matss65
HBK Medlem
Hej
Ny här. Hoppas inlägget hamnar i rätt kategori.
Jag läser manualen till min just införskaffade husbil och det är ett myller av manualer där olika delar nämns pä olika ställen med motsägelse uppgifter. Det som väckte min fundering är när jag läste att E-controller har en inbyggd batteriladdare som laddar både bodels och fordonsbatteriet med 16/1A (Som förtydligande har jag ett 110 Ah bodelsbatteri av typen fritidsbatteri) Föregående ägare har dessutom satt en C-tech battetiladdare som går direkt till bodelsbattericentralen.
Jag tycker deg verkar konstigt. Jag har ju dessutom solpaneler med en laddregulator 20/1A, för två batterier. Det innebär att när jag ansluter 230 v i dagsljus så har jag tre laddkällor på bodelen och två på fordonsbatteriet. Har för dålig koll på hur de olika laddarna influerar varandra men det känns som det inte borde bli optimalt. Funderar på att byta till litium ion på bodelen och då måste jag ta ett helhetsgrepp på på det.
Ny här. Hoppas inlägget hamnar i rätt kategori.
Jag läser manualen till min just införskaffade husbil och det är ett myller av manualer där olika delar nämns pä olika ställen med motsägelse uppgifter. Det som väckte min fundering är när jag läste att E-controller har en inbyggd batteriladdare som laddar både bodels och fordonsbatteriet med 16/1A (Som förtydligande har jag ett 110 Ah bodelsbatteri av typen fritidsbatteri) Föregående ägare har dessutom satt en C-tech battetiladdare som går direkt till bodelsbattericentralen.
Jag tycker deg verkar konstigt. Jag har ju dessutom solpaneler med en laddregulator 20/1A, för två batterier. Det innebär att när jag ansluter 230 v i dagsljus så har jag tre laddkällor på bodelen och två på fordonsbatteriet. Har för dålig koll på hur de olika laddarna influerar varandra men det känns som det inte borde bli optimalt. Funderar på att byta till litium ion på bodelen och då måste jag ta ett helhetsgrepp på på det.