• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extra backkamera- trådlös lösning, Bluetooth eller Wi-Fi?

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Hej,
Jag skulle vilja utrusta husbilen med extra backkamera. Min plan är att använda en backkamera med Bluetooth (sådan backkamera som finns inbyggd i ramen för bilens regnr.) Då jag vill slippa dra för många kablar så vill jag dra bara backkamerans plus kabel till backlampan och minus kabel till karossen. Som skärm vill jag använda en gammal mobil med Bluetooth. Alltså bildsignal överföring sker via Bluetooth.
A) Vad tycker Ni? Kommer det att fungerasmed Bluetooth?
B) eller måste det vara överföring av bildsignal med WiFi ?
C) Vilka andra kabelfria (med undantag för strömkablar) lösningar skulle Ni rekommendera?

Tack för alla svar och/eller förslag.

Zappa59

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
33928
Medlemskap
2025
Kontrollera noga vilka enheter som är kompatibla även när det gäller Garmins backkameror och navigatorer. Jag har en Drive Smart från 2017 vars batteri har havererat. Då jag för något år sedan skaffade en BC-40 ville jag ha en ny navigator som var kompatibel och fick reda på att följande var det:
Garmin DriveSmart™ 51/55/61/65/66/76/86
Garmin DriveCam™ 76
Garmin DriveAssist™ 51
Garmin DriveLuxe™ 51
Garmin DriveTrack™ 71
Tread® (5.5" models)
dēzl™ OTR700
zūmo XT
RV/Camper 780
CamperVan

Då min erfarenhet är att dessa navigatorer inte håller så länge ville jag inte betala hur många tusen kronor som helst utan nöjde mig med att beställa en CamperVan för drygt 2000 kr. Vad jag förstår är detta en utgående modell, liksom flera andra i ovannämnda lista är, vilket förövrigt kameran BC-40 också är. Det går fort med teknikutvecklingen och jag tycker det ofta är svårt att hänga med när det gäller hård- och mjukvaror.

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Hej Klaus & Loui,
Tack för information och länk till företag som har flera intressanta backkamera produkter. Specifikationer för dessa produkter är också mycket bra. Det finns även lösning framtagen för EU regnr skyltar ... t o m kampanjpris på system med både fram- och backkamera. Kanske blir detta julklapp förslag... skriver nu brev till St Nikolaus ;=))

Klaus & Loui God Jul till Er
Hej JB, den som väntar.... Allt är på plats sedan några veckor och allt fungerar klanderfritt. Kameraladdning via små solceller, fin monitor på 7", toppen återgivning, klara färger, ljud, hjälplinler och möjlighet att sätta in ett SD kort för inspelning. Behöver inte längre den lilla linsen högst upp på baken

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Hej JB, den som väntar.... Allt är på plats sedan några veckor och allt fungerar klanderfritt. Kameraladdning via små solceller, fin monitor på 7", toppen återgivning, klara färger, ljud, hjälplinler och möjlighet att sätta in ett SD kort för inspelning. Behöver inte längre den lilla linsen högst upp på baken
Tack för den intressanta information om hur detta system fungerar i verkligheten. Det verkar vara den bästa lösningen.

Toppen