• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Euro 6 eller 5

Dream25

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
42562
Medlemskap
2025
Planerar att köpa husbil för att åka i Europa.
Då funderar jag på det här med Euro 5 och Euro 6 .
Är det stor skillnad på var man får åka med 6 respektive 5.

Är det viktigt att köpa en med Euro 6 eller rimligt ok med Euro 5?

Tacksam för reflektioner och fakta.
 
Planerar att köpa husbil för att åka i Europa.
Då funderar jag på det här med Euro 5 och Euro 6 .
Är det stor skillnad på var man får åka med 6 respektive 5.

Är det viktigt att köpa en med Euro 6 eller rimligt ok med Euro 5?

Tacksam för reflektioner och fakta.
Har du möjlighet att välja så är det tveklöst Euro 6 som gäller,miljökraven höjs hela tiden och kraven i miljözoner höjs, visst fungerar Euro 5 men räkna med vissa begränsningar.
 
Jeg ville også væge en 6-er, men hvis du selv vil fordybe dig i det så kan du her finde nyttig information om de forskellige kategorier og hvor du må køre med en bestemt kategori.


Fås også til telefon eller tablet

 
På euro6 verkar AdBlue-förbrukningen skilja rejält mellan olika chassimärken.
Orsaken känner jag inte till.
 
Stort tack! Försöker med Euro 6
Hej
Finns euro 6 modeller från Fiat utan adblue.
2017, 2018, 2019.
Vissa sena modell 19 fick adblue.
Så klar fördel att välja en euro 6a utan adblue. Denna kläggiga vätska både kostar och orsakar en del problem.

Mvh Per
 
Hej
Finns euro 6 modeller från Fiat utan adblue.
2017, 2018, 2019.
Vissa sena modell 19 fick adblue.
Så klar fördel att välja en euro 6a utan adblue. Denna kläggiga vätska både kostar och orsakar en del problem.

Mvh Per
FIAT Euro 6 utan Adblue är inte felfri dom heller, där är det avgasreningen som kan ställa till det, jag hade nog valt Adblue.
Jag hade undvikit den 9växlade automaten också.
 
På euro6 verkar AdBlue-förbrukningen skilja rejält mellan olika chassimärken.
Orsaken känner jag inte till.
Det verkar som att AD-Blue förbrukningen hos alla fabrikat har ökat efterhand, jag misstänker att det har med dieselskandalerna att göra, nu
sprutar man in mera, för att vara på den säkra sidan att klara eventuella tester. Förut var det nog ibland av mera symbolisk karaktär.
Sedan är ju AD-Blueförbrukningen kraftigt avhängig av belastningen på motorn.
 
FIAT Euro 6 utan Adblue är inte felfri dom heller, där är det avgasreningen som kan ställa till det, jag hade nog valt Adblue.
Jag hade undvikit den 9växlade automaten också.
Inget märke är problemfritt. Men väljer man utan adblue, så får man ett problem mindre.
Sen hade jag som du, inte valt den 9 stegade automatlådan. Men den slipper man om man väljer 2017-19, för den kom inte förrän modell 2020 på Fiat.

Mvh Per
 
Euro6-modellen utan AdBlue har sina problem med sin lösning med dubbla egr-ventiler.
Euro5 hade ibland problem med regenerering av DPF.

Är det ett krav att kunna köra i miljözoner så välj högsta miljöklass, är väl Euro6d ifall jag minns rätt.
Personligen tror jag dock att det bara är en tidsfråga innan det kommer miljözoner som inte tillåter "fossilmotorer".
 
För och nackdelar finns på alla bilar. Den vi köpte var en 2018 innan 1/7. Ingen AdBlue, euro 6 klass och den låga skatten på 5700kr. För oss var det bingo och hittills inga problem med avgasrening visserligen bara kört 4000 mil
 
Euro6-modellen utan AdBlue har sina problem med sin lösning med dubbla egr-ventiler.
Euro5 hade ibland problem med regenerering av DPF.

Är det ett krav att kunna köra i miljözoner så välj högsta miljöklass, är väl Euro6d ifall jag minns rätt.
Personligen tror jag dock att det bara är en tidsfråga innan det kommer miljözoner som inte tillåter "fossilmotorer".
Personligen tror jag dock att det bara är en tidsfråga innan det mesta kommer vara förbjudet och då menar jag även att släppa en liten fis (metangas mm)
 
Tillbaka
Toppen