• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extra Laddare

matss65

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
44903
Medlemskap
2026
Hej
Ny här. Hoppas inlägget hamnar i rätt kategori.
Jag läser manualen till min just införskaffade husbil och det är ett myller av manualer där olika delar nämns pä olika ställen med motsägelse uppgifter. Det som väckte min fundering är när jag läste att E-controller har en inbyggd batteriladdare som laddar både bodels och fordonsbatteriet med 16/1A (Som förtydligande har jag ett 110 Ah bodelsbatteri av typen fritidsbatteri) Föregående ägare har dessutom satt en C-tech battetiladdare som går direkt till bodelsbattericentralen.
Jag tycker deg verkar konstigt. Jag har ju dessutom solpaneler med en laddregulator 20/1A, för två batterier. Det innebär att när jag ansluter 230 v i dagsljus så har jag tre laddkällor på bodelen och två på fordonsbatteriet. Har för dålig koll på hur de olika laddarna influerar varandra men det känns som det inte borde bli optimalt. Funderar på att byta till litium ion på bodelen och då måste jag ta ett helhetsgrepp på på det.
 
Jeg har en 230V lader der lader direkte på bodelsbatteriet når landstrøm er tilsluttet. Og jeg har en MPPT solcelleregulator der lader direkte på bodelsbatteriet når det er dag. Ingen af disse lader på startbatteriet.

Laderen i EBL har jeg frakoblet ved at trække sikringen. Det betyder at EBL hverken lader på bodelsbatteriet eller på startbatteriet. I sæsonen er det jo ikke noget problem for startbatteriet da vi jo kører ofte og bilens generator ordner det.

Desuden har jeg en DC-DC booster som lader på bodelsbatteriet når motoren er startet.

Tilbage er så underholdsladning af startbatteri om vinteren, hvor startbatteriet har tendens til at selvudlade med ting der altid "kører" i en bil der står stille. Det har jeg løst med en lille DC-DC lader på 9A med en kontakt så jeg et par - tre gange om vinteren kan flytte strøm fra bodel til startbatteri. Bodelsbatteriet bliver herefter fyldt op af MPPT og solceller når det er lyst/solskin og ikke frostvejr, hvor bodelbatteriet ikke vil tage mod ladning.

Har nu fungeret fint i rigtig mange år.
 
Hej
Ny här. Hoppas inlägget hamnar i rätt kategori.
Jag läser manualen till min just införskaffade husbil och det är ett myller av manualer där olika delar nämns pä olika ställen med motsägelse uppgifter. Det som väckte min fundering är när jag läste att E-controller har en inbyggd batteriladdare som laddar både bodels och fordonsbatteriet med 16/1A (Som förtydligande har jag ett 110 Ah bodelsbatteri av typen fritidsbatteri) Föregående ägare har dessutom satt en C-tech battetiladdare som går direkt till bodelsbattericentralen.
Jag tycker deg verkar konstigt. Jag har ju dessutom solpaneler med en laddregulator 20/1A, för två batterier. Det innebär att när jag ansluter 230 v i dagsljus så har jag tre laddkällor på bodelen och två på fordonsbatteriet. Har för dålig koll på hur de olika laddarna influerar varandra men det känns som det inte borde bli optimalt. Funderar på att byta till litium ion på bodelen och då måste jag ta ett helhetsgrepp på på det.
Som du beskriver det behövs inte c-tech laddaren.
Under förutsättning att det andra fungerar.
 
Hej
Ny här. Hoppas inlägget hamnar i rätt kategori.
Jag läser manualen till min just införskaffade husbil och det är ett myller av manualer där olika delar nämns pä olika ställen med motsägelse uppgifter. Det som väckte min fundering är när jag läste att E-controller har en inbyggd batteriladdare som laddar både bodels och fordonsbatteriet med 16/1A (Som förtydligande har jag ett 110 Ah bodelsbatteri av typen fritidsbatteri) Föregående ägare har dessutom satt en C-tech battetiladdare som går direkt till bodelsbattericentralen.
Jag tycker deg verkar konstigt. Jag har ju dessutom solpaneler med en laddregulator 20/1A, för två batterier. Det innebär att när jag ansluter 230 v i dagsljus så har jag tre laddkällor på bodelen och två på fordonsbatteriet. Har för dålig koll på hur de olika laddarna influerar varandra men det känns som det inte borde bli optimalt. Funderar på att byta till litium ion på bodelen och då måste jag ta ett helhetsgrepp på på det.
Hej
Ett litet bisvar på din ursprungliga fråga. Du skriver att Du funderar på ett Litium Ion batteri till bodelen. Gör Inte det, fundera istället på ett litium Järnfosfat batteri ( LiFePo4 )
Järnfosfatbatterierna har något lägre densitet men de är betydligt mer stabila och har betydligt längre hållbarhet.
 
Hej
Ett litet bisvar på din ursprungliga fråga. Du skriver att Du funderar på ett Litium Ion batteri till bodelen. Gör Inte det, fundera istället på ett litium Järnfosfat batteri ( LiFePo4 )
Järnfosfatbatterierna har något lägre densitet men de är betydligt mer stabila och har betydligt längre hållbarhet.
Tack för det tipset!
 
Hej vill också tillägga att flera laddare som är inkopplade till batterier samtidigt ofta inte ger det som förväntas av dem.
Ofta så lurar de varandra när de läser av batteriet och får underlig info som de tror bara kommer från batteriet och inte andra laddare också igång samtidigt.
Vid inkoppling med andra laddare och kanske dessutom olika fabrikat så brukar den mest intelligenta laddaren bli lurad av den dummare och helt lägga av eller gå ner på underhållsladdning så resultatet inte alls blir vad man förväntar sig, om man inte mäter och kollar upp så det funkar.
Det gäller också kombinationen av 230V laddare och solpanelsladdaren när man står uppkopplad och båda laddar/skall ladda samtidigt.
Det finns ju laddare av samma fabrikat som är gjorda för att samarbeta om man behöver så mycket laddning som är möjlig, viket de flesta i alla fall vill ha från sina installerade saker.

Dessutom om man förlitar sig på en "intelligent" display i husbilen som håller koll på laddning och förbrukning och ger info om batteriets status, så lite beroende på elblock och avkänning m.m. är det inte säkert att all laddning från laddare kopplade direkt på batteriet kommer med i beräkningen, och displayens Amp. info då inte alls stämmer.
Om du installerar litium i bilen så får du kolla upp laddaren/strömförsörjningen som behövs till sådana batterier, ofta så duger bilens original och solpanelsregulatorn, men kolla upp. Informationen om status på ett sådant batteri får du genom en App i telefonen direkt från batteriet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Jag kopplar ifrån solcellregulatorn när bodelsbatteriet (LiFePo) får laddning från antingen generator eller 230V laddare. Jag tyckte laddvärdena såg lite konstiga ut när det var en kombination med solcellerna på. Jag kommer dock inte ihåg vad det var som var konstigt...
 
Jag kopplar ifrån solcellregulatorn när bodelsbatteriet (LiFePo) får laddning från antingen generator eller 230V laddare. Jag tyckte laddvärdena såg lite konstiga ut när det var en kombination med solcellerna på. Jag kommer dock inte ihåg vad det var som var konstigt...
Hej, nej det kan nog bli lite underligt ibland med blandad laddning om man inte kollar upp det. Dels flera laddare som skall ladda samma "vanliga" batterier samtidigt.
Men om det handlar om ett LiFePo så skall väl egentligen laddarna bara ge ström och lagom spänning till BMS'en i batteriet som ju då är den egentliga batteriladdaren/regulatorn och det är väl troligt att batteriladdarna från 230V och solpaneler kan bli lite förvirrade ibland, om de försöker analysera status på ett batteri som inte finns och inte vet att de är enbart typ strömmatning.

Jag har just köpt en VICTRON 12/12 30A till husbilen. Skulle bara kolla nu så den hoppade igång innan vårens meck.
Det jag reagerade på med den här som troligen är nyaste utgåvan var att den var grundinställd/default på Li och strömförsörjning och inte laddning. Volttalet ut är ju sedan enkelt valbart och kanske ev. strömbegränsning?, men andra kurvor och inställningar är ju skuggade och ej i funktion på strömförsörjning.
Vet ej hur de här brukat vara inställda för matning till BMS, och inte heller hunnit kolla än om den här inställningen som ren stömförsörjare med reglerbar spänning är tänkt till batterier med BMS ????
Tänkte ta upp frågan senare, men nu duger bra också.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Har ni kommit en bit längre med att förstå hur och varför det är som det är på min ekipage. Bytte igår ut mitt blybatteri på 105Ah för bodelen till ett LiFePo4 160 Ah batteri från Mjbsan. Tänkte till det bara behålla ebl laddningen till bodelsbatteriet eftersom det är en dum laddare utan rekonditionering. Jag upptäckte då att ebl laddarna, både start- och bodelsladdaren, var ur funktion. Vill stanna där, det är tre säkringar i ebl'en som har har med laddning att göra, intern solpanelsladdare samt extern laddare, och alla säkringarna var intakta. Kan intern betyda bodel och extern avse startbatteri. Solelsladdaren är väl nån pwm variant till original panelen som inte längre finns kvar. Varför varken intern eller externladdarana inte funkar är lite konstigt men inget jag tänker fördjupa mig i.

Efter lite funderande så tänker jag så här.C-tec laddaren kopplar jag till startbatteriet för till den funkar ju den perfekt. Till bodelsbatteriet köper jag en ny 10A multiladdare som klarar av att ladda mitt nya bodelsbatteri och som jag kan koppla in då vid behov mörka dagar sent på säsongen. Generatorladdningen behåller jag som den är tills vidare, har ju ingen smart generator så att sätta in en dc/dc omvandlare väntar jag nog med.
 
Tillbaka
Toppen