• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fälgar.

F

F.d. 1649

Guest
:santa-2-icon:Hej.Är det någon som vet var jag kan hitta bredare framfälgar till Concorde Carver byggd på Iveco Daily 50 C18.fälgarna skall vara 6 eller6,5"breda gärna aluminium.6 bultar bultdiam.170mm Forsbergs fritidscenter har troligen men de vill inte sälja åt mig därrför att jag inte har köpt bilen av dem,jag kanske borde byta till en Chartago för att få bättre service?
Hälsn.Jan-Erik.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fälgar.

Ta kontakt med en Iveco forhandler, felgene er standard for chassiet.
Det skulle og fungere med felger fra Carthago - for samme chassi. Tror at det er forskjell på felgene til 50C18 og 65C18. Husk at det stiller spesielle krav for tvillinghjulene bak.

F

F.d. 1649

Guest

Tack för svaret Iveco har bara standard fälgar att erbjuda och de är bara 5.5"breda men jag vill ha 6.5" så att jag kan lägga 225 breda däck .Jag skall bara byta fälgar fram där det är enkel hjul.Fälgar från 65 C18 passar inte de har bultcirkel 205mm jag har 170mm.

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Har du försökt på någon däckverkstad Euromaster tex kan plocka fram snygga förstärkta alu fälgar till Fiat ,skulle tro att det går att få fram till Iveco också.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Noen däckverksted har kontakt med firmaer som lager spesialfelger i ALU -de blir dyre, men alle varianter er mulig. Sjekket foresten orginale felger til Carver hos norsk importør, felger foran og kapsler bak ender på ca. 20 tusen norske...
Det vil jeg kalle DYRT.

F

F.d. 55292

Guest

om inte iveco har varför tror du forsbergs har såna fälgar hemma dom säljer husbilar inte fälgar lättast är nog att höra med däckverkstad som claes säger har själv en iveco fälgarna är smala fram hoppas du hittar bredare lycka till

F

F.d. 1649

Guest

Hej och tack för svaret.jag vet att det finns aluminium fälgar till concorde och att det är endast Concorde som säljer dem inte Iveco.När man köper ny bil i dag så finns det som tilläggsutrustning,best.nr. 702 215.Det är bara det att om man vill ha dem nu efter så säger Concorde försäljarna bara att det inte finns fast det finns på nya bilar ,jag får väl försöka ta kontakt direkt med fabriken.
MVH

F

F.d. 13313

Guest

Det här vara lite intressant. Vi köpte en Carver där det stod på köpebeviset att det skulle vara bredare fälgar till vår husbil. Men när vi sedan hämtade den så var det "lika" smalt som tidigare (195 tror jag det är).

Jag tyckte det såg ut lite som cykeldäck fram och påpekade att de inte såg så breda ut. På frågan om detta svarade man att det inte finns några breda fälgar till Carver (det var ett tryckfel på köpebeviset som följt med av misstag). Det skulle enbart finns till Carisma. Snopet var det bara att acceptera, trots allt kändes det som vi fått ett bra pris tyckte jag. (lurad?!)

Hur gick det med detta? Jag kan säkert köpa ut fälgar till dig hos Forsbergs, skulle gladeligen vilja ha ett par själv. Jag tror inte Forsbergs har nämligen..!

/Johny

F

F.d. 1649

Guest

Hej Johny.
Det var precis det jag ville,att få kontakt med någon annan Carver ägare.Det är nog så att Forsbergs är ute och cyklar,jag förstår inte varför Forsbergs inte vill sälja allt som de säljer har de förtjänst på.Jag fick i dag pris på alu.fälgar från en Concorde försäljare i Tyskland det är bara att välja om jag bara vill ha fälgar eller kompletta hjul och rostfria navkapslar till bakaxeln.Som Du vet så finns det mycket tilläggutrustning att välja på när man köper ny bil bl.a.paket nr.702215 som innehåller aluminiumfälgar med däck 225/65-16,i stället för stålfälgar med 195/75-16",samt rostfria navkapslar till bakaxeln.Detta finns i 2008 års Tyska prislista.Men det blir dyrare att köpa detta paket i efterhand.Om Du har det inskrivet i kontraktet så kan Du kräva att få det i efterhand.Om Fosbergs inte vet var de skall få tag i fälgar så kan Du säga att det är bara att beställa från Concorde fabriken i Aschbach.Kan Du få ett pris på bara fälgar från Forsbergs så är jag intresserad,jag tänkte lägga vinterdäck med 70 profil.
MVH Jan-E.

F

F.d. 13313

Guest

Vi skulle få Chassiepaketet och det skulle innehålla bl.a:
Dragkrok, 177Hk, alu-fälgar fram, rostfria kapslar bak, bredare däck, automat 6-steg, träpanel.

Vi har fått allt, men några alu-fälgar och bredare däck fick vi inte. Det fanns inte och var ett tryckfel enligt dem. (08-04). Det roliga var att det stod på alla Concorde precis samma sak, på hemsidan och i butiken.

Skall forska lite i detta och återkommer till dig. (jag bor bara 2 mil ifrån dem).

/Johny

F

F.d. 13313

Guest

Okej. Då har vi fått tag på det vi ville ha. Tack för all hjälp!

En fråga som däckfirman ställde oss är varför vi kört omkring med vinterdäck (M+S) bak och sommardäck fram. Det har jag inte ens reflekterat över eller tänkt på att titta på, lufttrycket mm har jag koll på och hjulinställning är utförd, men jag missade kolla det.

Det måste Concorde monterat på verkstaden skulle jag gissa, men varför?

/Johny

F

F.d. 55292

Guest

hej jag hade med m+s däck bak och sommar fram men jag satte på 215 75 r16 så såg det normalt ut ihop med euroliner kapslarna för orginal är för smalt hade gott

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Hej på er har just fått hem fälgar och däck som jag beställt från Tyskland till mitt Iveco Chassie fan vad snyggt det blir. Om nån vill kika www.carthago.com leta efter High line så ser ni hur det ser ut.

Toppen