• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europas dyraste diesel hittar du i pumpen nära dig

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nu sysslar du med polemik för polemikens egen skull, läst beskrivningarna om du fortfarande verkligen inte förstår skillnaden.
jobbskatteavdraget ger förstås ett tillskott till ekonomin hos den som får det, staten tycker att den som jobbar ska få mer pengar. Nu betalas det inte ut på samma sätt som tex barnbidrag men idén är densamma. Hoppas du förstår den förklaringen.
En spade är en spade.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
jobbskatteavdraget ger förstås ett tillskott till ekonomin hos den som får det, staten tycker att den som jobbar ska få mer pengar. Nu betalas det inte ut på samma sätt som tex barnbidrag men idén är densamma. Hoppas du förstår den förklaringen.
En spade är en spade.
Nu sysslar du med polemik för polemikens egen skull, läs beskrivningarna om du fortfarande verkligen inte förstår skillnaden.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det står ju var och fritt att anse att det behöver göras något åt klimat och miljö.

Men om man anser att det faktiskt måste göras något, kanske rentav en hel del, och samtidigt tror att detta inte kortsiktigt kommer att märkas på ekonomin och annat, då tror man nog fel. (Kortsiktigt= för oss i nu levande generationer).
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Är dieseln och bensinen verkligen dyr just nu? Att 18 kr är högre än någonsin i rena tal är jag med på men om man tittar tillbaka 20-30 år och ser till andel av lönen så är jag inte alls säker på hur det ser ut.
Jag titta lite hos SCB och bensinen kostade 6,45 1991 och runt 9-11 kr 2001 då priserna varierade otroligt samt 14-15 kr 2011. Sedan 2011 har priserna varierat runt 14-16 kr fram till någon månad sedan då priserna nu dragit upp rejält.
Att hitta motsvarande lönestatistik är inte lika enkelt. Men jag tror inte skillnaderna är särskilt stora åt något håll så att ge det lilla partiet kred för de "absurt höga priserna" är nog att ge dem mer uppmärksamhet än de riktigt förtjänar. ;)
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jovisst är det så, inga jobbskatteavdrag för de som tex är pensionärer.
Fast skatten är ju lägre både på pension och arbetsinkomst från det år man ska fylla 66 år det är väl ingen större skillnad?
Tycker samtidigt att mitt inlägg inte borde behövas eftersom det inte har ett dugg med dieselpriser att göra så det vore väl bra att återgå till ursprunget och konstatera att Såifa höjt priset med 39 öre/litern sedan förra veckan.
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Ja det är en konsekvens av att vår regering är tagen gisslan av ett parti på vippen att falla ur riksdagen. Liksom att vi betalar vägskatt på 10-20-30 tusen per år per fordon, att den inhemska elen inte räcker till utan oljetillskott, att plastpåsar kostar minst 7 spänn och att man knappt törs se en nyhetssändning eller läsa en anständig tidning i samband med budgetpresentationer eller valupptakter då ännu mer ska utlovas och omfördelas, dvs fördyras och försämras för vanligt folk.

Det kan vara värt att ha i åtanke när vi går till valurnorna i september nästa år, för som du skriver @Tommy Dynér, vi har inte nått toppen av galenskaperna på länge än..
>Godkväll, plastpåseskatten har funkat perfekt, nu finns det inga ICA eller COOP kassar varken i asien eller afrika.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024

Dyrare att tanka????​

Bensinpriset låg på under tre kronor litern för 40 år sedan – men räknar vi om det till dagens penningvärde blir siffran istället 9,92 kronor litern.
Dieseln kostade 1980 knappt 1:50 per liter, men 4,94 kronor litern idag.
• I den här jämförelsen tar vi alltså bara med bränslepriset – inte kostnader för parkering, trängselskatt eller annat som påverkar bilekonomin.

Volvo 245 hade en förbrukning på 10 l/100 km 1980 och tanken rymde 60 liter. Att åka 60 mil kostade alltså 595 kronor i dagens penningvärde.

En modern Volvo V90 T4 med automatlåda drar enligt officiella uppgifter 6,8 l/100 km, och med dagens bensinpris kostar det alltså 693 kronor att köra bilen 60 mil – en ökning med 17 procent.

Under perioden 1980–2019 har dock reallönerna i Sverige ökat med 65 procent, enligt siffror från Ekonomifakta, så att fylla tanken står numera för en mindre del av månadslönen än för 40 år sedan.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024

Dyrare att tanka????​

Bensinpriset låg på under tre kronor litern för 40 år sedan – men räknar vi om det till dagens penningvärde blir siffran istället 9,92 kronor litern.
Dieseln kostade 1980 knappt 1:50 per liter, men 4,94 kronor litern idag.
• I den här jämförelsen tar vi alltså bara med bränslepriset – inte kostnader för parkering, trängselskatt eller annat som påverkar bilekonomin.

Volvo 245 hade en förbrukning på 10 l/100 km 1980 och tanken rymde 60 liter. Att åka 60 mil kostade alltså 595 kronor i dagens penningvärde.

En modern Volvo V90 T4 med automatlåda drar enligt officiella uppgifter 6,8 l/100 km, och med dagens bensinpris kostar det alltså 693 kronor att köra bilen 60 mil – en ökning med 17 procent.

Under perioden 1980–2019 har dock reallönerna i Sverige ökat med 65 procent, enligt siffror från Ekonomifakta, så att fylla tanken står numera för en mindre del av månadslönen än för 40 år sedan.
Då kan vi sluta oss till att det var dyrare att köra bil i Sverige 1980 än idag (reallönemässigt) OCH att vi idag fortfarande har Europas dyraste diesel.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Dyrare att tanka????​

Bensinpriset låg på under tre kronor litern för 40 år sedan – men räknar vi om det till dagens penningvärde blir siffran istället 9,92 kronor litern.
Dieseln kostade 1980 knappt 1:50 per liter, men 4,94 kronor litern idag.
• I den här jämförelsen tar vi alltså bara med bränslepriset – inte kostnader för parkering, trängselskatt eller annat som påverkar bilekonomin.

Volvo 245 hade en förbrukning på 10 l/100 km 1980 och tanken rymde 60 liter. Att åka 60 mil kostade alltså 595 kronor i dagens penningvärde.

En modern Volvo V90 T4 med automatlåda drar enligt officiella uppgifter 6,8 l/100 km, och med dagens bensinpris kostar det alltså 693 kronor att köra bilen 60 mil – en ökning med 17 procent.

Under perioden 1980–2019 har dock reallönerna i Sverige ökat med 65 procent, enligt siffror från Ekonomifakta, så att fylla tanken står numera för en mindre del av månadslönen än för 40 år sedan.
Det beror nog på vilken tid man jämför med. När jag åkte moped 57-58 kostade bensinen ca 1:-/l och hade bara 200-600:- i månadslön. En vuxen tror jag hade << än dagens medellön delad med 18-19. Mopeden kostade 775:-, Idag kostar den väl 25 ggr mer. 1961 köpte jag min första bil för 1800:- (en bil som väl idag hade haft körförbud). Tanken rymde 60 liter, och jag hade nästan aldrig råd att tanka fullt.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi planerar att eventuellt ta en tur till vårt grannland Polen i november.
Så jag kollade dieselpriset (on) på nätet idag.
Cirkel K tar mellan 5,45 till 5,99 zloty på sina stationer idag.
Med dagens valutakurs på text tv 230, blir priset 11,96 till 13.15 beroende på station och region.

Visserligen tillkommer vägavgifter för tunga fordon för vissa vägavsnitt.
Men vårt pris blir högre ändå.

Krister.
 
Toppen