• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Expansionskärl i husbil

Lill

HBK Medlem
Kommun
Lilla Edet
HBK-Nr
43006
Medlemskap
2025
Hej vi har fått problem med våran Alde compact 3010 vatten pumpar inte rund utan ut i våran exspansion kärl i garderoben någon som vet vad man kan göra ??

Bilagor

• IMG_1683.jpeg
    IMG_1683.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 50

Lars Gradén

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2025
I itt fall är det när jag sätter på vattenpumpen (verkar vara samma som Lill har). I expansionskärlet finns ingenting, ingen pump, ingenting.
De enda cirkulationspumparna som jag vet om är den vid pannan och den som används av värmeväxlaren.

Även om cirkulationspumpen är avstängd skall väl inte systemet rinna över, eller?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
I itt fall är det när jag sätter på vattenpumpen (verkar vara samma som Lill har). I expansionskärlet finns ingenting, ingen pump, ingenting.
De enda cirkulationspumparna som jag vet om är den vid pannan och den som används av värmeväxlaren.

Även om cirkulationspumpen är avstängd skall väl inte systemet rinna över, eller?
Du har stopp någonstans i systemet om det flödar över när du startar pannan, börja med att lufta systemet

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

När bytte du vätska i värmesystemet senast?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har samma problem. Sätter jag på vattenpumpen så svämmar expansionskärlet (för elementen) över och rinner ut i garderobens golv sen ut ur bilen. Vad är fel?

Hej, bara för att klargöra.
Sätter på vattenpumpen... Du menar sätter på vattenpumpen till färskvattnet/kranvattnet och inte cirkulstionspumpen till pannvattnet???
För då så tar sig troligen färskvattnet in i elementvattnet och fyller på, och det rinner över.
I så fall gäller nog Vittåker's fundering på trasig panna mellan v.v. beredaren och elementvattnet.
Om så är fallet så drick inte av kranvattnet för det kan ev. innehålla lite glykol om pannvattnet kan gå ut i färskvattnet när den pumpen inte ger tryck, fast största risken är kanske att det kan komma lite ut i varmvattnet.
Åt andra hållet så kan du ha väldigt dålig frystemp på elementvattnet eftersom det är utspätt med färskvatten, så det måste absolut kollas om du ev. skulle dröja med att fixa felet.

M.v.h. JANKRO.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag hade det felet på en husvagn.
När man öppnade en vattenkran svämmade värme vattnet över och vattnet i kranen blev lite lätt grön färgat.
Blev till att tappa ner värmesystemet, klyva varmvattenberedaren med vinkelslip, provtrycka varmvatten slingan och löda ihop hålet som var, stoppa i slingan i beredaren och svetsa ihop beredaren.
Detta fick sedan upprepas några år senare när det frös sönder igen.
Sedan såldes vagnen och nya ägaren ringde två år senare med samma fel och undrade om jag kunde åta mig att laga den igen.
Jag tackade nej.....

Anledningen till att de går sönder är att det är svårt att få ut allt vatten ur slingorna, även om man blåser med luft så blir det kvar vatten som sedan expanderar när det fryser och spräcker rören.

Lars Gradén

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2025
Hej, bara för att klargöra.
Sätter på vattenpumpen... Du menar sätter på vattenpumpen till färskvattnet/kranvattnet och inte cirkulstionspumpen till pannvattnet???
För då så tar sig troligen färskvattnet in i elementvattnet och fyller på, och det rinner över.
I så fall gäller nog Vittåker's fundering på trasig panna mellan v.v. beredaren och elementvattnet.
Om så är fallet så drick inte av kranvattnet för det kan ev. innehålla lite glykol om pannvattnet kan gå ut i färskvattnet när den pumpen inte ger tryck, fast största risken är kanske att det kan komma lite ut i varmvattnet.
Åt andra hållet så kan du ha väldigt dålig frystemp på elementvattnet eftersom det är utspätt med färskvatten, så det måste absolut kollas om du ev. skulle dröja med att fixa felet.

M.v.h. JANKRO.
Jag tror inte att elementvattnet läcker ut i dricksvattnet för då skulle det ju vara rött det också.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tror inte att elementvattnet läcker ut i dricksvattnet för då skulle det ju vara rött det också.
Hej, nej det var bara en varning, om det läcker mellan v.v. delen och värmedelen när du har färskvattenpumpen på så trycks ju färskvattnet in i elementvattnet för trycket där är högre, kanske 2bar men det kan ju ändå komma in lite elementvatten i färskvattnet som inte syns, och etylenglykol är jättegiftigt, vilket det brukar vara i elementvattnet vilket kräver en rejäl koll även om inget syns.

Så frågan återstår, rinner expansionsskärlet till elementvattnet över när du har just färskvattenpumpen igång, för då har troligen pannan spruckit eller frusit sönder så färskvatten med tryck rinner över till elementvattnet så expansionsskärlet rinner över.

M.v.h. JANKRO.

Lars Gradén

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2025
Hej, nej det var bara en varning, om det läcker mellan v.v. delen och värmedelen när du har färskvattenpumpen på så trycks ju färskvattnet in i elementvattnet för trycket där är högre, kanske 2bar men det kan ju ändå komma in lite elementvatten i färskvattnet som inte syns, och etylenglykol är jättegiftigt, vilket det brukar vara i elementvattnet vilket kräver en rejäl koll även om inget syns.

Så frågan återstår, rinner expansionsskärlet till elementvattnet över när du har just färskvattenpumpen igång, för då har troligen pannan spruckit eller frusit sönder så färskvatten med tryck rinner över till elementvattnet så expansionsskärlet rinner över.

M.v.h. JANKRO.
Hej!
När jag startar färskvattenpumpen så rinner det över i expansionskärlet till värmevattnet efter 30 sekunder ungefär.

Får väl be någon titta på pannan. Någon som vet om någon duktig mekaniker i Eksjö-området?

/Lars

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Jag råkade ut för samma problem i Portugal för många år sedan. Jag kom dit i oktober och i februari hände detta. Jag pluggade kallvattnet till pannan och stannade till april. Eftersom där aldrig var under 7 plus så uteslöts frysskada. Bytte 3010:an till en 3020 när jag kom hem hos Biö. Det kostade ungefär som att byta framlykta på en ny husbil idag... Det fanns fler som råkat ut för samma elände, det spekulerades om att vattnet var aggressivt i Portugal hehe. En del var så händiga att de lagade själva med svets som Bäckis beskriver.

Toppen