• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra skatt på husbilar

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tokerier kan komma från vilket parti som helst och det är därför helt onödigt att nämna vilka partier man favoriserar.
Jag kan inte se att något parti har nämnts med namn? ;) Men förmodligen kan vi komma överens om att saker som bonus-malus, extrema höjningar av bränslepriser, extremt höjd bioinblandning i bränslet och miljözoner, i huvudsak kommer från ett och samma håll?
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Det är ju att jämföra äpple med päron. Vägtrafikskatt ska ju vara för att täcka vägunderhåll, färjor och vägbyggen. Moms, drivmedelskatter, arbetsgivaravgifter m.m. ska väl betalas av de som köper transporter i sista änden? Men du har rätt i sak. Jag har alltid tyckt att den mest rättvisa beskattningen är att lägga allt på bränslet!
Utan att gå för djupt in i politiken så vill jag bara säga att skatten på våra fordon inte är specifikt för att användas till vägunderhåll och sådant som har med trafik att göra. Utan den ingår i statens skatteintäkter och får användas fritt och är inte öronmärkta för trafik och vägar. För då skulle ju trafikskadades vård och annat ingå i det vilket inte skulle funka.
 
Senast ändrad:

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Jag kan inte se att något parti har nämnts med namn? ;) Men förmodligen kan vi komma överens om att saker som bonus-malus, extrema höjningar av bränslepriser, extremt höjd bioinblandning i bränslet och miljözoner, i huvudsak kommer från ett och samma håll?
Det finns EU-direktiv på krav av miljöinblandning i bränslet. Men en liten del över denna nivå som har lagts på toppen av dieselpriset har de förra styrande infört. Men sedan pausat. Miljözoner som du också indirekt menar att vissa partier har infört. Så kan jag bara säga, ja det kan vara från vilka partier som helst. Det är ju kommunala beslut som styr det.
Vi slutar prata om olika politiska åtgärder från förr. Utan istället gäller det att vi som medlemmar ska försöka påverka den politik som för tillfället råder. Detta för att göra det bättre. Om vi nu anser at något bör ändras. Att vi "gnäller" på gamla beslut ändrar ju inget idag.
Jag avslutar därmed mitt inlägg. Hoppas på en fin körning framöver.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.080
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det finns EU-direktiv på krav av miljöinblandning i bränslet. Men en liten del över denna nivå som har lagts på toppen av dieselpriset har de förra styrande infört. Men sedan pausat. Miljözoner som du också indirekt menar att vissa partier har infört. Så kan jag bara säga, ja det kan vara från vilka partier som helst. Det är ju kommunala beslut som styr det.
Vi slutar prata om olika politiska åtgärder från förr. Utan istället gäller det att vi som medlemmar ska försöka påverka den politik som för tillfället råder. Detta för att göra det bättre. Om vi nu anser at något bör ändras. Att vi "gnäller" på gamla beslut ändrar ju inget idag.
Jag avslutar därmed mitt inlägg. Hoppas på en fin körning framöver.
Tack för avslutat inlägg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns EU-direktiv på krav av miljöinblandning i bränslet. Men en liten del över denna nivå som har lagts på toppen av dieselpriset har de förra styrande infört. Men sedan pausat. Miljözoner som du också indirekt menar att vissa partier har infört. Så kan jag bara säga, ja det kan vara från vilka partier som helst. Det är ju kommunala beslut som styr det.
Vi slutar prata om olika politiska åtgärder från förr. Utan istället gäller det att vi som medlemmar ska försöka påverka den politik som för tillfället råder. Detta för att göra det bättre. Om vi nu anser at något bör ändras. Att vi "gnäller" på gamla beslut ändrar ju inget idag.
Jag avslutar därmed mitt inlägg. Hoppas på en fin körning framöver.
Visst finns det EU-Direktiv om Biomaterial i bränslet, men inte 30%. Såg något om minst 6%? Vilka styrde miljöarbetet när zonerna i Stockholm infördes?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.159
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag kan inte se att något parti har nämnts med namn? ;) Men förmodligen kan vi komma överens om att saker som bonus-malus, extrema höjningar av bränslepriser, extremt höjd bioinblandning i bränslet och miljözoner, i huvudsak kommer från ett och samma håll?
En sådan diskussion blir inte tillräckligt meningsfull utan att blanda in syftet med, eller målet bakom, de nämna åtgärderna. Vad ville man uppnå? Var det ett i sig lovvärt mål? Om ja, finns det bättre åtgärder som kan uppnå samma sak? Men den diskussionen kan nog bli en helt egen och lång tråd.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Det finns EU-direktiv på krav av miljöinblandning i bränslet. Men en liten del över denna nivå som har lagts på toppen av dieselpriset har de förra styrande infört. Men sedan pausat. Miljözoner som du också indirekt menar att vissa partier har infört. Så kan jag bara säga, ja det kan vara från vilka partier som helst. Det är ju kommunala beslut som styr det.
Vi slutar prata om olika politiska åtgärder från förr. Utan istället gäller det att vi som medlemmar ska försöka påverka den politik som för tillfället råder. Detta för att göra det bättre. Om vi nu anser at något bör ändras. Att vi "gnäller" på gamla beslut ändrar ju inget idag.
Jag avslutar därmed mitt inlägg. Hoppas på en fin körning framöver.
Tack för en vettig kommentar, det är ju den nuvarande regering som kan påverka olika förslag om viljan finns, att tjata på vad andra regeringar har eller inte har gjort hjälper ju föga....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för en vettig kommentar, det är ju den nuvarande regering som kan påverka olika förslag om viljan finns, att tjata på vad andra regeringar har eller inte har gjort hjälper ju föga....
Om man är historielös lär man ju inte av misstagen, och tenderar att göra samma fel igen, att sedan en del vill lägga locket på för de senaste åren förstår jag mycket väl, resultaten förskräcker!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.522
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Visst finns det EU-Direktiv om Biomaterial i bränslet, men inte 30%. Såg något om minst 6%? Vilka styrde miljöarbetet när zonerna i Stockholm infördes?
Jag kan inflika med att det finns faktiskt inget krav på inblandning av biobränslen i dieseln i EU. Som exempel sänker Tyskland sin inblandning
2024 från 8% till 2%,
och 2025 från 2% till 0%.
Sverige sänker sin inblandning till 6% 2024.
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Jag kan inflika med att det finns faktiskt inget krav på inblandning av biobränslen i dieseln i EU. Som exempel sänker Tyskland sin inblandning
2024 från 8% till 2%,
och 2025 från 2% till 0%.
Sverige sänker sin inblandning till 6% 2024.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.080
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Helt rätt. Det var bara några partier som sa att det var ett EU krav på inblandning. Något som inte stämmer med verkligheten...
Då borde väl regeringen tagit bort det nu efter drygt ett år vid makten eftersom de lovade sänkning med 10 kr/L. Jag tror nog att det finns EU-regler som bromsar men är säkert förhandlingsbart. Frankrike har som Sverige 30% men andra länder mindre. Vi får avvakta och se hur förhandlingarna med EU går framöver.
Den sista kommentaren från mig eftersom det börjar bli partipolitik i kommentarerna. Vilket vi inte ska ha på forumet.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.720
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Läs ordet "reduktionsplikt" och förstå vad det säger. Handlar om en minimiandel och säger inget om hur hög inblandningen blir i verkligheten och ej heller något om vad priset blir. Det bestämmer oljebolagen utifrån deras förutsättningar.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.080
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Då borde väl regeringen tagit bort det nu efter drygt ett år vid makten eftersom de lovade sänkning med 10 kr/L. Jag tror nog att det finns EU-regler som bromsar men är säkert förhandlingsbart. Frankrike har som Sverige 30% men andra länder mindre. Vi får avvakta och se hur förhandlingarna med EU går framöver.
Den sista kommentaren från mig eftersom det börjar bli partipolitik i kommentarerna. Vilket vi inte ska ha på forumet.
Välkommen åter i någon annan tråd.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
På 70 talet var det kilometerskatt på dieselbilar. Det vart inget bra så det togs bort..

Dagens elbilar har superlåg fordonsskatt men är enormt tunga och därför nöter mer på vägarna än en fossilbil med samma körsträcka

Elbilar däck nöts ner fort pga. Den höga vikten.
När du skriver att ”elbilar är enormt tunga” kan man bli lurad att alla elbilar är tunga vilket ät lång ifrån sant. Vår elbil har en tjänstevikt på 1390 kg vilket är lägre an de flesta fossilbilar. När man generaliserar blir ofta fel!
 
Toppen