• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färddator drivmedelsförbrukning

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Färddator drivmedelsförbrukning

Hej igen Wizzard!

Jag bara undrar om FIAT motorerna klara av detta bättre och problemt gäller mer personbilar. Att det är kraftigare grejer än t ex en Volvo eller en SAAB eller någon annan personbil. Ta bara tunga lastbilar som exempel som inte varvar särskilt mycket.

Vad tror du? Har du sett problemet på 3,5 - 5 tons bilar?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag glömde säga: De flesta bilar har varvräknare med grönmarkerade fält. Håller man sig inom detta så är man på den säkra sidan.

Ligger man på max vridmoment har man bästa bränsleekonomin.

I Roadrunners fall med Fordmotorn (utan box) är det mellan 1700 rpm och 2500 rpm.
Då får han ut 310 Nm och 25 kW med det lägre, och 310 Nm och 80 kW med det högre varvtalet. (Platt momentkurva).
Går han ner till 1000 varv får han ut 180 Nm och 20 kW.
Ingen vinst att segdra alltså.
Lite överflödig information kanske, men det hjälper förhöppningsvis till att förklara en motors karaktäristik.

F

F.d. 16416

Guest

Vill bara redovisa tendensen i min dieselförbrukning i l/mil under resan till och från High Chaparral i helgen. Likartad körning max 90 km/tim - enstaka ggr över detta vid omkörning av långtradare på motorvägen.

Med box (potentiometerinställning sänkt till från 8 till 5):
Uppmätt 0.90
Färddator 0.77

Utan box
Uppmätt 0,83
Färddator 0.77

Förvånad att avvikelsen utan box är så stor mellan uppmätt och färddator.
Dessutom omöjligt koppla bort boxen med medföljande adapter. Bilen vägrade då starta och fick därför ta bortt kablaget helt och återgå till standardinkoppling. Nu är boxen således borttagen!!!

Roadglider
Ovanstående avvikelse har nu fått sin förklaring. Det var glappkontakt i kretskortet i tankgivaren. Denna har bytts ut på garantin och färddatorns värden överensstämmer nu på ett bra sätt med uppmätt förbrukning utan effektbox.
Roadglider

Toppen