• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra uttag12 V

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Jag tänkte lägga in ett extra uttag för 12 v, med kontiurnerligt ström för laddning av mobil, dator, AA batterier, m.m.
Husmors önskan är att det inte skall vara lösa kablar på golv, utan fast montage på lämpligt ställe.
vilket är lämpligast?
Bodels eller startbatteriet?
Kan jag ta ut strömmen från EBL:n där det står "reserv" på säkringen?
hur gör jag?

/Dumm Dumm Dummie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Extra uttag12 V

Gjorde precis samma sak, monterade ett nytt uttag under bordet och drog kablarna och skarvade på den ledning som gick till det gamla uttaget som satt på köksbänken, går mao till samma säkring.

mvh
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Extra uttag12 V

Enligt mitt tycke skall man alltid ta ström till extrautrustning från bodelsbatteriet för att på så sätt alltid ha ström kvar i startbatteriet.

Om du rotar lite så hittar du säker kopplingsdosor lite varstans med 12V. Var vaksam på den totala effekten bara så du inte går över säkringens värde.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Extra uttag12 V

Tacka tackar.
Uttaget skall ligga nära EBL:n så ett par följdfrågor:
Kan jag ta ut strömmen från EBL:n där det står "reserv" på säkringen?
hur gör jag detta?
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Extra uttag12 V

Kolla på kopplingsschemat över EBL så får du svaret. Vet inte på rak arm. Det fina är att hitta en kopplingspunkt som bryts med huvudströmmen =)
 
Toppen