• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extra backljus

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har inte genomgående sikt på min Boxer så backljusen räcker inte till riktigt för att ge en bra bild på backkameran nattetid på det så här års väldigt mörka Orust. Jag har aldrig monterat backljus på en bil tidigare så jag är lite tveksam över placering och inkoppling.

Biltema (detta fantastiska Biltema) erbjuder som vanligt det bästa alternativet när det gäller själva lyktorna. Vad jag undrar över är om de ska placeras lågt eller högt och hur man ska koppla dem. Stjäla styrströmmen från de befintliga backljusen eller backkameran och via ett relä hämta ström från startbatteriet? Bodelsbatterierna ligger egentligen närmare till. Det räcker väl med en +kabel från batteriet? Känner mig faktiskt lite osäker här för en gångs skull :wink:. Några tips?

Elektronerna när dom samlas, inte alltid korresponderar

när plus och minus kivas med varandra och kolliderar
uppstår lätt en brand och ibland kan man hemska ljud förnimma
från den som kopplat fel och snabbt försvinner i rök och dimma

Jappe

I

Iveco 35

Guest
Sv: Extra backljus

Varör kan du inte koppla in dig på ditt befintliga backljus?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

2 x55 watt kan väl ge problem när det gäller kabelarea och säkring, antog jag. Men nu har jag hittat en LED-arbetslampa (15w) till någorlunda vettigt pris hos en bildelshandlare här på Orust, så den kopplar jag direkt på de ordinarie backljusen!

Jappe

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har du kollat vad det kostar att byta kameran till IR-seende?

Kan vara ett alternativ.

Toppen