Dag 30-31; 6-7/5
Nu är vi på väg till Ronda, ska bli spännande.
Igår gick lugnt till med en härlig cykeltur på morgonen. Därefter träffade vi Ann-Marie och Nissie för en lätt tapaslunch. Vi skulle får smaka på sydspaniens bästa tortillas, enligt Nisse. Och han gjorde oss inte besviken, den var jätte god.
Anneli och jag satt kvar en stund och beställda in 2 nya tapas rätter..
Jag hade varit inne och kollade vad det var för rätter (De hade de olika rätterna upplagde i ett glas monter). Den ena var en pastarätt medan den andra visst jag inte riktigt vad det var. Så jag frågade på engelska "what is this?", pulled pork svarade hon.. gud var gott tänkte jag och beställde en portion. Anneli kommer att bli glad!
När rätterna kom berättade jag först då vad jag hade beställt. Ivrig, som bara,en hungrig man kan vara, tog jag en bit av pulled pork.
Men vaddå.. smaka fisk!!!. Anneli smakade och tyckte samma, men jag stod på mig att det var pulled pork. Efter ett par smakportioner till, Anneli hade skjutit rätten ifrån sig, gick jag och frågade igen vad det var för något.. pulled pork svarade hon. Men det smaka fisk!!! säger jag, det kan inte vara pulled pork!
Då började en kund bredvid mig skratta... not pulled pork she said, PULPO!... aha! Svarar jag, vad är då pulpo för något..?
Hennes svar kom direkt, insvept i ett hjärtligt skratt.
BLÄCKFISK!!
Något som varken Anneli eller jag är överförtjust i. Men nu har vi tuggat i oss det också .
På kvällen var vi bjuden hem till Ann-Marie och Nisse där vi både fick gott tilltugg och en lektion i att spela "Triamino". Ett kul spel med trekantiga "domino" brickor. Ann-Marie vann.. många bra tips om campingplatser och ruttval fick jag av Nisse.
Vi tog farväl av dessa trevliga människor helt på det klara med att vi kommer att träffas igen.
Dagens resa skulle ta oss till Ronda. Känd mest för dess fantastiska bro med dess hemska historia.

Det är en resa på ca. 2 timmar som tar oss lite mer upp i bergen. Efter ca. halva tiden blev vi fikasugen. Rastplatser kan man ser många av tills man vill stanna för en paus.. då hitta man inget! Efter ett bra tag skyltades det för en rastplats. Så här såg rastplatsen ut!
Jag

Efter ytterliggare en stunds körning i det vackra landskapet nådde vi Ronda.

Bestämde vi oss att försöka får plats på ställplatsen. Gott om plats!/ välkommen
Efter lunch gav vi oss iväg på promenad för att utforska Ronda. Efter ca. 4 t. Var vi tillbaka vid husbilen. Tjurfäktningsarenan
och bron var de största sevärdheterna men hela stan är mysig.
Nu är det dax att knyta sig..