• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europas Bästa Husbilsfabrikat?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Europas Bästa Husbilsfabrikat?

Vi hämtade vår drömbil idag. En ci Elliot garage. Går helt underbart och känns enorm inuti! :)

Men skulle jag drömma så skulle det vara en amerikansk husbil med såna där sidor som åker ut elektriskt.

Men något som skulle kunna göra nästan vilken bil som helst till en drömbil är en bil som har en helt vanlig toa som tömmer sig själv! :twitcy:
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Europas Bästa Husbilsfabrikat?

Tja det finns ju många synpunkter vad som skulle vara den bästa.

Kanske FFB, 30 år som husbil och orginal inredningen fungerar jättebra (bortsett från kylskåpet som är bytt).
Finns det någon annan där ute som kan visa upp en bättre kvalitee ?

Skulle vara roligt att höra hur gammal den älsta orginal inreda husbilen är som fortfarande går och inte inredningen är sönder på, utan fungrrar lika bra som från början.

Sedan kan det vara att Mercedes motorn käns lite underdimetionerad i uppförslut, med sina 65 Hästar på en 6 m bil.

Ekonomiskt är den nog inte så tokig heller -
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29537

Guest
Sv: Europas Bästa Husbilsfabrikat?

Vario-Mobil och Volkner-Mobil tillverkar HUSBILAR. Övriga tillverkar husbilar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29537

Guest
Sv: Europas Bästa Husbilsfabrikat?

Ett litet exempel från Volkner:
image6_1187505336.jpg
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Europas Bästa Husbilsfabrikat?

Vi var på mässan nu i sep 08 för att kolla ut vår andra husbil. Hade en euramobil 01 730 förut. Bra bil men lite tråkig inredning. Kom till mässan gick runt och tittade på lite olika bilar men främst de större. Såg inget jätteintressant direkt men sen kom vi till Bürstner och vi gick in i en ARGOS, och ja säger bara wooow. Nu har vi en sådan och vi tycker att detta är våran solstråle. Aldrig något bekymmer. Är en FIAT 160 MAXI MILTIJET 2008.

:wub:
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Europas Bästa Husbilsfabrikat?

Hej alla!

Nu ska jag lägga näsan iblöt igen! är de inte så att man måste jämföra äpplen med äpplen och päron med päron??? å det tycker jag att inte att ni gör i tråden nu.

Det är ju så att om en husbil för 1.5 milj jämföres med en husbil för 650.000 så tycker jag att man är ute på hal is... man får ju som bekant det man betalar för!!

Vi har haft 2 st Niesmann 6700 flair , en med alkov och en intergrerad, vill säga att det
är bilar av yppersta kvalitee, såna bilar skall jämföras med Concorde, Cartago och Phönix osv.

Bilar typ adria, pilote, knaus, Dethleffs osv. är enlig mig i en annan klass, nu är vi inne på vår andra Dethleffs och det är hyffsade bilar till en rimlig peng, går att använda året om vilket vi gör. När det gäller bilar som Kabe, Nordic och Cabby så är dom byggda för vårat klimat, men när det gäller kvalitee på snickerier så är inte dom något bättre än T. ex Dethleffs.

Sedan så är ju tycke och smak en annan sak som inte har med kvalitee att göra.
Viktigast är att man jämnför på rätt sätt.

När man väljer husbil tycker jag att man ska se på saker som pris? ska jag använda bilen året om? planlösning? bak eller framhjulsdrift? Garage eller inte? osv.

Kostnad+trivsel+användningsområde= super bra.

/Gunnar

Mycket begåvade synpunkter Gunnar!
Mvh
Pilot:yes:
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Europas Bästa Husbilsfabrikat?

Vi var på mässan nu i sep 08 för att kolla ut vår andra husbil. Hade en euramobil 01 730 förut. Bra bil men lite tråkig inredning. Kom till mässan gick runt och tittade på lite olika bilar men främst de större. Såg inget jätteintressant direkt men sen kom vi till Bürstner och vi gick in i en ARGOS, och ja säger bara wooow. Nu har vi en sådan och vi tycker att detta är våran solstråle. Aldrig något bekymmer. Är en FIAT 160 MAXI MILTIJET 2008.

:wub:
Vilken fin bil ni har, nu blev man ju jättesugen ju!
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Europas Bästa Husbilsfabrikat?

Vi har också fastnat för Bürstners Argos 747-2, precis som Magnus33.

Perfekt bil när man som vi behöver många sittplatser med trepunktsbälten. En 2-åring kräver lite golvyta att leka på och när man inte kan vara ute så behövs det lite plats för 6 personer som ska vara inne samtidigt. Argosen uppfyller alla våra förväntningar :)

//Kicki
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen