• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extra ljudisolering i kupén Citroén C25 1990

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Jag tänkte göra en extra ljuisolering i kupén för den är lite "bullrig" .
Jag har satt en 2 cm skumisolering inuti dörrarna som dom är inte alls så plåtiga nu samt så har jag isolerat torpedväggen under motorhuven .

Jag tänkte nu isolera golvet och torpedväggen invändigt .

Jag har sett det finns färdiga mattor men inte till min gamla bil .

Är det någon som gjort något liknande ?

Bussningen till rattstången+ växelföraren är ju inte så tät/tjock heller .

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Sv: Extra ljudisolering i kupén Citroén C25 1990

Hej Bengt-Åke
Jag har åxå en c25 fast 1989 års modell.
Har tänkt att göra som du, den är liksom lite bullrig.
Det är synd att det inte har kommit några bra förslag på åtgärd.
Jag har ingen isolerning alls vad jag kan se, så det vore bra att få lite råd från sådana som kanske har gjort något liknande.
Annars får vi väl försöka att slå våra kloka huvuden ihop och se om vi kan komma på någon egen lösning.
Du har ju i alla fall börjat det har inte jag.
Hör gärna av dig.
Mvh: Turbo.

F

F.d. 2284

Guest

Hänger gärna med på åtgärder som kan hjälpa
Uno i Vollsjö

F

F.d. 26625

Guest

Tipps ! För att dämpa ljud så välj isolering med hög densitet.
Det går utmärk att ta ljudisolerings mattor som ligger under golmattorna på nyare bilar brukar kosta en 100 på skroten.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Just som "Racing" skriver ska det vara täta och därmed tunga mattor. Bly är i särklass bäst men inte så kul att ha i bilen.
Det finns mattor som ser ut som asfalt med självhäftande klister på ena sidan som tar bort ljudet effektivt, kan skäras och böjas och ska sitta direkt på plåten för att ta bort ev stomljud och vibrationer. Har själv använt såna med bra resultat.
Utanpå dessa kan man ha den mjukare sorten, åtminståne på golvet för att få lite mjukt åt fötterna.
Runt genomföringar till motorrum använde jag rörisolering för att få tätt.

Mvh Tuzzan

F

F.d. 25038

Guest

ps glöm inte under motorhuven mycke ljud går den vägen genom vindrutan ,samma hjulhus bak samt trappan in i bodelen!
Häls Mikael o Carina

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Hej ni som försöker få mindre oljud i eran husbil.
Jag såg ett tidigare inlägg under" sköt om husbilen. ljudisolering" läs detta, det gav väldigt mycke bra information.
Mvh: Turbo

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag har i dörrarna tagit denna isolering som jag köpt på Biltema Biltema Sverige och det är den som är 3 cm tjock och jag har inget plåtljud alls i dörrarna nu .

Det som blev över tog jag och satte mellan reservhjulet och torpedväggen .

Jag kan väl ta bort dörrklädseln till våren och ta lite kort så ser du hur det ser ut när jag meckar med min Audi så har jag alltid kameran med i garaget för dokumentering ( Audi 200-20v (1989) - GARAGET - www.garaget.org ) .....

Jag kommer äver göra som Mikael och Carina skrev att isolera under motorhuven .

Sen kommer jag även ta ut hela mattan ut kupén och lägga något under den så det blir lite tjockare , jag kommer då ha med kameran .

Jag provade och montera tjockare och hårdare 5mm isolerskivor i hjulhusen men dom lossnade efter ca 500 mil får väl göra om det och göra rent ännu mera mellan kontaktytorna . .

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Hej Bengt-Åke
Tack för alla dina goda tips.
Jag skall åxå försöka med att isolera dörrarna och golvet mm mm
Men det får vänta tills det blir dax att ta ut bilen från vinteridet.
Men jag kan ju börja att köpa på mej lite isolering så jag har när idetiden är slut.
Man börjar att längta till våren nu.
Ha de: Turbo

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

För att minska ljudnivån från motorn har jag sprutat torpedväggen med en ljudisolerande massa. samt lagt en heltäckningsmatta på den stora ytan mellan vindruta och insrumentpanel (helintegrerad bil) har också isolerat invändigt i lådan för kupevärmeintaget.
På båda sidor om motorrummet var det öppet bakåt in mot plastpanelerna i hytten, har täckt dessa med plåt + ljudisolering. Resultat den är hyfsat mycket tystare än förut.

Man måste hitta alla ljudläckor det är viktigt.

Ett tips från Jägarn :D

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Hej Jägarn
Vad är det för sorts ljudisolerande massa du har lagt på?
Var köpte du den?
Turbo

F

F.d. 25038

Guest

Hej vilket ljud är det ni bygger bort motor eller vägljud det sista beror mycke på däcken"läs kvalite"
på min gammla bil isolerade jag även hjulhus bak gjorde en del

Häls Mikael o Carina

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24912

Guest

Gammal tråd, men jag är ändå tvungen att skriva!

Hela påskhelgen har vi arbetat med att ljudisolera hytten på vår citroen C 25.

Vi tog ut plastmattan på golvet o lade 3 cm isolerplattor i skumgummi från biltema ,från stolarna o bak mot bodelen. Även balkarna klädde vi .Vid pedalerna o där man har fötterna ligger det redan en isolermatta så där la vi bara ett lager filt o så tillbaka med plast mattan. Den låga kanten bak mot bodelen klädde vi med asfalltsplattor från biltema o sen kläddevi det med nålfiltsmatta, likaså golvet vid stolarna. Det blev jättefint! I dörrarnasatte vi en asfaltsplatta i vardera o täckte med filt o så tillbaka med dörsidorna. Under motorhuven satte vi 1cm självhäftande islermattor i skumgummi från biltema o sen mattan utanpå! Blev jättestor skillnad på bullernivå i hytten, nu behöver man inte skrika åt varandra!

Toppen