Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ringde Tumbo Fritid idag och ingen på hela företaget kände till att dom hade haft något exraktorgrenrör. Däremot Ferrita hade det och även ett komplett rostfritt avgassystem. Får väl se imorgon när jag skall fingranska bilen igen och det blir affär så blir det kanske ett sådant.Broschyrer!
Visa bilaga 90065
Visa bilaga 90064
Visa bilaga 90063
Jag tycker vår 90:a går otroligt bra med tanke på hur liten effekt motorn har, vårt ex blev som en helt annan bil efter service på tändkablar/tändhattar/fördelare, på vår bil visade det sig att när man tryckte ned tändhattarna på stiften så separerade ledaren från kontakten på tändstiftet, dessutom hade balansvikterna i fördelaren fastnat så det var 36 grader konstant förtändning!!, jag har en extra förgasare som är uppborrad enligt spec. för avgassystemet men tycker att originalförgasaren fungerar bäst, när vi köpte bilen led den av ganska kraftiga avgassmällar vid motorbroms, det försvann med justeringarna enl. ovan, avgasljudet är väldigt behagligt, inte alls högt och bullrigt trots avgassystemet.
Jag såg/hörde en liknade bil förra sommaren som lämnade parkeringen vi stod på, det sköt knallar så man lättade från marken bara när han släppte gasen för att växla.
Det fina med dessa motorer är ju att dom är så enkla att fixa till, och billigt. Och att dom inte "vrider sönder" 5:e växeln.
Ser på fakturan från 2003 att effektavgassytemet kostade 2546:- men det finns säkert många på skrotar.
Hälsningar från Pär
Lite tjatigt kanske
Lönar det sig att lägga ut 6000:- till ett extraktorrör ?
Det stämmer att det blir ett effektlyft på ca 18 hk. Jag hade en Pilote 470 från 1986 med en 75 hästars bensinare. Satte dit ett effektrör (bysmeden svetsade). Motorn blev mycket piggare.Nästa år skulle jag köra om en Dansk husbil på infartsvägen till Venedig, plötsligt sprutade det ut svart rök så jag var tvungen att rulla in på en sidoväg. Motorn var död,men vi hittade en Fiat reparatör bara ett par kilometer bort. Han var tvungen att beställa nytt motorblock från frankrike. Vi fick tillbringa extra 14 dagar på en camping intill reparatören.
Vi köpte extra 10 dagars turistkort för trafiken på Venedig, mycket trevligt.
Nu låter det som att grenröret var boven till haveriet, jag är inte säker på det. Bilen har gått ett antal tusen mil efter detta och är i trafik än idag. Dock inte körda av mig?
Ställa upp tändningen på en motor som måste jobba hårt är ganska meningslöst eftersom vad jag begriper så funkar en låg förtändning bättre på en motor som man vill ha mer moment( segdra ) ur, där i mot kan en högre förtändning funka bättre på en motor som inte behöver segdra på låga varv och som har lätt att varva.
Extractorrör är avgasrör som är avstämda efter hur avgaspulserna i följd kommer ur motorn vilket ger ett jämnare flöde genom avgassystemet vilket i teorin bör minska ev. motpulser mellan cylindrarna som det kan bli om alla avgaser går i hop direkt i ett enda rör direkt efter topplocket.
Motorn skall då kunna " andas ut " lättare med ett extractorrör.
Extractorrör är ganska vanligt på moderna motorer numera, förr kallades de ormbo !