• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extralås

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Satte dit ett par såna med nyckellås på vår 244:a för nån vecka sedan.

Lossa bägge skruvar, skjut under, skruva fast. Tog några minuter bara..
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Första gången kändes den väldigt trög, men insåg sen att jag inte dragit in dörren helt.

Det är ett glapp på kanske en mm till gummilisten när dörren är helt stängd, så det går helt smärtfritt och mjukt att låsa/låsa upp.

Öppnar du dörren när det är låst, så går den ju tjockleken på listen. Kan det vara 5-10 mm, sen är det tvärstopp.

Jag upplever dom som säkra och av bra kvalitet.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
På Heosolution Diebstahlschutzschlösser für Fahrerhaustüren hittar du vilka lås som finns till olika modeller. Man kan maila dem och köpa därifrån, men det är ganska omständigt. När jag försökte tog det flera dagar innan de svarade på mail och sedan kunde man inte betala med kreditkort utan de skulle skicka en Proformafaktura som man skulle betala innan de skickade låsen. Jag gav upp och beställde mina lås (till en annan modell än den efterfrågade) hos Camping Kaufhaus som hade bra pris https://www.camping-kaufhaus.com/ru...safe-riegelschloss-fiat-ducato-ab-2002-abschl. . Kom med lantbrevbäraren två dagar efter beställning.

/CG
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Jag hittade en uppsättning på engelska eBay för en bråkdel av nypriset...

Campout.se har ett par olika med, beroende på exakt vilken modell du ska ha till
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Har monterat dit låset på ena sidan nu, vad som kan vara bra att veta är att på Ducato 244 från 05 och framåt så kan det vara en dubbel gummilist kring dörren. Så var det på min, och då måste man skära bort 70 mm från listen och ersätta den med en enkel gummilist, annars tar det i låset när man ska stänga och öppna dörren. (instruktioner medföljer) Den enkla listen följer med i förpackningen och är perfekt anpassad till befintlig gummilist. Limmade dit den med Casco Liquisole. Utöver detta som tog mig en liten extra stund så gick allt smidigt.
 
Toppen