• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färddator drivmedelsförbrukning

F

F.d. 16416

Guest
Hej!
Har en Ford Transit 2008.
Har konstaterat att genomsnittlig drivmedelsförbrukning enligt färddatorn och den uppmätta inte överensstämmer. Vad är en rimlig avvikelse och är detta något som kan justeras genom någon programeringsåtgärd i bilens dator?
Avvikelserna blir markant större med en effektbox inkopplad dvs verklig förbrukning ökar med upp till 2 dl per mil, trots att bilen körs som tidigare och inte rallykörs.
Datorns värden ligger kvar på en genomsnittlig förbrukning som utan boxen inkopplad.
Kanske detta är normalt....har själv lite svårt att förstå reklamen med att en modern motor kan öka i styrka och vridmoment utan en högre input av drivmedel.
Några förklarande synpunkter på detta?
Roadglider

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Färddator drivmedelsförbrukning

Problemet for färddatoren er at den er kalibrert ut i fra mengde drivstoff pr. tidsenhet ved åpning av innsprøytningsdysene ved normalt trykk fra matepumpen. Det er mulig å justere den tabellen som brukes, men det er ikke alle merkeverksteder som kan gjøre dette.

De fleste bokser fungerer ved å overstyre tiden som dysene er åpne, uten at dette mates tilbake til färddatoren. Forbruket som datoren kan vise er dermed feil, åpner boksen lengre enn en normalt brukes det mer drivstoff og bilen får mer kraft selv om datorn påstår at det forbrukes mindre. Åpner boksen kortere (ECO-innstilling ?) så får motoren mindre drivstoff og mindre effekt, forbruket enligt datorn er da høyere enn virkelig.

Skal datorn vise rett også ved tuning så må det skje en omprogrammering av motorkontrolleren OG färddatorn.

Den eneste sikkre målingen av forbruk er ved fylling av tank, kjøre en distanse og fylle på nytt på samme måte (helst fra samme pumpe) og så regne ut snittforbruk.

Ser vi på 3L motoren i Fiat og Iveco så er det i utgangspunktet samme motor, Iveco har en større turbo og et større dieselforbruk og 20 hk mer kraft. Motoren er i begge tilfeller fra fabrikk justert slik at den skal forbrenne drivstoffet optimalt og klare Euro-4 kravene uten partikkelfilter. Med filter reduseres effekten med ca 5% og forbruket øker med noen prosenter - filteret trenger energi for å holde seg så varm at partikkelene forbrennes.

F

F.d. 16416

Guest

Hej och tack för detta!
Kan då konstatera att de verkliga värdena jag uppmätt vid pump är riktiga och förklarliga. Jag får en ökad förbrukning på minst 0.15 l/mil med boxen inkopplad.
Under en semesterresa på 500 mil blir ju detta en merkostnad för de förbättrade motoregenskperna på runt 1000:- kr om jag räknat rätt.
Tveksamt om det är värt detta!
På min box finns ingen ECO-funktion, men väl en potentiometer för justering.
Skall sänka denna inställning och kolla ytterligare. Den är från början inställd på ett högt värde.
Roadglider

F

F.d. 53061

Guest

Utanför ämnet. Roadglider jag undrar om du är nöjd med din hobby har varit ock tittat
på en likadan har du haft några problem eller har den varit bra.
Markko. :cat::msn_cat:

F

F.d. 16416

Guest

Hej!

Om ni söker en liten smidig husbil för två personer så tycker jag att bilen är bra. Föredrar versionen med långbäddar som vi nu har. Tvärbädden på den kortare modellen var lite jobbig. Garaget är en nödvändighet.
Har fått fronten utbytt pga dålig passform vid grillen efter lackeringen till silver. Sett detta på många Hobby på Ford Transit. Tror möjligen att frontpaketet slår sig vid ugnstorkning efter lackeringen. Finns aldrig på original Ford Transit. Du kan se detta på min sida. I övrigt inga problem.
Bilen är underbar att köra, smidig i städer och går som en klocka. 140 hk med 6-växlad låda är ett klart lyft.
Någon har tyckt att sikten framåt kan vara lite problematisk för långa personer. Vi har inte alls detta problem.
Föredömliga förvaringsutrymmen på instrumentpanelen.
Har höjt golvet vid sittgruppen till förarhyttens nivå för bättre sittkomfort.
Lastförmågan lite bättre än det som anges i regbeviset på vår bil.
Vi använder inte bilen vintertid, så uppvärmnningen är helt OK för oss. Kolla bara att alla luftutblås inte är försedda med lock..risk för avbrott pga överhettning.
Gör inget tycker jag att detta kom i fel tråd.

Roadglider

Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Behöver du verkligen effektbox?
Jag har 130-hästarsmotorn, 2,2 liter, och jag tycker det räcker mer än väl. Accar som en personbil och räcker väl till i uppförsbackarna.
Har du kollat om garantin gäller med boxen monterad? Du har trots allt 3 års reklammationsrätt. Jag undrar hur försäkringsbolagens maskinförsäkring ställer sig till "trimmade" motorer i händelse av haveri?

F

F.d. 16416

Guest

Hej!

Håller med dej. Bilen blir nog lite piggare med boxen monterad, men föll dumt nog på den utlovade minskade drivmedelsförbrukningen. Har svårt att tro på den nu. Så får väl bli lite dyra lärpengar, om jag inte kan trimma in boxen till det bättre.

Roadglider

F

F.d. 5898

Guest

Kan det vara så att din box är för högt påställd så den får mer diesel än den orkar göra av med. för de flesta bilar brukar visa en minskning av förbrukning.
Därimot om man leker med tanken att husbilen inte orkar köras i 120 orginal och med box fungerar det fint , då lär den ta mer soppa .
man måste gämföra samma farter och körstil.

Egna tester på vår box visade -9% om vi körde bilen på Max effekt läge och -14% på ECO läget.(testet gjordes på vår Jaguar X-type 130hp)

F

F.d. 5898

Guest

Glömde detta med färddatorn

Även jag kan bekräfta att den visar fel om man använder box.
Kör man på Effekt läget i våra boxar visar den allt för låga siffror och kör man på ECO läger visar den för Höga siffror ( enligt testet som gjordes med vår Jagga)

F

F.d. 16416

Guest

"Därimot om man leker med tanken att husbilen inte orkar köras i 120 orginal och med box fungerar det fint , då lär den ta mer soppa .
man måste gämföra samma farter och körstil."

Har kört under likartade förhållanden och inte över 90 km/tim. Förbrukningen ökar som jag uppmätt med den inställning som finns på boxen dvs 8. 9= max. 0=ingen "box". Skall vandra nedåt och se vad som händer!!!!
Roadglider

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

En liten reflektion:
Det finns, förutom friktions- och värmeförluster två saker som påverkar en motors effekt: Den termodynamiska verkningsgraden. D v s hur effektivt motorn utnyttjar bränslet som beror på kompressions-förhållande (-tryck för turbomotorer), och tillförd mängd energi (bränsle).
Eftersom en box inte påverkar ventiltider o d (värmeförluster) eller kompressionsförhållande, eller turbotryck (termodynamisk verkningsgrad) så återstår bara att den tillför med energi (bränsle).
Om boxen är inställd på effektökning har jag svårt att förstå att man kan få lägre bränsleförbrukning med samma körsätt som vissa säger sig ha. Det strider mot termodynamikens lagar.
Förmodligen anpassar man körsättet på något sätt så förbrukningen blir mindre.
Huvudsaken är att man är nöjd!!
:D

F

F.d. 16416

Guest

Kan det möjligen vara så att förbättrad effekt och vridmoment på motorn minskar behovet av nedväxlingar och uppvarvningar på lägre växar genom att kunna "segdra" mer med bibehållet varvtal.
Detta skulle ju kunna vara den förändrade körstilen??? Borde då krävas en perfekt intrimmad box, som inte pytsar ut mer drivmedel än absolut nödvändigt. Min box förefaller inte vara inställd så.
Också en tanke vilket jag skall testa genom att minska inställningsvärdet på boxen nedåt. För långt ned och jag får standardbilen åter och en box som är överspelad till en hög kostnad!
Får se vad det kan ge.
Roadglider

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

På en bensinmotor som har gasspjäll som reglerat lufttillförseln har "segdragning" med fullt öpper gasspjäll en positiv inverkan på bränsletillförseln eftersom man ökar kompressionstrycket. En (modern) diesel däremot har inget gasspjäll utan går med konstant luftöverskott (utom vid absolut fullgas, max insprutat bränsle) och har ett kompressionstryck som är konstant (utöver det tillskott turbon ger när den laddar).
Tvärtom är det så att får en dieselmotor alldeles för mycket bränsle så minskar effekten eftersom en del av värmen i cylindern åtgår för att förånga överflödigt bränsle istället för att omvandlas till arbete. Det blir svarta avgaser = oförbränt kol = onödigt hög bränsleförbrukning.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Har läst om många som får lägre förbrukning efter att ha monterat trimbox. En orsak kan vara att de bara läser av färddatorn, den blir ju "lurad" av trimboxen och visar en för låg förbrukning.

En annan teori hörde jag på ett TV-program, deras teori var att en fordonsägare som köpt en box för ett antal tusenlappar omedvetet lättar lite på gasfoten för att få en lägre förbrukning och därmed kunna motivera inköpet av den dyra boxen.

F

F.d. 16416

Guest

Skall göra ett sista test med min box under resan till High Chaparral.
Boxen i med ett lägre potentiometerläge dit och utan box hem och så likartad körning som möjligt i båda riktningarna. Ingen lång testtur, men kvarstår mina tidigare erfarenheter med en ökad drivmedelsförbrukning på mellan 1,5 och 2 dl/mil med box i åker den utan tvekan ur bilen för gott!
Roadglider

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest

Vill bara redovisa tendensen i min dieselförbrukning i l/mil under resan till och från High Chaparral i helgen. Likartad körning max 90 km/tim - enstaka ggr över detta vid omkörning av långtradare på motorvägen.

Med box (potentiometerinställning sänkt till från 8 till 5):
Uppmätt 0.90
Färddator 0.77

Utan box
Uppmätt 0,83
Färddator 0.77

Förvånad att avvikelsen utan box är så stor mellan uppmätt och färddator.
Dessutom omöjligt koppla bort boxen med medföljande adapter. Bilen vägrade då starta och fick därför ta bortt kablaget helt och återgå till standardinkoppling. Nu är boxen således borttagen!!!

Roadglider

F

F.d. 16416

Guest

Hej!

Efffektbox fungerar inte på vår husbil. Nu vet vi varför! Antingen är det fel på oss och vår körstil eller så har vi fått ett missfoster till bil, som inte gillar effektboxar. Man skall tydligen välja bil till boxen och inte box till bilen.

Det konstiga är att bilen med vår körstil utan effektbox tar 0.83 l/mil och inte utvisar några som helst fel i maskineriet men med effektboxen monterad förklaras den ökade diselförbrukningen med defekt insprutare eller luftmängdsmätare .....eller att vi blir rallyförare.

Följande från tillverkaren:

"Normalfallet är att man får ner förbrukningen när man höjer vridmomentet, förutsatt att man har ett normalt eller defensivt körsätt, eftersom man då kan utnyttja det högre vridmomentet till att lättare segdra på högre växlar och sålunda få ner förbrukningen. Om du känner att du kör normalt/defensivt men likväl får en högre förbrukning kan det vara något i bilen som avviker från medelbilen av denna modell, vilket gör att du ej kan tillgodogöra dig vridet på ett bränsleekonomiskt fördelaktigt sätt.

Självfallet är det så att bilens beskaffenhet i högsta grad har betydelse för våra förutsättningar också. Man kan köpa tio exemplar av en och samma bilmodell och alla har inte exakt så mycket effekt i hk räknat som biltillverkaren anger, en del exemplar har något mer, en del har något mindre än angiven effekt. Detta påverkar förutom självfallet prestanda även bränsleförbrukning.

Du säger dig få den högre effekt vilket vår box ska ge, men upplever inte att förbrukningen går ner. Om ditt körsätt inte är "offensivt" kan jag bara dra slutsatsen att något i din bil avviker som gör att vi ej kan tillgodose oss en lägre förbrukning.
-
-
-
V har kontrollerat och justerat boxen, efter vad jag förstår efter samtal med mina kollegor, ett flertal gånger. Boxen visar sig vara ok, men du får,enligt egen uppgift, mer effekt, men bränslebesparing uteblir.

Nu är förvisso boxen långt utanför garantitiden, men vi kan som "goodwill" göra en sista justering om du så önskar, även om jag är benägen att tro att det kan vara något annat i bilen som spökar, såsom defekt insprutare, luftmängdsmätare etc."

Goodwill är bra men vi tror inte på förbättrat resultat. Hade hellre lämnat tillbaka den eftersom den aldrig fungerat på utlovat sätt och flera av de utlovade egenskaperna ej uppfyllts.
Detta är vår synpunkt bara...andra har möjligen annan uppfattning.
Effektboxeran är dock över för vår del! Det kallas visst lärpengar.

Roadglider

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Intressant läsning. Man kan ställa sig frågan hur man får högre vridmoment utan att spruta in mer bränsle? Som jag skrev tidigare har en diesel inget gasspjäll och har alltid full fyllning i cylindrarna varför extrem segdragning inte borde påverka vridmomentet positivt, såvida man inte tillför mer bränsle.

Samtidigt vill jag varna för extrem segdragning på låga varv då detta kan förstöra kopplingen. I lamellcentrum sitter dämpfjädrar som skall ge en mjukare inkoppling vid start och vid lastväxling (motorbroms) för att undvika ryck.
Vid segdragning på för låga varv är inte motorns rotation helt jämn, utan varierar som en svag sinuskurva.
Detta gör att dämpfjädrarna får jobba hela tiden, och till slut blir de utmattade och brister = DYRT!
OBS Detta inträffar bara vid extrem segdragning på för låga varv under (upprepad) lång tid. 6 och 8 cylindriga motorer har mindre varvtalsvariationer än 4 cylindriga, och där är problemet mycket mindre.
Ha en skön sommar alla HBK-are.
:mh2:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej Wizzard!

Känner du någon som t ex har en FIAT där detta hänt?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej Wizzard!

Känner du någon som t ex har en FIAT där detta hänt?

Nej, inte just Fiat, men så gott som alla motorer har dämpfjädrar i lamellcentrum (även större lastbilar). När jag jobbade som serviceingenjör för en i (Sverige stor) biltillverkare såg jag detta problem ibland, speciellt på dieselmotorer som har ett högt vridmoment på låga varv.
Ägarna ville alltid att få skadorna reparerade på garanti, men det avslogs eftersom det är ett användarfel.
Varför jag tog upp problemet är för att det verkar som representanterna för boxarna vill att man skall segdra motorerna till det yttersta för att spara bränsle.

Toppen