25-26/8 (dagar 142-143).
Dagen kändes tung redan från början, troligtvis för lite sömn.
Men vi kom iväg rätt så tidig iaf. Började med lite matinköp på Lidl sedan ett besök i Woolworths i Bamberg. Inget köpt denna gång. Sedan började vi vår resa mot Magdeburg.
Under dagen igår ställde jag en fråga på FB om gas påfyllning av svenska gasolflaskor i tyskland. Fick flera snabba svar (tack igen), bl.a. en länk till listan om många ställen som fyllde alternativt byte svenska flaskor. Jättebra!!!
Den som låg närmaste var nära Magdeburg. Därav resvägsvalet...
Som vanligt kom vi bara en bit på väg, mest för att det var söndag och vi behövde inte vara där förren på måndag.
Kom till en camping ute på landet, trevligt.. passade på att tvätta ett par maskiner. Tänkte att vi skulle äter på campingens restaurang på kvällen men som tur var frågade jag om vi kunde betala med kort.. bara tyska kort blev svaret..
Det gick alltså att betala campingen med kortet men inte restaurangen!!
Anmärkningsvärt tycker jag. Hur som helst mat fick vi.. vi hjälptes åt att göra Williams bönbiffar..

tyvärr så blev färsen för löss, så de höll inte ihop i stekpannan.. uttrycket
" roadkill" kändes lindrig i sammanhanget. Men de smakade ok.. det är väl ändå något..
Måndagen drog vi tidigt iväg mot gasgubben. Tyvärr blev det inte vad vi hade hoppats på, det blev inget gas. Jag fick iaf reda på att vi hade ca. 7kg i flaskan, det räcker nog till Flensburg, där kan vi byte mot en full tube.
Vi åkte vidare mot Celle, spanande efter rovfåglar.
Kom så småning fram till Gifhorn och ställplatsen. En plats vi hittade med hjälp av Park 4 Night.
Det var en gratis parkering med tilläggskostnader för ström och vatten. Helt ok tänkte vi. Så vi körde in och parkerade, betalade för ström
(2€/16t) och kopplade av. Tur nog gick vi en runda med Ludde och såg en betalautomat, hmmm, tänkte jag..
Kollade in infot och såg att parkeringen kostade 5€/24t. Billigt ändå....
Hämtade kortet men den accepterade inte andra än tyska kort.. idiotiskt.. kunde betala med mynt..ok hämtar 5€ i mynt då, men det hade jag inte, bara 4,50€. typiskt!!
Då såg jag en svensk reggad husbil. Pratade med två jättetrevliga personer som kunde växlar en femma. Efter utförd betalning gick jag och tackade för hjälpen och blev pratande en stund. Då visa det sig att de bor på granngatan i samma stadsdel i Borås. Visst är världen liten ibland.
Conny och Ulla-Britt är ute på en tysklandsrunda. Det är så kul när man träffar så trevliga människor när man är ute o åka. Vi har faktiskt inte alls träffat så många svenskar som jag trodde vi skulle göra. De sista svenskar vi såg vinkade vi till i en korsning i Colmar. Känns som flera veckor sedan.
Tack ännu en gång Conny och Ulla-Britt för hjälpen och det trevliga samtalet.
Bifogade är några bilder från resan mellan Bamberg och Gifhorn.