• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elkontakt

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Är det någon som har koll på vad engelsmännen har för kontakter på elstolpar. Gäller på camping. Europakontakt funkar det? Eller behövs något speciellt ?

ha det...................:music-icon:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Elkontakt

Vi klarade oss med blå europakontakter. På något ställe hade de någon annan typ men då fick vi låna en adapter. Vi var där 2004.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Elkontakt

Blå CEE 16A anslutningsdon passar på många ställen vill jag minas då vi var där 2004. På väg dit igen om 2 veckor. Om den blå inte passar så har dom en typ som framgår av bifogad bild med namn England. På nästa bifogad bild visas mitt grundkit och då kan man köra runt i många länder. Tänk bara på att den vanliga schuko kontakten skall ha ett hål på stiftsidan om man kör till Frankrike.
 

Bilagor

  • England.JPG
    England.JPG
    39,8 KB · Visningar: 70
  • Grundkit för europa.JPG
    Grundkit för europa.JPG
    54,5 KB · Visningar: 97

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Elkontakt

Hej.
Kommer just nu på tre olika sätt att lösa det på.
1. Köper den när man är på ön och gör då sin övergångssladd där.
2. Köper den på ELFA ELFA - Elektronikdistributör i norra Europa och söker på artikel 43-402-12.
3. Om du känner någon radiohandlare eller någon som nyligen köpt platt TV. Till många av dessa så medföljer ett sådant sladdställ om nu den TV skulle hamna på ön. Då klipper man av den delen som skulle sitta i TV:n och där sätter man på sitt blå CEE don. Detta kan vara fel för den känslige läsaren då denna sladd är av plast och inte får användas utomhus.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Elkontakt

anjon, om du har en datorkabel som är skyddsjordad så ser du hur den ser ut. Den har ett hål anslutet till jordblecket mellan polstiften en bit mot ytterkanten på stickproppen.
Hoppas det var svar på din fråga.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Elkontakt

Blå CEE 16A anslutningsdon passar på många ställen vill jag minas då vi var där 2004. På väg dit igen om 2 veckor. Om den blå inte passar så har dom en typ som framgår av bifogad bild med namn England. På nästa bifogad bild visas mitt grundkit och då kan man köra runt i många länder. Tänk bara på att den vanliga schuko kontakten skall ha ett hål på stiftsidan om man kör till Frankrike.
Tack för de fina bilderna:)
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Elkontakt

Hem från England. Ett kanonresemål. De campingar vi har varit på, ca 6 st, runt i landet har alla haft EUkontakt. Alltså inga problem.
Om något eller annat år åker vi tillbaka.Det var så mycket som vi inte hann med.
Tack för svar

GAISaren:music-icon:
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Elkontakt

Där var vi också i år och körde runt i 3 veckor. Alla campingar vi var på hade CEE uttag, men man kan ju bli hembjuden till någon på denna gröna ö och då är det bra att ha med sig den andra kontakten också. Då den även används för utomhusinstallation.
 

Bilagor

  • Engelskt utomhusuttag 212.JPG
    Engelskt utomhusuttag 212.JPG
    959,3 KB · Visningar: 10
Toppen