• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Extraljus

Majk

HBK Medlem
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
36831
Medlemskap
2027
Halloj!,

Köpte 3 rackarns effektiva extraljus som jag tänkte montera på husbilen till våren, men hade inte en tanke på ECE märkningen som naturligtvis inte fanns tryckta på glasen...
Att DRL (glimmers) inte får användas hade jag koll på.
Därav min fråga, hur känsliga är besiktningen på såna här ljus, kollar dom verkligen varje gång att det är rätt märkning.

Surt som attans att behöva plocka av dom inför varje besiktning och lika surt om det är 100% att man åker på en ombesikning.

Vad är eran uppfattning, fler som kör med icke e, ece-märkta extraljus, plocker ni bort ljusen inför besiktningen?

Må bäst!,
/ Micke

Halloj!,

Köpte 3 rackarns effektiva extraljus som jag tänkte montera på husbilen till våren, men hade inte en tanke på ECE märkningen som naturligtvis inte fanns tryckta på glasen...
Att DRL (glimmers) inte får användas hade jag koll på.
Därav min fråga, hur känsliga är besiktningen på såna här ljus, kollar dom verkligen varje gång att det är rätt märkning.

Surt som attans att behöva plocka av dom inför varje besiktning och lika surt om det är 100% att man åker på en ombesikning.

Vad är eran uppfattning, fler som kör med icke e, ece-märkta extraljus, plocker ni bort ljusen inför besiktningen?

Må bäst!,
/ Micke
Ljusen kan sitta kvar. Det är bara att göra dom strömlösa så dom inte lyser vid besiktning. Tex ta bort säkringen.

Mitt intryck är att besiktningen i Sverige inte bryr sig om extraljus kopplade till helljuset.
Ingen har någonsin ens kollat mina extraljus. Det dom kollat är att dom inte lyser vid halvljus.

En annan lösning är att montera dom 3,6 meter ovan marken....:yes:

1770839685602.webp

Jag har både eftermonterade xeon på helljuet, och extraljus på personbilen, helljus lampor har aldrig besiktningen tittat annat än dom fungerar.

Tillbaka
Toppen