• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extrastor gps från Tomtom

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En bilnavigator med ovanligt stor skärm är det senaste tillskottet i Tomtoms produktportfölj.

Stora bilnavigatorer brukar vara avsedda för yrkesförare och vara försedda med en prislapp som kanske inte tilltalar vanliga konsumenter. Tomtoms senaste modell XXL IQ Routes är större än de flesta navigatorer på konsumentmarknaden utan att ha ett pris som skiljer ut sig från det övriga utbudet. För cirka 2500 krnonor får man en gps med 5 tums skärm och kartor över 42 länder.

IQ Routes, Tomtoms lösning för att hjälpa föraren välja den bästa vägen, ingår i enhetens mjukvara, liksom Map Share, en funktion för att kunna ta del av uppdaterad kartor där andra användare har stått för uppdateringarna.

Tomtom XXL kommer att dyka upp ute i butikerna under oktober.

Bilagor

• tomtom.jpg
    tomtom.jpg
    28,1 KB · Visningar: 908
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Extrastor gps från Tomtom

Tack för infot knarrevik.

Det här är något jag och säkert många andra väntat på.
Ska bli intressant.

F

F.d. 2577

Guest

Hej knarrevik, att de stoltserar med 42 länder förvånar mig inte. Fast det vore bättre om de tog hand om de 31 länder de lovade på den jag köpte (i Kalmar) i somras innan vi åkte till Kroatien. På kartongen skröt Tomtom om sin XL europa 31, efter ett äventyr där nere ringde ringde jag till Tomtom. Innan jag talat om mitt ärende utan bara sa Kroatien, berättade den norska rösten att "jamen där har vi bara 42% täckning".

Nu till det jag ville förklara och få Tomtom att titta på. Efter en varmdag i Plitvicka nationalpark, för övrigt mycket sevärd, ville vi mot kusten. Siktade mot staden Senj och körde iväg. Bred och fin asfalt som efter några mil blev smalare för att senaare bli grusväg. Nåja det har vi hemma också, fast skogen och busskagen blev tätare och ingestans fanns vända. Vi fortsätter och ser då skyltar bland busskarna stannar för att läsa. Nu kan jag inte Kroatiska men denna skylt kunde inte feltolkas. Området på bägge sidor om vägen var inte MINröjt. Aldrig att jag skulle sätta sin fot eller hjul utanför vägen var därför otänkbart, bara att köra vidare. Det slutade med att grenarna drog mot sidorna, vägen övergick i 2 hjulspår, farten var enlig Tomtom nere i 6 km/tim. Skogen på båda sidor var vuxen i bomb/granatkratrar. Detta pågick i 2,5 mil, sedan såg vi en förvånad ortsbefolkning, det kom en 7-meters husbil från denna krigsförsörjningsled.

Den norska rösten upprepade 42%, jag ifrågasatte om minosäkra områden kan finnas med utan varning. Tänk rubrikerna att någon förolyckas med hjälp av Tomtom. Hon bytta hastigt fot och sa att hon skulle ta upp detta med berörda avdelningar.

Jag skickade med några andra önskemål, som borde funnits redan nu. Bl.a. varför anges in hur lång sträcka som är "betalväg". Om man skall köra 30 mil kanske man kan betala för 2, men inte tvärt om.

Leffe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Oftast är det inte GPS-tillverkarna man skall klandra men i detta fallet är det TomTom som äger Teleatlas som gör kartorna. Den andra stora karttillverkaren är Navteq som ägs av Nokia. Det är nog ingen större skillnad mellan dem vad gäller täckningen i Europa.

F

F.d. 25023

Guest

Kolla även Garmin 1490T, med stor skärm, testvinnare i varje test i USA att finna den "bästa" och vettigaste vägen, kortaste eller snabbaste, vad man nu sökte vid varje prov.

Detta med förmågan att räkna fram rutten är ju det viktigaste GPS'n skall göra.

hälsning
jyrki

Anders H

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2025

Jag väntar på Garmin 1690 som kommer i November, den verkar vara en värsting men en navigator ju som bekant mycket beroende av sitt kartmatriel.
Anders H

http://garmin.se

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Når det gjelder kartmaterial, så har jeg begge typer i min navigasjonspc. Teleatlas i Fugawi og mapfactor 9.0, Navteq i MapPoint 2009. Liten forskjell på basis kart, det er bare i mapfactor ar vi har tilleggsinfo om vekt og størrelsesbegrensninger beregnet på lastebiler. Oversikten som følger med over dekning i de forskjellige land forteller mye - finnes det gatenavn og nummer og hvilken type dekning finnes på veikartet.

F

F.d. 29908

Guest

Hej knarrevik, att de stoltserar med 42 länder förvånar mig inte. Fast det vore bättre om de tog hand om de 31 länder de lovade på den jag köpte (i Kalmar) i somras innan vi åkte till Kroatien. På kartongen skröt Tomtom om sin XL europa 31, efter ett äventyr där nere ringde ringde jag till Tomtom. Innan jag talat om mitt ärende utan bara sa Kroatien, berättade den norska rösten att "jamen där har vi bara 42% täckning".

Nu till det jag ville förklara och få Tomtom att titta på. Efter en varmdag i Plitvicka nationalpark, för övrigt mycket sevärd, ville vi mot kusten. Siktade mot staden Senj och körde iväg. Bred och fin asfalt som efter några mil blev smalare för att senaare bli grusväg. Nåja det har vi hemma också, fast skogen och busskagen blev tätare och ingestans fanns vända. Vi fortsätter och ser då skyltar bland busskarna stannar för att läsa. Nu kan jag inte Kroatiska men denna skylt kunde inte feltolkas. Området på bägge sidor om vägen var inte MINröjt. Aldrig att jag skulle sätta sin fot eller hjul utanför vägen var därför otänkbart, bara att köra vidare. Det slutade med att grenarna drog mot sidorna, vägen övergick i 2 hjulspår, farten var enlig Tomtom nere i 6 km/tim. Skogen på båda sidor var vuxen i bomb/granatkratrar. Detta pågick i 2,5 mil, sedan såg vi en förvånad ortsbefolkning, det kom en 7-meters husbil från denna krigsförsörjningsled.

Den norska rösten upprepade 42%, jag ifrågasatte om minosäkra områden kan finnas med utan varning. Tänk rubrikerna att någon förolyckas med hjälp av Tomtom. Hon bytta hastigt fot och sa att hon skulle ta upp detta med berörda avdelningar.

Jag skickade med några andra önskemål, som borde funnits redan nu. Bl.a. varför anges in hur lång sträcka som är "betalväg". Om man skall köra 30 mil kanske man kan betala för 2, men inte tvärt om.

Leffe

Haha... Ja våran TomTom visade in oss på Klarastrandsleden en fredag klockan 16 i rusningstrafik, förvisso mitt i juli men inte direkt lysande. Hade satt Nynäshamn som mål och av ngn outgrundlig anledning fann TomTom:en att Klarastrandsleden var snabbaste alternativet. Antar att det var en hel del stockhomare som svor över en idiotisk norrlänning ska passera genom centrala Stockholm, med husvagn och allt. Som det inte var nog med detta, så var det dessutom vägarbete från Klara Mälarstrand och säkert 5-6 km söderut, där det bara fanns ett körfält, och jag kan lova att exakt ingen togs om mig. PINSAMT! Efter det tillhör inte TomTom direkt mina favoriter. :)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

mikethebikeumea

Klarastrandsleden är den bästa vägen att ta sig norrifrån till Nynäshamn.
Tom Tom navigatorn kan inte se att du har en husvagn efter din bil som i ditt fall var problemet. Däremot får du vägavgift som du inte får via Älvsjö o södralänken.

Rätt vägval utan tvekan du har också svarat ja till vägavgift.

Är man lite osäker som i ditt fall och också vet en bättre väg med husvagn så hade södralänken varit lättare men inte den snabbaste utan husvagn.

Rusningstrafik i storstad går långsamt det är bara så.

Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest

Hej Håkan J, hur vet min Tomtom att jag kopplarpå en husvagn? I min gps kan jag inte ju inte ange att min husbil är bredare och högre än en vanlig bil. Har t.ex. vid två ställen i år behövt vända för att bilen är för hög.

För att fortsätta kritik mot Tomtom, så stod det även på kartongen att den nya tekniken "Map share" skulle finnas på min XL. Det är möjligt, jag vet inte, för den RDS-TMC kabel som behövs fanns inte inte i den igenklistrade kartongen. Däremot stod det i bruksanvisningen som lår i "RDS-TMC kabel imedföljer inte i alla produkter".
Det är möjligt att Tomtom är en bra GPS men mig har de inte övertygat!
Leffe

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det är precis det jag påpekar att navigationen inte vet vilket fordon den sitter i. Den utgår från personbil därför blev det fel för mikethebikeumea. Där var vägvalet helt rätt eftersom jag hittar där.

Map share är inget du behöver någon extrakabel till. Du bara ansluter din navigator till datorn o internet med Tom Tom Home så får du dom uppdateringarna.
Men blanda inte ihop det med rena kartuppdateringar dom får du inte via map share.

Kabeln du undrar över är bara för MC och tar emot varningar på planerad rutt som t.ex. vägabeten, olyckor, köer m.m. Här är det beroende på hur duktig dom är som lägger ut det på RDS sändning. Tycker själv inte TMC är någon jättehit.

F

F.d. 29908

Guest

mikethebikeumea

Klarastrandsleden är den bästa vägen att ta sig norrifrån till Nynäshamn.
Tom Tom navigatorn kan se att du har en husvagn efter din bil som i ditt fall var problemet. Däremot får du vägavgift som du inte får via Älvsjö o södralänken.

Rätt vägval utan tvekan du har också svarat ja till vägavgift.

Är man lite osäker som i ditt fall och också vet en bättre väg med husvagn så hade södralänken varit lättare men inte den snabbaste utan husvagn.

Rusningstrafik i storstad går långsamt det är bara så.

Är ingen vägskatt i Stockhom i juli, men det är ju en annan femma. Valde Södra länken på hemfärden, och det måste ju rimligen var den snabbaste i alla lägen. Förresten när jag kom ner på Södra Mälarstrand så skulle Tomtom:en ha mig att svänga höger ned på en påfart mot körriktningen. Hade jag haft tid hade jag slängt ut eländet i Mälarn...

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hej Håkan J, hur vet min Tomtom att jag kopplarpå en husvagn? I min gps kan jag inte ju inte ange att min husbil är bredare och högre än en vanlig bil. Har t.ex. vid två ställen i år behövt vända för att bilen är för hög.

Leffe
Det finnes GPS mottagare som kan ta hänsyn till bilens längd och bredd.
Priset på slik mottagare er högre än de vanliga, googla på truck navigation.
TT har också ett par slika produkter nå.

Toppen