• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europas dyraste diesel hittar du i pumpen nära dig

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Svårt det här med att jämföra historiskt, lättare att jämföra samma dag:
14/10 Sverige: 19.32 kr
Visa bilaga 216973
14/10 Danmark: 11,49 DEK, 13,56 SEK

Tommy
Nu har du nog missat något i uträkningen. Kursen för DKK är ca 1,35 och då har du betalat ca 15,50 SEK per liter. Fortfarande stor skillnad mot i Sverige, men inte lika stor som din beräkning.

/CG
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Om du läser min text med lite andra ögon så är ju kontexten att bränslepriserna aldrig varit så höga i som dom är nu, relativt köpkraften.
Aftonbladet skyller på el och bränsle men glömmer den största boven av dom alla, nämligen prisutvecklingen på bostäder och därigenom priser på materiel och snart även frakter. Inflationen kommer att äta upp allt sparkapital och när smällen kommer, var så säker då lär det gå åt helvete på riktigt. Att som staten gör, förändra metoden för BNP beräkning, väga in SFI som sysselsättning är bara tvärtom ord ala "1984". Att premiera elbilar och vindmöllor är det yttersta beviset på total tankehärdsmälta. Bränsle och elpriserna är bara en vårbris om vad som komma skall. Mao. De styrande håller på och köra Sverige tillbaka till medeltiden, både vad gäller uppvärmning och våld mot folk.
Snacka om härdsmälta.
1966 betalade jag 95öre/l för bensin, hade råd att köpa en skrotbil som fungerade i ett halvår, en Simca Belvedere Chambord V8. Kostnaden för bilen klarade jag för att jag jobbade, bodde hemma och inte betalade för varken mat eller hyra.
Hur jag än räknar har jag fått det bättre för varje årtionde, det gäller även som pensionär idag. Utvecklingen har påverkat positivt. Då drog bilen 1,3l/milen, idag 0,4l/milen. En 24" TV drog 300w idag 40w. Den kostade då lika mycket som en 50" TV idag. Samma gäller många teknikprylar. Oavsett vilken statistik som redovisas har jag fått det bättre allteftersom.
Jag tänker inte gå in i ett allmänt skitsnack hur dåligt det är idag. Varken jag eller mina bekanta har varit högavlönade. Vi har fått det bättre vilket inte betyder att vi är nöjda. Med detta är det slutargumenterat för min del.
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Jag backar helt. Rätt ska vara rätt om dieselpriset. Jag skrev stationens annonserade literpris. Men nu när jag läste på kvittot var det betydligt lägre. Det egentliga dieselpriset var 16,20SEK, med andra ord skillnaden har inte minskat. Önsketänkandet varade en stund.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Snacka om härdsmälta.
1966 betalade jag 95öre/l för bensin, hade råd att köpa en skrotbil som fungerade i ett halvår, en Simca Belvedere Chambord V8. Kostnaden för bilen klarade jag för att jag jobbade, bodde hemma och inte betalade för varken mat eller hyra.
Hur jag än räknar har jag fått det bättre för varje årtionde, det gäller även som pensionär idag. Utvecklingen har påverkat positivt. Då drog bilen 1,3l/milen, idag 0,4l/milen. En 24" TV drog 300w idag 40w. Den kostade då lika mycket som en 50" TV idag. Samma gäller många teknikprylar. Oavsett vilken statistik som redovisas har jag fått det bättre allteftersom.
Jag tänker inte gå in i ett allmänt skitsnack hur dåligt det är idag. Varken jag eller mina bekanta har varit högavlönade. Vi har fått det bättre vilket inte betyder att vi är nöjda. Med detta är det slutargumenterat för min del.
Har du då räknat med arbetslivserfarenhet o lönehöjningar vid arbetsbyte eller när man jobbat länge på en plats i jämförelsen med ny på första jobbet?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Bengt om du kör direkt. så är du här lagomt så vi kan äta frukost tillsammans imorgon. Tar dig samtidigt till macken, så du kan fylla på med billig och bra diesel. ;)

Visa bilaga 217673
Tommy
Tack Tommy,
Lite långt på direkten för en gammal man, men jag dyker upp snart, lite ärenden (leverans av varor) i Calp, först.
 
Toppen