• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eurostoppkontakt CEE

F

F.d. 2694

Guest
Någon som vet vad Eurostoppkontakt CEE godkänd är? Planerar att åka till Skottland i vår med husbilen och enl campingens info så behöver man en sådan. Och vet någon om man behöver en sådan i Italien. Tacksam för svar.

Vänligen /
Johan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Eurostoppkontakt CEE

Jag har bara eurokontakter i min bil . Hamnar jag vid ett vanligt uttag så använder jag denna abbrovinsch (osäker på stavningen här). Skulle man råka ut för ett främmande uttag nånstans (har hänt i Frankrike) så är det ju bara att införskaffa lokal kontakt och byta ut "svenskkontakten". Kostar inte mycket och kan vara bra att ha i husbilens "braatthaförråd".

Eu-kontaktdon hbk.jpg
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Eurostoppkontakt CEE

Jappe
Klas i sjön har monteringsbara kontakter med det lilla extra hålet man behöver i Frankrike. Dvs samma kontakter som sitter förmonterade på snart sagt alla elektriska småapparater med jord. Om du monterar en sådan på din abbrovinsch (osäker på stavningen även jag..) så klarar du dig både i Sverige och Frankrike mfl länder om CEE-kontakten saknas.
/Bertil
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Eurostoppkontakt CEE

Är det så enkelt Belar, så tänker jag genast införskaffa en sådan kontakt. Vi hamnade på en liten camping i Frankrike för några år sedan och strömuttaget där liknade ingenting annat jag sett i hela mitt liv. Jag fick för mig den gången att varje provins i Frankrike har sitt eget speciella uttag, i sann fransk anda! Tack för tipset!

Jappe
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Eurostoppkontakt CEE

Jappe
Klas i sjön har monteringsbara kontakter med det lilla extra hålet man behöver i Frankrike. Dvs samma kontakter som sitter förmonterade på snart sagt alla elektriska småapparater med jord. Om du monterar en sådan på din abbrovinsch (osäker på stavningen även jag..) så klarar du dig både i Sverige och Frankrike mfl länder om CEE-kontakten saknas.
/Bertil

Jag hade en sån kontakt på en skarvsladd...
I vintras försvann plötsligt strömmen vid 11 på kvällen när vi campade vid Säfsens skidanläggning. Efter mycket felsökande, och många 10 amps porslinssäkringar, hittade jag den felande kontakten, som ändå låg i en sådan där röd kopplingsbox.
Väl hemma när jag undersökte den så hittade jag inget fel! (Jag skar upp en bit av sladden och även kontakten.)
Min teori är, och nu kommer poängen, att dessa franska kontakter funkar dåligt i fuktig väderlek. Det runda hålet är ju jorden och avståndet mellan jorden och kontakterna är mycket kortare på en sådan kontakt! Det blev helt enkelt kortslutning mellan hane och hona inne i kopplingsboxen!
 
Toppen