• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extralås till bakdörrarna på en Plåtis

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Vi försöker hitta ett sätt att låsa våra bakdörrar inifrån för att kunna sova tryggt. Det ska vara ett komplement till det vanliga låset som ju proffsen tydligen öppnar på 15 sekunder. Det ska också vara lätt att öppna om vi behöver evakuera snabbt.
Ni som har löst detta, hur gjorde ni?
Hälsningar Eva o Beppe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Extralås till bakdörrarna på en Plåtis

Jag vet inte hur dina bakdörrar ser ut men på min gamla Boxer så är vänster bakdörr utrustad med spanjolettlås och den sortens lås har ev. inträngare svårt att komma förbi. Högerdörren däremot är mycket enklare att ta sig in genom så där kan man väl tänka sig ett boxlås eller två.

Jag är ingen hästmänniska ej heller minotaur (aake) men jag tror att i hästboxar has det en speciell sorts lås, en fjäderbelastad kolvgrunka som nog skulle passa bra som låsanordning på insidan.

boxl.JPG

Finns det någon hästmänniska här som kan förklara detta lite tydligare?

Jappe
 
Senast ändrad:

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Extralås till bakdörrarna på en Plåtis

På våran Plåtis har jag monterat öglor på insidan av dörrarna i befintliga bultar och vid " låsning " skjuter jag in en sprint i öglorna, det går inte att öppna dörrarna när sprinten är i.
Bosse
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till bakdörrarna på en Plåtis

Tack jag förstår vad slags lås det är, ska leta i Järnaffären och på Granngården. Vi hoppas kunna montera utan att riva i själva inredningen, dörren är täckt med någon slags skiva. Eva o Beppe.
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till bakdörrarna på en Plåtis

Så hade vi också tänkt, men dörren är delvis täckt med en skiva. Den enda plats är högst upp på dörrarna men då hamnar låsningen bakom ett skåp i inredningen och då är den inte nåbar istället!!!
Det verkar som att vi måste göra ett ingrepp i dörrskivan.
Hälsningar Eva o Beppe.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.618
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till bakdörrarna på en Plåtis

Tack jag förstår vad slags lås det är, ska leta i Järnaffären och på Granngården. Vi hoppas kunna montera utan att riva i själva inredningen, dörren är täckt med någon slags skiva. Eva o Beppe.

Bilden i inlägg # 5 verkar vara "lånad" från Biltema: Sök - Biltema
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till bakdörrarna på en Plåtis

Man kan nog sätta en försedd med tamp, i vardera dörren uppåt mot dörrposten, tippar jag , kan tyvärr inte gå ner på bildäck och kolla,där är låst.
Vi har just lämnat Trelleborg påväg mot Rostock på ett gungande Östersjön, kuling pågår.
Känner någon till några namn på affärer liknande Biltema/Jula i Tyskland Frankrike Portugal Spanien som är våra mål denna höst. Vi kan nog fixa det efter vägen. Mosel blir första stopp, fest i Piesport till helgen hälsar Eva o Beppe
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till bakdörrarna på en Plåtis

Tack alla ni som svarat, vi är nu i ett för årstiden ovanligt varmt och soligt Portugal. Härligt, eftersom vi nästan bara stannar på ställplatser och i fiskehamnar har vi bara haft internet 2 ggr. sen vi lämnade Trelleborg. Bara nyttigt med lite internetavvänjning. Och låset fixar vi när vi är hemma igen så tack en gång till. EvaoBeppe.
 
Toppen