• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra 12v-anslutning från bodelsbatteri till stereon

T68

HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Tycker mig sett en tråd eller två om detta ämne men lyckas ej hitta den nu, så får fråga istället.

Hursomhelst, jag är intresserad av att ta ut 12v från bodelsbatteriet till stereon för att kunna driva den när vi står stilla utan att riskera att dra ur startbatteriet.

Har en trevägsbrytare redan där läge tre ska gå på bodelsbatteriet.

Men hur hittar jag enklast ström till denna? Kan det finnas ngt draget redan under instrumentbrädan? Eller om jag ska dra nytt, är det bäst dra från bodelsbatteriet under stolen eller något uttag på ebl99:et?

Tack på förhand för tips!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Kan de fungera att ansluta en +-kabel på ledig kontakt på block 5 på ebl? Radion har ju redan minus ansluten.

Någon speciell typ av kontaktstift som ska användas?

Screenshot_20240501_093316_Drive.jpg
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.142
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det bör fungera.
Jag har kopplat om vår radio till EBL:n.
Du bör väl ta en anslutning som har ström hela tiden så att radions minne inte förloras vid avstängning.

Jag "tjuvade" en ledning som kom från Block 4, men jag har EBL29.

Tyvärr vet jag inte vilken typ av kontaktstift det är, men kanske någon annan här vet....
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Det bör fungera.
Jag har kopplat om vår radio till EBL:n.
Du bör väl ta en anslutning som har ström hela tiden så att radions minne inte förloras vid avstängning.

Jag "tjuvade" en ledning som kom från Block 4, men jag har EBL29.

Tyvärr vet jag inte vilken typ av kontaktstift det är, men kanske någon annan här vet....
Tack för tipset. Har beställt ett kontaktdon för block 5 på ebl:et och får testa ansluta via det.
 
Toppen