad tror ni? :) Jag såg just att de ändrat färdskrivarreglerna för militärfordon från 31/12 2013 men inget om PB2... :(
Hanna.
 
F

F.d. 21597

Guest
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Men så bra! Tack för infon! :) Jag har suttit på transportstyrelsens hemsida och snurrat i alla lagar men gömde helt bort körkortsportalen! :cool:
Då blir det till att boka uppkörning i januari. :D
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Well, lagen kräver bara hjälm, ändå kräver körprovarn att du har full mundering inklusive ryggskydd när du ska köra upp för MC. Lagen och körprovarns krav stämmer liksom inte nödvändigtvis överens..
Personligen tycker jag färdskrivare skulle ligga i yrkesförarbeviset istället för i körkortet..
 
F

F.d. 21597

Guest
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Håller med dig fullständigt!
 
Toppen